Nygebynner - bytting av vann - kampfisk - hva slags fisk?

Inaktiv bruker
Heisann alle sammen.

Jeg har nettopp skaffet meg akvarium på 54 liter med pumpe, "varmeovn" og hele pakka.

Jeg hadde ett par spørsmål, som kan virke dumme:

1. Når jeg skal skifte vann i akvariumet, hvor ofte bør jeg gjøre det og hvor bør jeg legge fiskene? For å gjøre det minst mulig ubehagelig for dem.

2. En av fiskene vi har skaffet er en svart kampfisk. Jeg har lest en del om dem og satt temperaturen på 25 grader. Er det noe mer jeg kan gjøre for å legge til rette for den? Jeg har kjøpt in noen planter også, sto at det var lurt for den.

3. Jeg har også kjøpt 2 fisk som jeg har glemt navnet på (le alt dere vil ^^). De er rimelig små, og suger seg ofte fast i akvarieglasset. Jeg leste litt på det og tenkte det kunne være Plecostomus? Bildene er dessverre ikke i beste detalj, men håper å få litt hjelp.

4. Siste spørsmål; Skal jeg skru av lyset i akvarie om natten? Det er en ganske sterk led lampe.

5. Glemte å skrive dette, det er også mange luftbobler på glasset i akvariet som dere ser på bildet. Er dette farlig? I så fall, hvordan skal jeg fjerne dem?
Inaktiv bruker
Akar Suleyman
Heisann alle sammen. Jeg har nettopp skaffet meg akvarium på 54 liter med pumpe, "varmeovn" og hele pakka. Jeg hadde ett par spørsmål, som kan virke dumme: 1. Når jeg skal skifte vann i akvariumet, hvor ofte bør jeg gjøre det og hvor bør jeg legge fiskene? For å gjøre det minst mulig ubehagelig for dem. 2. En av fiskene vi har skaffet er en svart kampfisk. Jeg har lest en del om dem og satt temperaturen på 25 grader. Er det noe mer jeg kan gjøre for å legge til rette for den? Jeg har kjøpt in noen planter også, sto at det var lurt for den. 3. Jeg har også kjøpt 2 fisk som jeg har glemt navnet på (le alt dere vil ^^). De er rimelig små, og suger seg ofte fast i akvarieglasset. Jeg leste litt på det og tenkte det kunne være Plecostomus? Bildene er dessverre ikke i beste detalj, men håper å få litt hjelp. 4. Siste spørsmål; Skal jeg skru av lyset i akvarie om natten? Det er en ganske sterk led lampe. 5. Glemte å skrive dette, det er også mange luftbobler på glasset i akvariet som dere ser på bildet. Er dette farlig? I så fall, hvordan skal jeg fjerne dem?


1. Legge fiskene? Du skal ikke ta ut fiskene, eller ALT vannet, men deler av det, 30-40 %

2. Kampfisk liker ikke sterk strøm/sirkulasjon, men de liker planter røtter og andre ting de kan utforske.

3. Om det er pleco, lever dem tilbake, karet er alt for lite, disser blir digre! Det kan også være Ancistrus.

4. ja, du bør ha mellom 8-12 timer lys om dagen, ikke mer, ellers vil du bli plaget med algevekst, svevealger osv.

Spørsmål, har du kjøpt karet i dag, plus fiskene? I såfall så har du gjort en klassisk nybegynner feil, filteret/pumpen trenger tid for "kjøres inn". Det må etableres en stabil og god bakteriekultur som hjelper å holde karet fritt for ammoniakk og nitritt.
Om filteret blir belastet med fisk/dyr for tidlig vil du få et stort hopp i ammoniakk og nitritt, som er giftig, dødlig for fisk/dyr. Du må da bytte 40-50% vann daglig.
De i dyrebutikken vil si at du skal kjøpe ditt og datt, men det ensete som virkelig hjelper er vannbytter. Det kan også være lurt å kjøpe vannteste kitt, i form av dråpetset, da disse sticksene er verdiløse og kan ikke stoles på.
Luftboblene du ser på glasset kommer fra vannet i springen, og vil forsvinne av seg selv etter en stund og er ikke farlig.

Vanskelig å se på bildene dine hva slags fisk det er, kan det være Ottoer eller kanskje Siamesisk Algeeter ?
Inaktiv bruker
Siamesiske algeeter var det! Tusen takk
Inaktiv bruker
Tusen takk for alle svarene.

Ja, jeg gikk dessverre i den fella. La fiskene inn veldig tidlig. Er et noe jeg kan gjøre for å holde ammoniakk nivåene nede, annet enn å bytte vann? Ingen måte å få disse bakteriene i akvariet igjen?
Inaktiv bruker
om du har en nabo eller noen du kjenner, med et godt innkjørt akvarie, som er friskt, spør den/m om "filterguffe", som du kan ha i karet. Da får du kickstart på karet, men du må likevell passe på ammoniakk og nitritt. Jbl dråpetest kit, er nyttig for å sjekke vann verdiene, sticks er verdiløst.
Inaktiv bruker
Skal spørre litt rundt.

Har hatt akvarie i 5 dager nå, kjøpte dråpetest i går og testet i dag. Fikk opp det minste beløpet av amonniakk, som var 0-0,5 mg per liter eller noe slikt. Har byttet en del vann også, men har selvfølgelig ventet til vanner har fått litt sirkulasjon før jeg testet. Skal teste med ett mellomrom på 5 dager i mens jeg bytter vann. Får håpe det går bra og jeg ikke får noen dødsfall
Jeg gjorde også feilen at jeg ikke ventet fire uker før jeg satte inn fisken, men det var heldigsvis bare en kampfisk og den klarte seg vel og bra den kampfisker tåler ganske mye
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap