Fiskene dør, hva er feil?

Har hatt kardinaler og sverdragere, pluss litt annet. Men i den siste tiden har flere fisker død. Flere av fiskene har vel vært en til to år gamle. Har kjøpt nye fisker, men de har død i løpet av et par dager. Blant annet prøvd på noen ciklider. Det siste jeg prøvde var en gruppe rødnesetetra, 80% av gruppen var død morgenen etter. Jeg har målt vannvedi med strips og dråper uten at jeg kan se noe galt her. Er det da kanskje sykdom?
Når de nyindkøbte fisk dør så hurtigt, tror jeg ikke at det er sygdom.
Det er enten noget med vannet eller fodringen.
Jeg vil foreslå at du straks skifter 40-50 % af vannet.
Mvh
Klaus
Det er svært få sykdommer som dreper over natten. Men dårlig vann kan drepe veldig fort. Du sier du har målt vannverdiene med dråpetester...hvilke tester har du gjordt, og hva var verdiene ? Hvor stort er karet, hva slags fisk er det i det, og hvor lenge har det vært oppe ? Hvilke rutiner har du for vannbytter og renhold ?

Beklager alle spørsmålene, men uten svar på dette har vi ikke annet rene gjetninger å komme med
Hva jeg har hatt av fisker er allerede nevnt, i det vesentlige. Hadde en lengre periode med zebrafisk, men det er en god stund siden nå. Normalt skifter jeg vann mellom 7 til 14 dager. Prøvde også med vannskifte over flere sammen hengende dager. Skifter ca 20-25% , men tok mer de dagene jeg tok etterhverandre. Har 60 liters kar. En god del planter, to snegler. Også skyllt litt av filteret, når det trengs. Det har vært i drift i to år, pumpa streiket etter ett år, så da ble det et Fluwal filter/pumpe.
Testet NO2, NO3, FE, pH, og GH, alt innen for det normale. Et JBL sett
Hva ser du da som "normalt" ?
pH har f.eks en del å si, særlig siden du ikke måler ammoniakk. Har du pH over 7 er ammoniakk enda mer dødelig enn nitritt. Hvis for eksempel en død fisk blir liggende litt, får du raskt en utvikling av ammoniakk. Det behøver ikke bety at du får noe nitritt heller.
Ok, du har nok et poeng. pH verdien ligger opp mot åtte. I praksis er karet tomt for fisk nå. Hva gjør jeg nå? Tømme alt ut og starte på nytt, eller lå det stå tomt en stund , etc?
Tetraer liker seg ikke noe særlig i så høy pH. I det hele tatt bør man ikke holde tetraer og levendefødere sammen pga. helt ulike krav til vannet. Du behøver ikke starte på nytt, men kanskje lære deg litt om vannverdier og hvilke krav de ulike fiskearter har til vannet. Og få noen rutiner på å holde øye med vannverdiene, så slipper man mange ubehagelige overraskelser.

Uansett hvilke arter du har, er hovedsaken at filteret er godt nok innkjørt og tilstrekkelig dimensjonert til å bryte ned avfallsstoffene i karet, og at vedlikeholdes/renses ved behov. Og selvsagt skal man holde et våkent øye på fiskenes tilstand og helse, slik at man kan sette inn tiltak før det er for sent, hvis noe går galt.

Hvis karet er tomt for fisk, bør du la det gå en stund uten å sette inn nye. Da har du mulighet til å gjøre skikkelige vannbytter og lære litt til du finner ut av dette med vannverdier og får stabilisert karet. Skulle det være noe sykdomsfremkallende i karet, vil dette bli borte over tid. Imidlertid må du mate filterbakteriene når karet står tomt for fisk, enten med Salmi eller eventuelt litt fiskemat.
Jeg hadde samme problem når jeg var helt ny, da hadde jeg funnet en rot i skogen, kokt den og hadde den opp i akvariet. Dette førte til at de første fiskene jeg hadde døde.. Så hvis du har hatt noe lignende i karet ditt så kan det være problemet
Kitzo
Jeg har målt vannvedi med strips og dråper uten at jeg kan se noe galt her. Er det da kanskje sykdom?

Jeg tror du bør satse på å måle vannverdiene dine med skikkelige tester. Strips er dessverre så godt som ubrukelige, og viser ikke de faktiske forhold i vannet. Jeg har alltid anbefalt folk dråpetester, og alltid brukt det selv. Men for å kontrollere og teste, kjøpte jeg inn strips av to ulike merker en gang, for å se og kontrollere dem opp mot dråpetester og elektronisk ph-måler.
Det var direkte skremmende å se hvordan stripsene nærmest bare "gjettet" på verdiene og oppga helt ville tall. I et kar med gh 5, fikk stripsen det til å bli 0, for eksempel. Det stemmer jo ikke omtrentlig en gang, det de oppgir! Det er den samme erfaringen de fleste gjør seg, når de kontrollerer stripsenes resultater. I akvariehobbyen er det ikke nok å vite omtrent. Du må vite akkurat. Det holder f.eks. ikke å vite at stripsen oppgir "omtrent" ikke noe nitritt, når litt nitritt er giftig. Du må vite eksakt.

Kjøp deg derfor noen dråpetester for nitritt, ph, ammoniakk og nitrat. Disse får du rimeligst tak i hos nettbutikker som Aquamanias.no for eksempel. Noen ganger er prisen i en vanlig zoobutikk det doble av hva nettbutikkene tar for dråpetester. Sats på merket JBL, det er kvalitet.

Når fisk dør uforklarlig, er det disse testene jeg først tar for å finne ut av ting. Viser ikke de noe spesielt, så tar jeg uansett alltid et vannbytte (stort) alikevel, for man vet aldri. Når en hel flokk fisk dør over natten som du beskriver, så er det noe galt med vannet. Jeg tviler på at det er sykdom som slår til så raskt.

Kjøp deg disse nevnte testene, og når du tester vannet, skriv ned resultatene nøyaktig og oppgi dem her i denne tråden. Da kan folk som har erfaring med akvariehobbyen svare på om det er ok verdier eller noe er unormalt, evt må rettes på.
Fiskene dør,hva er feil
?
har du fulgt reglene for innsetting av ny fisk?
eller puttet,eller tilføyd noen gjenstander som kan ha påvirket vannverdiene i akvariumet?reine bøtta,aldri bytte mer enn ca 1/3 av vannet v vannbytte og skyll svampene i ei bøtte med det uttappede vannet?
fisk er ikke bare fisk
Hva skulle være begrunnelsen for at man ikke kan bytte mer enn 1/3 av vannet ? Håper folk ikke tar det der alvorlig, for det er feilinnformasjon.

Det fins masse akvarister (meg selv inkludert) som bytter både 50% og mer hver uke. Kan for eksempel nevne både folk som driver med Diskus og de som doserer plantenæring etter EI-prinsippet. Generelt sett bytter nok folk oftere for lite vann (og for sjeldent) enn for mye.
Inaktiv bruker
stingsild
? har du fulgt reglene for innsetting av ny fisk? aldri bytte mer enn ca 1/3 av vannet v vannbytte

Reglene? Det er vell ingen fastsatte "Regler", vil mer kalle det rettningslinjer for å lettere lykkes med hobbyen. Men hvo har du det fra at man ikke skal bytte mer enn 1/3 av vannet? Den var ny for meg, bytter rett som det er både 50 og 60% vann.
Vann bytte er ikke skadelig.
Det er vel ikke heldig å bytte for mye av vannet på en gang unntatt under skikkelige 'kriser'. Anbefalt er vel 20-30% av vannet om gangen.

Selv om vannet man tilfører akvariet er av perfekt kvalitet kan det ha litt forskjellige verdier enn det som er i karet, og dermed stresse fisken litt. Dette er f.eks. tilfellet ved 'old tank syndrome' (google!) hvor alt tilsynelatende er vel i akvariet, men hvor skifte av vann faktisk fører til fiskedød pga. for rask over gang til andre vannverdier.
Det går ikke å sammenligne et vanlig vannbytte med "old tank syndrome". Ved OTS har vannet en meget lav pH og ofte skyhøy nitrat som følge av mangel på vannbytter i lang tid. Fiskene har da gradvis blitt tilvennet en stadig lavere pH, og det er klart de får sjokk hvis man bytter store mengder vann som fører til sterk stigning av pH og nitratreduksjon. Ingen anbefaler store vannbytter ved OTS, dette må behandles som spesialtilfeller og taes i små steg.

Hele vitsen er at vannbytter skal foregå regelmessig, gjerne ukentlig. Slik blir også eventuelle endringer i vannverdiene minimale. Vi som bytter mye vann har gjerne en god grunn for det, og sørger for at vannbytter skjer med vann som er velpreparert og så nær som mulig akvarievannet i vannverdier (temp og pH, for eksempel). Noe enhver akvarist burde tenke på, uansett hvor mye vann som byttes.
Du misforstår. Det er ingen som sammenlikner et vanlig vannbytte med OTS. Jeg bare poengterer at det generelt er tryggere å skifte ut 20-30% av vannet enn å skifte ut over 50% (i alle fall ved OTS!). Det optimale er vel kontinuerlig vannbytte, men for de fleste som ikke har dette er vel å bytte 20-30% av vannet en bra løsning når man veier arbeidet opp mot effekten.
Hvis det er "utrygt" å bytte mer enn 20-30% vann bør man se over rutinene sine.
stingsild : Dette var en uhyre dårlig spøk. Håper dette blir slettet asap !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap