Øved nybegynner, trenger hjelp og oppfriskning

Heisann

Som beskrevet i overskriften, ser jeg på meg selv som øved nybegynner. Har hatt akvarium en god del år nå, på det meste hadde jeg 3 aktive kar. Henholdsvis 90l, 128l og 160l. Satt meg da inn i både fisker og vannverdier. Da jeg for ett år siden gikk igjennom et samlivsbrudd, opphørte interessen noe. Fisker ble omplassert etter beste evne, og jeg endte opp med bare det ene karet. Ville holde liv i det, selv om det ikke fikk det stellet det fortjente en periode.

Har nå flyttet, og karet er med. Ble jeg satte opp 128l, da jeg synes formen på dette er bedre enn 160l, som er veldig lav og avlangt.

Karet er pr dags dato sånn :

Biltemasand i bunn. Røtter, kokosnøtter, en god del planter og ei kunstig dekorasjonskiste. (Denne vil jeg fjerne etterhvert)

Av fisk har jeg en praktbotia, (som jeg ser etter nytt hjem til,da den begynner å bli stor, i tillegg til at den burde få leve sammen med flere av seg selv) Denne bor inne i kista, derfor den fremdeles er i karet. Fin gjemmeplass.
1 stk skjørtetetra, og omtrent 10-15 platy i forskjellige størrelser. I og med at jeg har endel gjemmeplasser, får yngelen her overleve som den selv kan. Har ikke fødekar, og utrolignok lever mange over!

(Har forresten bydd på et akvarium på 220l, hvis jeg får tilslaget blir dette etterhvert bostedet til alt som nå lever i 128l'n)

Spørsmålene mine nå er da:

1: Jeg har lyst på mer fisk! Vurderer cory av noe slag, da jeg hadde det før og trivdes godt med disse nydlige fiskene. Har også lyst på Otto'er igjen, da jeg ikke er spesielt fan av ancistruser som algespisere. Vet de er skjøre.

Forslag til fisk jeg kan ha sammen med platyen ? Ser kanskje for meg et par individer som kanskje er hakket større, eller annerledes, så de kan bli et blikkfang. Alternativet er tips om fisker som oppholder seg på andre plasser enn platyen,så du blir sittende lenge og stadig oppdage nye fisker

2: Planter. Jeg har gått til innkjøp av mer planter enn jeg noengang har hatt, men enda er det ikke kommet dit jeg ser for meg at jeg vil med tanke på beplantningen. Har styrt unna røde planter. Har anubia, noe jeg mener de kalte javabregne, og en på hyp... Ser det står at jo mer planter, jo større sjangse for å unngå alger. MEN jeg mener å huske fra tidligere kar, at hvis alger først kom når du hadde planter, da ble det veeeeeldig mye alger ? Stemmer dette, eller var det antaglig noe annet feil i det karet ? Trenger jeg plantegjødning, eller går dette mye av seg selv ?

3: Jeg har ei stoooor rot fra før liggende, men når denne var i karet blomstret det opp alger, og fikk et proteinlag på toppen av vannet som var helt pyton å bli kvitt.. Endte med å fjerne rota å bytte mye vann, da løste det seg som jeg erindrer. Er det da rota det er noe feil med, eller var det også her noe annet som skyldtes problemet?

4: Jeg synes btn bakrunner er veldig fine, men ser prisen og er deretter. Er det noen nettbutikker som er særdeles billige på dette, eller koster de jamt over det samme ? Er det forresten noen fisk som krever dette, eller er det mest for øyet ?

5: Jeg har am-top utvendig pumpe. 3336, med tre etasjer. Ser de som selges nå har 2. Hvor ofte byttes innmaten ? Regner med å bytte bare en etasje om gangen etterhvert, hvis dette er noe som bør gjøres. Pumpa består av følgende :
Nederst ligger det sånne keramikkringer.
Etasje to har 2 poser med noe som kan minne om grus? Og noen keramikkringer her og.
Øverst ligger det noen keramikkringer, samt 2 matter.

Er dette ideelt oppsett ? Hva burde endres ?

Jeg stopper her foreløbig. Kommer sikkert mer etterhvert.. Takker på forhånd for all hjelp og tips jeg kan få !
Før du egentlig kan få noen vettuge svar på mye av dette, hadde det vært fint å vite litt om hvilke vannverdier du har, særlig GH, pH og KH, og hva slags vannbytterutiner du har. Viktig er det også å vite hva slags lys du har, da dette har mye å si for plantene.
SilverShaded
Før du egentlig kan få noen vettuge svar på mye av dette, hadde det vært fint å vite litt om hvilke vannverdier du har, særlig GH, pH og KH, og hva slags vannbytterutiner du har. Viktig er det også å vite hva slags lys du har, da dette har mye å si for plantene.


Phtesten ble 6,5

NO2testen ble
Ph ble 6,5

NO2 testen ble 0,3mg/l

GH ble 3, hvis jeg forsto dette riktig, og KH ble bare gult uansett antall dråper

Ga dette mening?
MajRenate
Ph ble 6,5 NO2 testen ble 0,3mg/l GH ble 3, hvis jeg forsto dette riktig, og KH ble bare gult uansett antall dråper Ga dette mening?


Ser jeg antaglig har gjort feil på GH, for med denne verdien skulle vel platyene vært steindauue -.-
Mening gir det, om enn ikke så fordelaktig. Målte du med dråpetester ?

For det første lurer jeg på om karet ditt er nylig satt opp og ikke innkjørt skikkelig ? Jeg spør siden du har NO2 (nitritt) i vannet, og det er giftig for fiskene. De blir langsomt kvalt fordi oksygentilførselen deres ødelegges. Nitriit skal være null i et fungerende akvarium. Filterbakteriene skal ta seg av nedbrytingen av avfallsstoffer i vannet, og det fungerer tydeligvis ikke som det burde. Du sier ingenting om vannbytterutiner, men med nitritt i vannet bør du bytte noe vann daglig for å "tynne ut" dette. Hva slags filter har du i karet, og hva slags filtermedier ?

I tillegg har du en pH og GH som ikke er optimal for platy, de vil gjerne ha en pH over 7.
Og praktbotiaen bør nok få flytte snart...den er en stimfisk og har alt for liten plass.

Foreløpig har du altså noen utfordringer når det gjelder miljøet og balansen i akvariet ditt, og du bør ikke tenke på noen flere fisker før disse tingene er ordnet.
Inaktiv bruker
Gh 3 hørtes ganske normalt ut, siden vi er i norge.
Platy vil ofte leve en stund i feil vannverdier, som lav ph og gh, men de vil ikke ha det optimalt.
De dør ikke momentant av lav gh.
SilverShaded
Mening gir det, om enn ikke så fordelaktig. Målte du med dråpetester ? For det første lurer jeg på om karet ditt er nylig satt opp og ikke innkjørt skikkelig ? Jeg spør siden du har NO2 (nitritt) i vannet, og det er giftig for fiskene. De blir langsomt kvalt fordi oksygentilførselen deres ødelegges. Nitriit skal være [I]null[/I] i et fungerende akvarium. Filterbakteriene skal ta seg av nedbrytingen av avfallsstoffer i vannet, og det fungerer tydeligvis ikke som det burde. Du sier ingenting om vannbytterutiner, men med nitritt i vannet bør du bytte noe vann daglig for å "tynne ut" dette. Hva slags filter har du i karet, og hva slags filtermedier ? I tillegg har du en pH og GH som ikke er optimal for platy, de vil gjerne ha en pH over 7. Og praktbotiaen bør nok få flytte snart...den er en stimfisk og har alt for liten plass. Foreløpig har du altså noen utfordringer når det gjelder miljøet og balansen i akvariet ditt, og du bør [I]ikke[/I] tenke på noen flere fisker før disse tingene er ordnet.


Takk for svar. Både og vil jeg si her. Karet har vært oppe å gått lenge (mer enn 1år), men flyttet bopel for ca 14dager siden. Fikk da ikke med meg optimalt av vann på flyttelasset, så mesteparten av det nåværende vannet er nyvann. Pumpa fikk og en kjapp rens, men bevarte filtergugge og litt vann. Spørs om det vle for brutal overgang allikevel.

Ikke ofte jeg tar vann ut av karet, men jeg bruker normalt å etterfylle når det har krympet. Dette synes jeg skjer ganske hyppig. Bør jeg konsekvent også ta ut vann?

Filter beskrev jeg i originalteksten, utvendig amtop 3336 men keramikk, noe ukjent og filtermatter.

Går ikke til anskaffelse av fler fisker til jeg har fått mer oversikt over verdiene.
Bollo
Gh 3 hørtes ganske normalt ut, siden vi er i norge. Platy vil ofte leve en stund i feil vannverdier, som lav ph og gh, men de vil ikke ha det optimalt. De dør ikke momentant av lav gh.


På sikt, er det mest fornuftig med tilsetninger for å heve ph og gh, eller skaffe fisk som passer til de verdiene jeg allerede har?
Jeg tipper at du har brukt tetras No2 dråpetester og at utslaget var gult? Stemmer det?
Det aller viktigste i et selskapsakvarium er stabile verdier. I artskar kan det være viktigere å justere verdiene. Jeg er enig med Bollo... Lav GH tar ikke livet av Platyene dine umiddelbart. Antagelig heller ikke på sikt. Filteroppsettet ditt høres bra ut. Ikke bytt filtermediet. Gi det kun en enkel rens hvis sirkulasjonen blir vesentlig svakere. Sålenge du har sand er Cory en populær og fin fisk som mange liker. (Personlig syns jeg de er kjedelige, men det blir en smakssak). Botiaen din bør absolutt få enten et nytt hjem eller noen artsfrender. Hvis du øker til 220L er Praktbotia en veldig morsom fisk å ha dersom du har en liten flokk. Forresten er "fotavtrykket" på karet viktigere enn antall liter. Et avlangt kar er fint for diverse fisk, (F.eks Botia) mens et høyreist kar egner seg bedre for andre (F.eks scalare). Skal du satse videre på Platy så kan det være lurt å kombinere med andre levendefødere som Guppy, og da gjerne med en predator som kan holde innbyggerraten nede på et levelig nivå.
Jeg syns det høres ut som om du har alle forutsetninger for å ha et dekorativt og fint selskapsakvarium.
Inaktiv bruker
MajRenate
[QUOTE=Bollo]Gh 3 hørtes ganske normalt ut, siden vi er i norge. Platy vil ofte leve en stund i feil vannverdier, som lav ph og gh, men de vil ikke ha det optimalt. De dør ikke momentant av lav gh.


På sikt, er det mest fornuftig med tilsetninger for å heve ph og gh, eller skaffe fisk som passer til de verdiene jeg allerede har?
Om du ikke er redd for å gjøre litt mer ut av det, hver gang du bytter vann, så går det ann å få opp verdiene og holde dem der, men da må du tilsette noe som gjør at dem holder seg stabil, selv om du bytter vann. Det enkleste er å gå for fisker som liker surt og bløtt vann.
Dråpetester fra Tetra, ja.

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap