Fult med reker!

- Hei
Jeg er nybegynner og lurer enkelt og greit på hvilke tankmates er der til CRS både fisk og reker.

Nå har jeg 2 albino pansermaller som svømmer rundt og ser ut til å ikke bry seg om en levende sjel. Har også to indiske kloreker, men har bestilt inn masse forskjellige reker :P blant annet 10 kirsebærsreker.. og kanskje kanskje panter krabbe?
planen var i første omgang og få en del yngel på CRS før jeg slo meg løst, meeen.. :P

så totalt til nå har jeg 8-12 CRS (tror jeg) 2 kloreker, 2 albinoer..
Tanken er 100liter og full av planter og røtter o.l


Tips triks ?
Litt sånn generelt rundt spørsmålet ditt :
For det første bør du skaffe noen flere av den corydoras-arten du har. De bør leve i en gjeng på 5-6 stk. minst.

Vet ikke hva det betyr at du har bestilt "masse forskjellige reker". Mange reker kan krysse seg med andre innen samme gruppe. Det blir ikke alltid så pent. Og de ulike reke-gruppene har også litt ulike krav, og noen er også mye mer ømfintlige og krevende å holde enn andre. Så det er ikke alltid bare å sette alle i samme vann. Men du har kanskje flere kar ?

Reker passer heller ikke så bra i nyoppsatte kar, de trenger godt innkjørte og velfungerende kar med stabile vannverdier og mikro-liv. Av fisker er det en del nano-fisk som kan gå sammen med reker, som ulike arter mikro-rasbora.
Panterkrabbe vil drepe alt den får tak i..
Takk for svar : )
Får vell hente inn en del til albinoer da
Dinnaz får panterkrabben tak i noe spesielt da? :P
Eneste jeg har bestilt inn SilverShaded som kan krysses med CRS er kirsebærsrekene og det er jeg klar over, men det får bare være

Noen som vet om CRS å klorekene går i lag?
Nei, CRS krysses ikke med kirsebær, de krysser med biereker og tigerreker (alle andre cantonensis-varianter).
Panterkrabben min delte en cory albino og en sverdrager i to, så ja det gjør den.. Den endte sine dager i en krangel med en øreål.. Den kløp feil hale!!!
De egnes best i artskar og er for min del ferdig med krabber og kreps..
En haug med kloreker holder for meg
okei så ingen panterkrabbe på meg med det første :P

men jeg får inn green shrimp?
navy blue shrimp
en mega stor viftereke som jeg har glemt navne på :P
å litt sånn snacks..

går det greit?
og for 3 gang blir det noe problem med kloreken når den skal si hei til de andre rekene?
Navy Blue er ikke en betegnelse jeg har hørt før. Det kan vel være alt ra en blå neocaridina/rili til en slag blå tiger eller babaulti. Kommer litt an på hva du har betalt for dem, var de ganske rimelige er det mer sannsynlig at det er neo. I så fall vil de krysse seg med kirsebærene. Skulle det være en form for tiger, vil den krysse med CRS.

Green Shrimp er vanligvis babaulti-type, mener jeg.

Klorekene kan nok forsyne seg av dvergrekene, vil jeg tro. Har aldri hatt disse selv (kun viftereker), men vet at de kan ta fiskeyngel/små fisk. Viftereker er vannfiltrerende og rører ikke fisk. Har ikke hatt viftereke og dvergreke sammen, men tror det også går bra.
Hei ja vet ikke om Navy blue stemmer selv beklager..
er ikke så redd for kryssninger å slikt så lenge ikke den ene reken spiser opp 800kr i andre reker så er jeg jo strengt tatt fornøyd

Jobber i dyrebutikk så har ikke betalt så veldig masse for noen av dem som er en kanon fordel
men la oss si den koster rundt enn 50-60kr i butikk?

hmm, okei men viss jeg har mye planter å røtter å hjemmeplasser vil mesteparten av smårekene leve opp? eller?

Takker for all hjelp
Nei, du vet folk får en farve på rekene sine og døper dem med et eller annet fancy navn. Det sier heller ikke noe om hvorvidt denne reken produserer "rent", altså hovedsaklig barn som har samme farge som den selv. Det fins ikke noe internasjonalt akseptert fullgodt navne-nomenklatur for alle reke-varianter. Man kan si at f.eks. en biereke har slik og slik "grad" og hvilken farge den har, men hvem som helst kan sette navn på egne reker hvis de finner på det.

En reke som koster 50-60 kroner i en norsk butikk kan godt være en neo. Prisene her til lands er relativt høye for rekesorter som er mye billiegere i utlandet. Men "dyre" reker som høygradige bier og tigre er dyre overalt

Hvorvidt og i hvilken grad rekebarn vil leve opp sammen med kloreke, kan jeg ikke svare på siden jeg ikke har prøvd. Sikkert andre her som vet mer om dette. Men det er klart at jo bedre gjemmesteder de får, jo større er sjansene.
Den "mega store viftereka" du glemte navnet på er vel en gabon tipper jeg
Kloreker tar små fisk hvis de får sjansen så dvergreker er lett match..
Det anbefales ikke altså
Dinnaz
Den "mega store viftereka" du glemte navnet på er vel en gabon tipper jeg:) Kloreker tar små fisk hvis de får sjansen så dvergreker er lett match.. Det anbefales ikke altså:)



Gabon ja stemmer det
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap