Nybegynder! har noen spørsmål!

Hei! Jeg er ikke akkuratt nybegynder, vi hadde alltid fisk når jeg var liten, men har jo aldri hatt annsvaret for det.

Jeg vurderer å ta frem mitt 12 liters moby dick akvarium som jag kjøpte som barn. Har noen spørsmål anngående start-opp.

Jeg har nå kjøpt litt dekorasjon på ebay(det er mye billigere enn i dyrebutikk). Jeg valgte å kjøpe falske planter(esj, jeg vet) fordi jeg har aldri klart å holde plantene i live. Jeg tenker at jeg skal dekorere ferdig før jeg har fisker oppi, er det lurt? Eller gjør det intenting om fikene er oppi men jeg romsterer nedi? Det er jo et ganske lite akvarium, er redd for at de skal bli stressa(hvis fisker kan bli det).

Bør jeg koke dekorasjonen før jeg har det oppi til fiskene? Det kommer sendt fra kina, australia, usa, og er redd for at det kan være bakterier som kan gjøre dem syke. Jeg har også noen steiner jeg vil ha oppi (ametyst, ol), bør jeg koke dem? de har ligget i ei støvete skuff siden jeg var 10..

Hvor mange fikser kan jeg ha i det lille akvariumet? Det har pompe, og holder rundt 26 grader tror jeg. Jeg leste rundt 6-7 fiker stemmer det? har det noe å si på størrelsen? Har lyst på litt liv nedi der så vil jo ha noen. Kan jeg foreksempel enten ha 10 neontetra, men kun to av en større fisk?

Kan jeg ha kampfisk med andre fisker? Hvilke fisker?
Jeg tenkte jeg skulle ha en Ancistrus (aka støvsugerfisken), kansje noen guppy'er, er det noen dere ville anbefalt til meg? Jeg liker de som er rimelige, lettstellte med mye farger og som er aktive!

Åsså det med å bytte vann, må jeg gjøre det med den dumme slangen som du suger i for å få det ut? eller kan jeg bare ta ett målebeger? Slik jeg har forstått det så må jeg bytte 1/5 av vannet hver andre uke? Når mitt er så lite kan jeg vel bare gjøre det med beger? eller? Må jeg ta fiskene ut av akvariet før jeg tar ut vann?

Så, hvor lenge burde jeg la akvariet stå på før jeg legger fisk i? Bør det stå i ett døgn før jeg kjøper fisk? Er det noe jeg skal ha oppi vannet før fiskene?

Tips og veiledning setter jeg pris på!
Hyggelig at du vil ta opp en gammel hobby
Men desverre er ikke et 12 liters akvarium egnet for fisker i det hele tatt. Du kunne ha noen reker i det, imidlertid. Vil anbefale deg å skaffe et nytt akvarium, gjerne et startersett på minst 60 liter.

Før man kan ha fisker i et akvarium må det innkjøres. Du kan lese om innkjøring her. Der vl du se at dette tar noen uker, og sørger for at filteret får tid til å utvikle de bakterie-stammene som behøves for å bryte ned avfallsstoffene i karet. Uten disse bakteriene blir vannet fullt av giftstoffer som kan ta livet av fiskene (ammoniakk og nitritt).

Plastikkplanter er det veldig synd å bruke, siden et akvarium ho skal avspeile en liten bit natur i stua vår. De er dessuten med på skape oksygen til fiskene, og de hjelper til med å ta opp avfallsstoffer. Kunstige akvariedekorasjoner er heller ikke så bra, da disse kan ha stoffer og maling som løser seg opp over tid og skader fiskene. Bruk ekte stein og trerøtter til å dekorere med

12 liter er ikke nok til fisk. Slike små akvarier fungerer best til snegler og reker. Sats heller på 60-100 liter eller mer, så vil du kunne ha litt valgmuligheter når det gjelder fisk. Det er mye å få tak i på bruktmarkedet.

Jeg ville kokt evt dekor og slikt, ja. For å være på den sikre siden.

Ta en titt i artikkeldatabasen her på siden, og søk opp fisker du kunne tenke deg å ha i fiskedatabasen her. Pass på at kravene til fiskene stemmer overens med hverandre.

Vannbytte er normalt 20% av vannet, hver uke. Noen bytter mer vann enn dette, men sjeldnere, mens andre bytter mindre vann, og oftere. Men 20% hver uke er en grei regel å bruke som utgangspunkt.

Uansett hva du har oppi av fisk/snegler/reker bør akvariet stå med vann/dekor/evt planter og pumpe i gang i mist 4-6 uker før du har oppi noe som helst som er levende.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap