Døde guppyer. hvor bør vi starte for å finne problemet?

Har nylig satt opp et nytt akvarium og har nå ila. få dager opplevd at to fisker er døde uten at jeg kan se noen åpenbar forklaring. Håper noen kan bidra med tips til hvor jeg kan starte "feilsøking".

Akvariumet, på 40 liter, er satt opp etter "alle kunstens regler". Det er renset og vasket og satt opp to uker før vi hadde i fisk. Anbefalte kjemikalier er tilsatt osv. Temperatur ca. 26 grader.
Mandag for 1,5 uke siden kjøpte vi 6 guppyer, (2 hanner og 4 hunner) samt 2 Otto'er.

Allerede Torsdagen etter fikk en av guppyene yngler. Desverre døde denne fisken dagen etter. Jeg utgikk da fra at det skyldes stress med flytting og fødsel.

Desverre døde hunne nr. 2 i går, ni dager etter innkjøp. Denne var også drektig, men hadde ikke fødet enda.

Ynglene fra den første hunnen er selvfølgeølig sterkt redusert i antall (siden vi lot dem være i karet), men de som fortsatt lever ser ut til å trives godt....


Er disse dødsfallene innenfor hva man kan forvente som reaksjon på stress (spesielt siden de begge var drektige) ved flyttingen eller har dette mest sannsynlig en annen årsak? Og hvor skal jeg i tilfelle starte gravingen?
Og bør jeg snarest dytte i et par nye hunner siden det nå er 2 hanner og 2 hunner i karet?

Husker fra min barndom at guppyer var nesten umulig å ta livet av, derfor denne undringen, men det har vel kanskje skjedd noe med genmaterial og hardførhet på de siste 30 år.....
Karet er åpenbart ikke innkjørt. Fiskene dør derfor av ammoniakk- og nitritt-forgiftning, siden filteret ikke har bakteriene som trengs for å bryte ned disse stoffene.
Les om innkjøring her, så du kan lære om hva innkjøring er og hvordan det gjøres.

I mellomtiden er det viktig å bytte vann hver dag...30-40% av vannvolumet, kanskje til og med et par ganger hver dag. Slik kan man tynne ut giftstoffene og gi fiskene en viss sjanse til å overleve. Men guppy er ikke en særlig robust art desverre, så du risikerer å miste mer fisk.

I tillegg bør du kjøpe deg dråpetester (fra JBL) slik at du teste vannverdiene dine selv. Du trenger (minimum) tester for pH, NH3/NH4 (ammoniakk), NO2 (nitritt) og GH (hardhet).
Hei og takk for raskt svar!

Kjøper den med innkjøring og annskaffelse av vanntester er definitivt først punkt på lista. Er slett ikke umulig at jeg har overvurdert hardførheten til moderne guppyer, og det faktum at pumpa inntil nylig har vært i bruk i et annet kar, og tenkte derfor 2 uker ville være tilstrekkelig.

Umiddelbart ville jeg imidlertid trodd at dersom dette skyldes ammoniak og/eller nitritt-forgiftning ville yngelen stryke med lenge før de voksne fiskene?

PS: Siden du poengterer JBL vantester, er det fordi de er mye bedre enn tilsvarende fra f.eks. Tetra?
Guppyer er nok litt "istykkeravlet" desverre...noe som ofte følger med stor etterspørsel og stort forbruk med derav følgende masseoppdrett.

Når du sier at filteret har vært i bruk "inntil nylig", lurer jeg på hva som ligger i det ? Da kommer det an på hvordan den har vært behandlet i mellomtiden. Klart det kan være noe annet som gjør at fisk har dødd, men det er vanskelig å si uten å vite hvordan vannet er behandlet, hva pH og GH/KH er, hva slags bunnlag du har osv. En mulig årsak kan rett og slett være feil vannverdier, altså for lav pH og GH.

derfor er vanntester et must ! Og ja, vi anbefaler gjerne JBL fordi de erfaringsmessig er meget nøyaktige og er lettest å lese av. MEN...det er også smak og behag..
Uansett : Et delvannsbytte er aldri feil når man har problemer !

Takk igjen. Vi starter med en vanntest og tar det derifra.
Første vanntest viste ingenting unormalt. Er ikke helt enig med meg selv om det i dette tilfellet er positivt eller negativt, siden jeg da fortsatt ikke har noen svar på hva som har skjedd her.
Satser imidlertid på at det faktisk var Nitrat-forgiftning men at dette stabiliserte seg innen vi fikk tatt vannprøver. Om flere av fiskene skulle stryke med får jeg heller begynne å nøste i dette igjen.
Desverre fortsetter guppyene å dø...

Forrige uke, ca tre uker etter at vi satte i fiskene, døde den ene hannen og i dag døde også hanne nr. to....

Som sagt ingenting galt med vannverdiene, har testet ph, gh, ammonium og nitritt/nitrat. De gjenværende fiskene ser ut til å ha det helt ok, inkludert de fire gjenværende ynglene fra den første hunnen som døde. Også to Otto'er som bor i karret ser ut til å trives bra.

Jeg vil anta at det mest sannsynlige må være en slags sykdom eller noe? Hva er mest vanlig? Finnes det noen tester eller "vidundermedisin" det er verdt å forsøke eller er det like greit å desinfisere alt og starte på nytt?
Inaktiv bruker
Har du faktiske tall på vannverdi målingene?
Og hva måler du med?
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap