Rødbukpiraya

Jeg har tenkt og kjøpe meg fire små rødbukpirayar de er 12 cm og jeg har et akvarium på 54 l . Jeg har en rot og en plante og et hull i en Stein. Men kan jeg bruke grus har lest at de liker og grave groper i sand
Inaktiv bruker
Hvorfor? Disse blir da ALT for store og ALT for grisete for kun 54 liter og i tillegg er de stimfisk som vil like å gå flere enn 4 sammen.
Det vil etter min mening blir mye bedre for deg og fiskene å ha dem i et kar der de får plass til å bevege seg, være naturlige og ikke sammenstuket i en liten "bøtte" til de spiser hverandre og dør av misstrivsel.
Les litt mer om fiskene her-- Rødbukpiraya
Barn/ungdom er gjerne veldig opptatt av å ha "kule" og "tøffe" fisker, som en måte å hevde seg på. Desverre blir det ofte slik at de tar mer hensyn til sine egne lyster enn til fiskenes velferd. Mulig dette er tilfelle her, jeg vet ikke...men denne tanken bør du legge vekk med en gang, det vil være tett inntil dyreplageri. Rødbukpiraya er, som Bollo sier, en grisete og plasskrevende fisk, og kan overhode ikke holdes i et 54 liters kar. Ingen fisk på denne størrelsen bør holdes i så små kar, og denne arten bør ha minst 250 liter etter min mening. Finn noen morsomme/sjeldne små fisk til 54-literen din, du
De er litt mindre en 12 cm men de har vært sammen helt siden de var 1 mm
Jeg har også et 450 l akvarium med frontosa de trives veldig bra
På profilen står det 450l kar..... Skrivefeil her fishdude???
Husk at folk her vil bare hjelpe deg og vil fiskens beste







Oooooopps, seint ute
Alle fiskene jeg har hatt skal egentlig ikke trives sammen men de har de gjordt
Jeg har litt peiling på det her jeg har en egen youtube kanal om min hobby som heter fishdude så sjekk ut den så skal dere se
Jeg har to kar et på 54 l og et på 450 l
Jeg skjønner det men jeg har ikke penger til noe større kar, har allerede bestilt fire pirayar
De går i et 54 l kar i butikken
De går i et 54 l kar i butikken
I butikken så er det begrenset med plass, så er vel aldri så optimalt for fisken der. Dessuten så er karene innredet for at vi skal se fisken....
Har du bestillt hos Buddy på brotorvet????
Ser at du har nok desverre alt for lite gjemmeplasser i karet ditt.. Planter og huler må du nok ha..
Nei på vestsiden akvariekjelleren de er veldig flinke de har ingen ting i karet. Hos pirayane
Har du fortalt dem på Akvariekjellern at disse skal i 54-liters kar ?
At de kan klare seg i butikken i en kort tid, er en ting...der er jo meningen ar de skal ut så fort som mulig. Å ha dem i 54 liter permanent er noe helt annet, og absolutt ikke bra.
Ja de er flinke på akvariekjelleren, men kan ikke tenke meg at kyrre har solgt deg disse til en 54l. Han tar de tilbake hvis du forklarer
Hei Bjarne
Jeg er pappaen til denne utålmodige fiske karn,vi har selvfølgelig et kar i stua på 500 liter der all fisken er he he men han har lyst til å ha bare piraya i karet sitt på 54 l.
Noen erfaring med slik fisk.?
Jeg er ikke så flink til og skrive så det blir litt feil
Hei, pappa,

Jeg har hatt en gjeng med disse i en 250 liter en stund. De spiser mye og driter mye, og vokser ganske fort. Jeg husker jeg følte at de relativt fort vokste ut av 250 literen, at de krevde høy filterkapasitet og dertil hørende mye "vedlikehold" både av tank og filter. Så jeg solgte mine tilbake til dyrebutikken. Å ha denne arten i 54 liter må ansees som meget lite anbefalelses-verdig, og faktisk uansvarlig i forhold til dyrevelferd.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap