Mitt første akvarium

hei

jeg kjøpte meg en kampfisk for ca 2 uker siden, som jeg hadde i en bolle på ca 7 liter.
Gikk for ett par dager siden over til akvarium på 20 liter, av typen Nano Cubic 20.
Det fulgte det med BioBox Easy Box Filtration System, har satt pumpen på minimum hastighet, siden kampfisker liker å ha det rolig i vannet.
MEN....de på dyrebutikken anbefalte meg også å ha ett par andre fisker i akvariumet, så gikk for 2 små ancistrus. De er veldig rolige av seg, også lurer jeg på om de får nok oksygen....? Pumpen er jo satt på minimum og satt slik at ikke noe vann bobler på overflaten, all sirkulasjon skjer under vannflaten....
håper dere forstår hva jeg mener....ikke så lett å forklare seg når en knapt vet hva en snakker om...hehe
Om det er planter i karet burde de produsere oksygen, kampfisken trenger ikkje å ha mye oksygen i vannet siden den kan snappe oksygen fra lufta,fordi det er ein labyrintfisk.Om du er usikker på om det er lite oksygen i vannet kan du kjøpe oksygentabletter og legge nedi ca ein hver uke, de burde være mulig å kjøpe oksygentabletter i ein lokal dyrebutikk. Ps Ancistruser er algeetere som vekser fort og blir STORE, ein 20 liter kommer ikkje til å være nok for dem lenge.
Håper dette hjelper
Er open for rettelser fra mer erfarne akvarister en meg.
For å få oksygen-utvikling med lufta, bør du forsøke å plassere pumpa slik at det blir litt bevegelse i overflaten. Overflaten på vannet blir da større, og du får en konstant tilførsel av oksygen i vannet. Ikke noen storm, men slik at vannet kruser seg.
Takker for svar, har nå satt strålen slik at den går litt opp av vannet og produserer små luftkuler nedover i akvariet....
(hadde stilt den inn på dette i går, men ikke like stor stråle som nå)


Da jeg kom hjem var den ene ancistrusen død..... byttet 50% vann, hadde også i litt nitridac og aquasafe (vi har egen brønn, men har nettopp gjort den ren og lagt nedi kalksten på bunn....vet ikke om det har noen betydning?)
håper jeg klarer holde liv i den siste ancistrusen, de skal jo ikke være vanskelig å holde...

jeg kommer nok forresten til å kjøpe større akvarium etterhvert(hadde planer om dette om ikke så alt for lenge...men usikker nå som jeg ikke klarer holde liv i en lettstelt fisk ...)

hvis noen har noen tips til hva jeg kan gjøre så er det veldig fint....

(har ikke dråpetestere....skal få tak i, men mere 1hjelp jeg er ute etter akkurat nå)


Edit:
Kan legge til at ancistrus nr 2(hadde 2 stk) virker være i bedre stand enn da jeg kom hjem fra jobb - da trodde jeg den også var død, virker som om det hjalp å bytte 50% av vannet og endre strålen såpass at det blir skjøvet luftbobler ned i akvariet....


kampfisken virker ikke være berørt av noe, like aktiv som før.
crypta
Takker for svar, har nå satt strålen slik at den går litt opp av vannet og produserer små luftkuler nedover i akvariet.... (hadde stilt den inn på dette i går, men ikke like stor stråle som nå) Da jeg kom hjem var den ene ancistrusen død.....:( byttet 50% vann, hadde også i litt nitridac og aquasafe (vi har egen brønn, men har nettopp gjort den ren og lagt nedi kalksten på bunn....vet ikke om det har noen betydning?) håper jeg klarer holde liv i den siste ancistrusen, de skal jo ikke være vanskelig å holde... jeg kommer nok forresten til å kjøpe større akvarium etterhvert(hadde planer om dette om ikke så alt for lenge...men usikker nå som jeg ikke klarer holde liv i en lettstelt fisk:( ...) hvis noen har noen tips til hva jeg kan gjøre så er det veldig fint.... (har ikke dråpetestere....skal få tak i, men mere 1hjelp jeg er ute etter akkurat nå) Edit: Kan legge til at ancistrus nr 2(hadde 2 stk) virker være i bedre stand enn da jeg kom hjem fra jobb - da trodde jeg den også var død, virker som om det hjalp å bytte 50% av vannet og endre strålen såpass at det blir skjøvet luftbobler ned i akvariet.... kampfisken virker ikke være berørt av noe, like aktiv som før.



Må legge til at den gjenlevende ancistrus virker være veldig aktiv, ikke sett den sånn i akvariet noen gang(siden jeg kjøpte den i helga), svømmer litt her og der, men den virker være oppe i overflaten å supe i seg luft i ny og ne?
Med det tids-skjemaet du oppgir, vil jeg anta at akvariet ditt ikke er blitt innkjørt ? Du kan lese om innkjøring f.eks. her, for å få en forståelse av det dreier seg om. I mellomtiden er det viktig at du skaffer deg dråpetester for ammoniakk (NH3/NH4) og nitritt (NO2) så fort som mulig, så du kan holde øye med vannkvaliteten. Det er også bra å ha tester for pH, nitrat (NO3), GH (permanent hardhet) og KH (karbonathardhet). Alt dette er det viktig å holde styr på, for at fiskene skal få et så bra miljø som mulig, med vannverdier som passer dem.

Det viktige nå, er at hver dag bør du bytte en god del vann for å "tynne ut" ammoniakk og nitritt som oppstår i akvariet etter nedbryting av avfallsstoffer. Etterhvert vil filterbakteriene ta over denne jobben. Vannbytter er den eneste 1.hjelp som kan redde fiskene i et akvarium som ikke er innkjørt (bortsett fra å levere tilbake fiskene).
Kjøpte vanntester i dag, fikk kun tak i strips, Tetra 6 in 1.
Slo ikke ut på NO2 eller NO3
ph lå på 6,8
kh lå på 6
gh lå på 8
cl2 var null

Da er det kanskje NH3/NH4 som påvirker akvariet.....som de ikke hadde tester for der jeg var.
Men har new aquasafe, og nitridac....

Stripstester er høyst upålitelige og kan vise til dels store avvik. Syns det høres rart ut med vannverdiene dine...du burde ikke ha så høy KH og GH i vann fra Jordalsvatnet (eller Bergen i det hele tatt), da vannet her bør være på en GH under 4. Så det spørs da om du har noe i karet ditt som endrer verdiene, i form av kalkholdig substrat eller steiner. Du tilsetter ikke noe GH+ eller lignende ?

Du svarte ikke på om karet er innkjørt, men hvis du har sjekket linken du fikk av meg vil du forstå at et innkjørt kar neppe har NO3 på null. Anbefaler deg å bestille dråpetester på nettet, f.eks. hos Webzoo eller Aquamanias.

Hverken Aquasafe eller Nitridac kan hjelpe fiskene i dette tilfellet, unntatt at du kan bruke Aquasafe når du bytter (dette er et vannforbedringsmiddel som ikke kan fjerne ammoniakk og nitritt). Som sagt er vannbytter det beste tltaket.
har desverre ikke innkjørt akvariet, har lært mye av å lese på sidene her de siste dagene.
da jeg kjøpte akvariet, fikk jeg beskjed i dyrebutikken om at innkjøring ikke var nødvendig(jeg tok opp dette, da jeg hadde lest bittelitt om det),
hun hadde samme akvarium selv, og hadde ikke hatt noe problem.
hun sa også at jeg ikke skulle bruke noe som helst av det vannet bunnfiskene mine hadde i posen fra dyrebutikken, det skulle kastes, og fiskene skulle ned i
det nye akvariet.
jeg spurte om jeg skulle ha sand eller grus til bunnfiskene, hun sa da grus gikk greit...men jeg begynner lure på om steinene er for spisse...de er rimelig
"små" men også litt spiss.

skal sjekke ut linkene du sendte meg, tenker kjøpe akvarium på kanskje 200-300 liter neste gang, og da skal jeg kjøre det inn uten å ha noen som
helst fisk oppi.

Det jeg egentlig lurer på da er hvordan kampfisken vil klare seg? hørt at hvis det blir for dypt kan de drukne?? han stortrives i alle fall der han er nå
veldig nysgjerrig og aktiv.

bor ikke i bergen, men romsdal
(vi har egen brønn, ikke kommunalt vann)
Åja...trodde Eidsvåg var i Åsane, jeg
Med brønnvann gir vannverdiene mye mer mening.
Når det gjelder dyrebutikker, er det blitt et helt standard utsagn at akvariet ikke trenger innkjøring. Dette er bare tøys og tull, som mye annet av det de kommer med. Selgere i dyrebutikker er der for å selge, ikke for å lære deg om akvaristikk, og har ofte minimale kunnskaper. De bryr seg ikke særlig om hvordan det går med fiskene når de forlater butikken....tvert imot tjener de penger på at du får problemer, for da kommer du jo tilbake og kjøper flere fisk og stæsj du bare "må ha". Det fins butikker som er hederlige unntak, men de er få ! Så et godt råd er å gjøre hjemmeleksene og ikke kjøpe noen ting før du har gjordt undersøkelser og eventuelt spurt her på AF. Særlig gjelder dette fisk !

Til bunnfisk er nok sand best. Grus kan fungere for enkelte arter, men det mpå være rundkornet grus, ikke skarp.

Fiskene kan som sagt klare seg hvis du bytter 30-40% vann daglig....på det verste kan det hende man må bytte flere ganger om dagen. Hvor ofte vann må byttes vil dråpetestene fortelle deg. I mellomtiden bør du være veldig sparsom med mating, for fiskemat kan gjøre vondt verre i akvarievannet. Og nei, kampfisken drukner ikke !
Takker så mye for hjelpen
Skal ikke tro ett ord på de i dyrebutikken da de skal anbefale meg noe fisk/akvarium osv nei.

jeg fant et dråpetest kit som virker ha med mye, også NH3 og NH4, virker bra nok?
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5201
Jepp, det er et bra sett...det eneste du bør ha utenom er GH-test.
dråpesett er bestilt,men ikke mottatt enda. i mellomtiden døde desverre den siste bunnfisken....den så ut til å å være veldig svak lite reaktiv, og pustet knapt på slutten..så jeg måtte avlive den da den begynte å legge seg på ryggen
har tatt vannbytter hver dag også
Veldig trist, men ikke så uventet desverre. Ille at dyrebutikkene holder på slik og misleder nybegynnere. Det er en tøff lærepenge, og jeg syns faktisk at de burde bli stillt til ansvar når de påstår at innkjøring ikke er nødvendig.

Som sagt, bytt gjerne vann to ganger daglig (morgen og kveld), minst 30%.
har lært nå ja, men veldig synd at de døde.....

bruker fortsatt stripstesting, inntil jeg får dråpetestene, og ser at GH virker plutselig være 0......skjønner ikke dette...
Finnes det noen måte å øke GH på annet enn å kjøpe preparat på dyrebutikken?

Har også noen steiner nede i akvariet som jeg har funnet på stranda i utlandet, i saltsjø. Fikk beskjed på dyrebutikken om at jeg kunne bruke disse steinene om jeg kokte de først....
Stemmer dette...?
Nei, GH faller ikke av seg selv fra 8 til 0 hvis du har byttet med brønnvannet ditt. Men som sagt, strips er ofte helt på jordet. Du behøver nok ikke tenke på å øke GH, ihvertfall ikke før du får kontrollert GH med dråpetest. Unntaket er hvis man skal holde primært levendefødere (eller makawi-ciklider), men regner ikke med at det er aktuelt. I vann med veldig lav GH kan det bli mangel på Kalsium og Magnesium (hovedandelen av permanent hardhet/GH). Da kan det være nødvendig å tilsette disse to mineralene, for de er en viktig del av plantenes næringsbehov. Men vent til du vet mer ! da må man bruke "kjemikalier", eller også ha kalkholdige steiner i karet. (Selv bruker jeg Easy-Life Kalsium og Easy-life Magnesium, slik at jeg kan finjustere forholdet mellom disse to).

Stein tatt fra strender er ofte kalkholdige. For å teste dette kan du bruke litt Eddik-essens som dryppes på steinene. Hvis det blir fresing og bobler, er det kalkholdig stein som vil øke KH/GH i vannet ditt.


Hei

Da har jeg fått testet dråpesettet mitt, og fikk følgende resultater:
KH = 6
PH = 6,6
NO2=0,02
NO3 = 0,5-0,6
NH4 = 0,05 - 0,065

Virker som om det er dårlig sammenheng mellom PH og KH?
Alt det andre virker ok..?

Ser at plantene i akvariet begynner dø også......

Hvordan løser jeg best dette...? Slik at alle vannverdiene er optimale..?
Sikker på at du ikke blander sammen KH og GH (at det er GH du har målt) ?
Ser at karet ikke er ferdig innkjørt, så bytt litt vann daglig.

Hvis du virkelig mener at du har lite nitrat, er det ikke rart plantene dør. Nest etter Karbon er Nitrogen det stoffet plantene bruker mest av. Uten å ha sett hvordan plantene dine ser ut (bilder ?) er det vanskelig å stille noen diagnose, men hvis det er nitrat-mangel i karet er det sikkert også mangel på andre næringsstoffer. Her må du nok til med plantegjødning ! Hvis du ikke ønsker å kjøpe tørre kjemikalier og blande selv, vil jeg anbefale deg Tropica's grønne fullgjødsel (Tropica Plant growth Specialized). Doser konservativt i starten og se på utviklingen.
Var KH jeg målte ja Står KH på dråpetestflasken. KH ligger nå på 4, har gjort de 3 siste gangene jeg har målt.

Var kun 1 plante som døde helt, den eldste er fortsatt i fin form, fikk fjernet noe brunt, vokser noe sinnsykt da...men er grønn og fin det resterende.

Har vært og kjøpt plantegjødsel for endel dager siden, husker ikke hva den heter, men er av merket jbl. har kun hatt 1 dose nedi så langt.
I et nytt akvarium med planter fra dyrebutikken vil det ofte skje at planter går litt i oppløsning i starten. Dette skyldes at plantene er dyrket over vann, og de er derfor innstilt på dette og har "over-vann blader". Når du putter dem i akvariet må de omstille seg til undervannsblader, og da smelter en del av de gamle bladene vekk etter hvert. Nye blader vil være friske og fine, så planten kommer seg fort.

Har du fått sjekket GH enda ? Og kontrollmålt NO3 ?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap