Hjelp til å vurdere - hjørneakvarium/ søramerika biotop, juwal trigon 350?

Hei
Er ny på akvaforum og nybegynner når det gjelder akvariehold.
Håper det er noen som har tålmodighet til å lese alle mine tanker og kanskje svare på noen av spørsmålene mine?

Planlegger å kjøpe et akvarium i november og driver nå og leser meg opp.
Ble litt lang tekst, men har forsøkt å beskrive hvordan jeg tenker slik at eventuelle misforståelser kan bli påpekt Spørsmål er satt i kursiv.

Jeg har tenkt å plassere akvariumet i en kjellerstue hvor det ikke kommer inn naturlig lys. Av ulike grunner har jeg sett for meg et hjørneakvarium. Både fordi det er enklere å plassere i det rommet jeg planlegger å plassere akvariet i, men også fordi jeg tenker at i et hjørneakvarie har fisken litt mer plass å stikke seg bort på?

Konkret vurderer jeg Juwal Trigon 350:akvarium på 350 liter med 2x24W + 2x45W T5 belysning. Akvariet har et innvendig filter som pumper 1000L/T og en varmekolbe på 300W.

Jeg ønsker at fiskene skal ha det best mulig og tenkte derfor at det kunne være lurt å holde seg til et avgrenset tema. Tenker derfor på lage et biotopakvarium basert på et oppsett på søramerika (elvebredd i skog) fra Ulrich Schliewens bok Akvariefisker. 1. Er dette gjennomførbart for en nybegynner?

Når jeg leser her på forumet ser jeg at det kommer en del kritikk mot Juwal Trigon pga dårlig lys/ armatur løsning, men ser også at de fleste innleggene er noen år gamle, så lurer på om dette fortsatt er tilfelle og i såfall om det er et problem med tanke på foreslått biotop. spm:2. Er lysløsningen som følger md bra nok for mitt bruk?

De fleste fiskene i forslaget fra boka beskrives som at de trives best i "dunkel" møbelering eller under vegetasjon. Jeg forstå det slik at hele akvariet skal ikke være "flombelyst" men det må være gode nok solforhold til at plantene blir frodige.

Fiskene som er foreslått er :
Scalarer, regnbuecichhlider, dolkestikktetra og otocincluser.
Etter hva jeg leser her på forumet så trenger otocincluser sol og mye lys! Det klarer jeg ikke å tilby dem, 3. vil jeg kunne sette inn feks Corydoras melanotaenia sammen med ovennevnte fisker? og Ancistrus som algespiser 2 stk? (I oppsettet 12 otocincluser)
Planter: Små og store sverdplanter
Tenker å innrede forøvrig med sand, såkalt mangrove røtter eller andre trestrukturer for å lage gjemmesteder og etterligne elvebredd. Event noe avrundet stein.
4 Er det andre ting jeg bør tenke på med hensyn til møbelering?

5 Er Juwal et ok valg som pakkeløsning? Syns det er vanskelig å skulle velge tekniske løsninger på egenhånd så frister med en pakkeløsning.

Tenkte forøvrig å prøve Fiskeløs innkjøring med salmiakk.

Takk for at du leste
Velkommen til en morsom og interessant hobby ! Super tilnærming, dette med å lese seg opp og spørre seg for før man begynner

Det meste av dine tanker er absolutt gjennomførbart, imho. Det er bra å starte med et romslig kar, det er lettere enn enn et bittelite som de fleste starter med. Imidlertid ville jeg nok ikke valgt et hjørnekar, ihvertfall ikke fordi det er bedre for fiskene. Det er vanskeligere å innrede, også med tanke på at du ønsker å lage en biotop. Men...smak og behag.

Da har jeg svart på 1. Angående 2, så er 48+98w brukbart til ditt formål, om enn noe lavt på en generell skala. Jeg ville nok også valgt et utvendig filter istedet for å ta opp masse plass med et innvendig.. Men det er også litt smak og behag. Vanligvis anbefaler ikke jeg innvendig filter til kar på over 100 liter, men det kan gå greit.

3. Fiskeløsningen ser grei nok ut. Du har masse valg når det gjelder fisk, men vil også anbefale deg å sjekke hvilke vannverdiene dine i krana slik at du er sikker på at vannet vil passe de fisk du velger.

4. Sverdplanter er greit, men du trenger nok også et par andre arter for å bryte opp miljøet litt. Skal du ha ancistrus bør du ha bra med "treverk" i karet, så de har noe å gnage på.
5. Ja, Juwel er vel kvalitetsmessig sånn midt på treet. Personlig liker jeg ikke dimensjonene på karene deres, jeg syns de er for smale og for høye. Og bunnflate er ofte bedre enn høyde ! Ikke noe problem å sette sammen en "pakkeløsning med enkelt-elementer...det kan du få få hjelp med her på AF.

Lykke til videre, og bare spør om det du er usikker på
Tusen takk for informativt svar!
Det var veldig lurt det med å sjekke vann kvalitetet før jeg velger fisk! Bor i Oslo så da finner jeg sikkert noen tips rundt dette her på forumet.

Får gå noen runder til før jeg bestemmer meg for akvarium type og form. Tenkte ikke på at bunnflate var viktigere enn høyde så da skal jeg ta det med i betraktning, har dybden/ bredde noe å si?
Når det gjelder å finne ut hva slags vann du har i krana, kan du like gjerne kjøpe deg dråpetester først som sist. Dette er et must for enhver akvarist, da vannet jo er fiskenes miljø. Det skal gi fiskene en bit natur som tilsvarer vannverdiene på fiskens hjemsted så godt som mulig, og holdes rent for avfallsstoffer (vha. filteret). Alt dette trenger vi tester for. Det du behøver i første omgang er tester for pH, ammniakk (NH3/NH4), nitritt (NO2), nitrat(NO3), GH (permanent hardhet) og KH (karbonathardhet). Kjøp gjerne JBL dråpetester, de ansees som veldig bra og er relativt enkle å lese av. Hvis du har lest deg opp på fiskeløs innkjøring med Salmi, vet du at ammoniakk og nitritt er giftig for fiskene og er de verdiene som angir når vannet kan bebos av fisk. beregn 5-6 uker til innkjøring (hvis du ikke har noen du kan få "kickstart"-materiale fra).

Når jeg sier "bunnflate", så mener jeg bunnareal...altså produktet av karets lengde og dybde/bredde. Altså heller et lengre/bredere kar enn et smalt og høyt. Men dette må naturligvis stå i forhold til hverandre. Personlig syns jeg et kar bør være like bredt som det er høyt, sånn omtrent. For oss som driver mest med maller (bunnlevende fisk) har dette alt å si, og vi har gjerne spesialkar som har større bredde enn høyde.
Ok, takk. jeg skal flytte før jeg kan kjøpe akvarie, men så lenge vannet kommer fra samme kilde (maridalsvannet) kan jeg kanskje teste her jeg bor nå?
Nei, kranvannet kan faktisk variere en del fra samme vannkilde/vannverk, etter som tilstanden på det norske vannledningsnettet varierer en god del. Noen steder er nettet så dårlig at det tidvis er innsig av ubehandlet vann.
Ser man det! Da får jeg smøre meg med litt mer tålmodighet før jeg bestemmer fisker og biotop da. Tusen takk for alle svarene! Flott at du har tatt deg tid
Bare hyggelig å kunne hjelpe. Særlig når den som spør faktisk ønsker å vite noe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap