Nybegynder! har noen spørsmål!

Hei! Jeg er ikke akkuratt nybegynder, vi hadde alltid fisk når jeg var liten, men har jo aldri hatt annsvaret for det.

Jeg vurderer å ta frem mitt 12 liters moby dick akvarium som jag kjøpte som barn. Har noen spørsmål anngående start-opp.

Jeg har nå kjøpt litt dekorasjon på ebay(det er mye billigere enn i dyrebutikk). Jeg valgte å kjøpe falske planter(esj, jeg vet) fordi jeg har aldri klart å holde plantene i live. Jeg tenker at jeg skal dekorere ferdig før jeg har fisker oppi, er det lurt? Eller gjør det intenting om fikene er oppi men jeg romsterer nedi? Det er jo et ganske lite akvarium, er redd for at de skal bli stressa(hvis fisker kan bli det).

Bør jeg koke dekorasjonen før jeg har det oppi til fiskene? Det kommer sendt fra kina, australia, usa, og er redd for at det kan være bakterier som kan gjøre dem syke. Jeg har også noen steiner jeg vil ha oppi (ametyst, ol), bør jeg koke dem? de har ligget i ei støvete skuff siden jeg var 10..

Hvor mange fikser kan jeg ha i det lille akvariumet? Det har pompe, og holder rundt 26 grader tror jeg. Jeg leste rundt 6-7 fiker stemmer det? har det noe å si på størrelsen? Har lyst på litt liv nedi der så vil jo ha noen. Kan jeg foreksempel enten ha 10 neontetra, men kun to av en større fisk?

Kan jeg ha kampfisk med andre fisker? Hvilke fisker?
Jeg tenkte jeg skulle ha en Ancistrus (aka støvsugerfisken), kansje noen guppy'er, er det noen dere ville anbefalt til meg? Jeg liker de som er rimelige, lettstellte med mye farger og som er aktive!

Åsså det med å bytte vann, må jeg gjøre det med den dumme slangen som du suger i for å få det ut? eller kan jeg bare ta ett målebeger? Slik jeg har forstått det så må jeg bytte 1/5 av vannet hver andre uke? Når mitt er så lite kan jeg vel bare gjøre det med beger? eller? Må jeg ta fiskene ut av akvariet før jeg tar ut vann?