Kickstart

Jeg er ikke fersk i akvarie verden men har gjort en del nybegynner feil som flere her inne. Har nå kjøpt med et akvarie på 450 liter som jeg har 15 planter i og ei rot. Dette har gått ei uke. Har nå tenkt å ta en kickstart på det med filter gugge fra pumpa som er vel innkjørt. Spørsmålene min er:
1. Hvor lenge kan det gå fra jeg har dette i en bøtte og til det må være i fiteret i akvariet mitt. Det er ca 45 minutters kjøring. Det er langt i mellom veldrevne akvarier der jeg bor
2. Hvor mange fisker kan jeg ha i etter at jeg har tilsatt filter gugga?

Målte verdiene i karet i dag med tetra dråpe test og fikk utslag på amoniak og nitrat men ikke nitrit er dette normalt?
Det går nok bra med 45 minutter bare du holder det varmt nok og fuktig hele tiden.

Antall fisker avhenger av hvor vellykket kick-starten din har vært. Du bør måle verdiene jevnlig i starten. Hvis starten er vellykket bør ammoniakk og nitritt verdiene være null etter noen timer/dager. Da kan du sette i en del fisk og gradvis øke for å bygge opp mer kapasitet i filteret.

Grunnen til at du ikke måler nitritt nå er kanskje at bakteriene som omdanner ammoniakk ikke er tilstede ennå.
Ok. Takk for svaret. Da er det bare å tilsette og måle jevnt og trutt
Hvis du mener "hvor mange fisker kan jeg sette in med en gang" så er svaret "ingen". Selv med filterguffe vil det ta noen tid før bakteriene har slått seg ned og kommet ordentlig i gang i filteret. Når filteret klarer "salmi-testen" er det klart for fisk...det vil si at det klarer å omdanne ca. 4ppm ammoniakk til null ammoniakk og null nitritt på ett døgn.
Tja ,det kan vel være så ymse ,selv har jeg kickstartet mange kar og hatt fisk i med det samme og har aldri hatt problemer med det . Men selvfølgelig bør en følge med og evt. teste hvis en merker at ikke alt er vel.

Samme her - kickstart og fisk med en gang. Har fungert perfekt hver gang. Måler og sjekker mye i starten, aldri målt negative verdier.
Jeg har også kick-startet en del kar 'på timen'. Dette har vært Juwel kar hvor jeg bare har mikset filtersvamper fra andre kar, så det er kanskje litt lettere enn bare å bruke filter-guffe.

Så det går fint an å sette i masse fisk umiddelbart hvis man gjør det riktig, men man må selvfølgelig uansett følge godt med i tiden etterpå.
Jeg pleier å kjøpe makent filter til det jeg har fra før - så bare flytter jeg over en innkjørt kurv. blir vel litt av det samme. Men klemme svamper oppi en ny filterbøtte og kjøre filteret til vannet blir klart funker også veldig bra.
Ja, man skal være erfaren for å gjøre det riktig og "trygt". Å flytte filtermedier er klart det beste.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap