Filter til reke og pygmé cory kar++

Så, skal begynne med akvarium igjen, bare ett lite denne gangen, er en god stund siden jeg var inne i det så husker ikkje fullt ut alt.

Har planer om å ha Kirsebærreker og Pygmé Corydoras i lag. Karet kommer nok til å bli et helglass 60 liter (60x30x30) som jeg har stående hjemme fra tidligere. Tingen er at jeg trenger en form for filtrering. Har sett på svampfilter som er enkelt nok til å lage selv, men kommer det til å holde nok for en tank med en god del reker og muligens en 6-12 cory. Coryene liker vel og å ha sirkulasjon som etterligner elver som de kommer fra.

Ellers tenkte jeg å ha javamose, for det liker jo begge artene. Er det også da mulig å få javamosen til å vokse på svampfilteret, siden det er jo litt vanskelig å kunne gjemme vekk et filter uansett hva det er når det er innvendig.

Takk på forhånd for svar og jeg tror nok at det er noen leifer her og der. Slikt skjer på nattestid.
Reker er ikke glad i sterk strøm, og bunnfilter egner seg jo ikke når man har sand som substrat. Men kanskje et lite HOB-filter kunne være noe, i tillegg til svampfilteret ?

Et svampfilter vil bli grønt av alger som både rekene (særlig yngelen) og coryene kan beite på. Noen buskete planter kan gjemme dette filteret ganske bra. Et HOB-filter kan sitte bak en utvendig bakgrunn og vil ikke synes så mye..
En annen viktig ting er å kjøre inn karet veldig godt og lenge, slik at det kommer i bra balanse og får tid til å produsere en del mikro-liv til rekene. Coryene kan jo gå der imens, etter at karet er innkjørt.
Har sett litt rundt at folk har ikke problem med å ha sand og svampfilter. Problemet er litt at HOB-filter ikke passer rett ut av boksen til toppen min, så må til å kutte noe jeg egentlig ikke har lyst å gjøre. Går det ikke å bare ha svampen og inntaket på svampfilteret ca 5cm over sanden?

Største problemet er vel at coryene vil ha litt strøm i vannet, men er kanskje ikke nødvendig?
Nei, sand og svampfilter er ikke noe problem...jeg sa at sand og bunnfilter ikke går ihop. Ellers hadde bunnfilter vært en grei løsning, og dette er mye brukt i rekekar sammen med shrimpsoil av ulik art. Har selv et rekekar med bunnfilter og svampfilter.

Jeg syns liksom et svampfilter er litt lite for et 60 liters kar. Men mye mulig det holder...jeg har ikke forsøkt det på såpass stort kar, så noen andre får uttale seg nærmere om det.
Beklager, leste svampfilter jeg. Var nok litt tidlig på morgenen.
Hei!

Jeg hadde brukt en HMF hjørnefilter dreven med en TLH. Bruker dette i et 85 L kar til rili reker med c. pygmaeus. Har akkurat yngel på de, sikker 30-40 stykk yngel som går nå i dette kar sammen med 30 voksne og en god del reker.

Hvis du ikke liker det så anbefaler jeg Eheim Aquaball i passende størrelse, den med 2 filter-etasjer (aquaball 130, 2402020) er sikkert nok og passer akkurat inn i et 54 L kar med 30 cm høyde ... du har nok et 54 L kar hvis du har 60 x 30 x 30 ... samme som jeg har! Den er reke og yngel sikkert, siden den suger vannet gjennom skumfilterene. Bruker den med reker og små levendfødende. Den er og regulerbart, sånn at du kan justere strømmen på en grei måte. Bunnen er lukket, sånn at du ikke får sand inn i filteren.

Hilsen, Wolfgang
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap