Nytt akvarium, utålmodig

Hei, jeg har akkurat satt opp et nytt akvarium(55l), har skylt grusen i vann, fylt grusen og vann i akvariet, satt i plante og hadd i Aqua sana og nitridac.
Nitridac skulle jeg helle oppi 5ml i 7 dager.
Når disse 7 dagene er gått kan jeg kjøpe fisk eller skal jeg ha noe annet middel oppi først??
Anbefaler at du bruker søkefunksjonen her og søker på "innkjøring av akvarium" eller "...akvariet". Det er skrevet mil på mil med spaltemeter her om innkjøring av akvarier, og det kan jeg garantere deg at det tar ikke en uke som butikkpersonalet så feilaktig hevder. Å kjøre inn et akvariefilter tar mellom fire og fem uker. Putter du fisk i før det, vil de lide seg gjennom ukesvis med nitritt-forgiftning og kanskje dø av det eller bli syke.

Alle nybegynnere er utålmodige og vil helst hive fisk i akvariet samme dagen, og bare en uke er kjipt å vente. Men her anbefaler jeg (og de fleste erfarne akvarister) at man smører seg med tålmodighet og venter på at prosessen får ta den tiden det faktisk tar.

Anbefaler også at du er litt mer spandabel når det kommer til planter i akvariet ditt. Kjøp flere, gjør det frodig og rikelig. Det fremmer miljøet for fiskene, gir dem mer gjemmeplasser, planter produserer oksygen i vannet som fiskene puster, og plantene forbruker også til en viss grad avfallsstoffer som nitrat (ikke det samme som nitritt, det er to forskjellige ting) så dermed har de en viss vannrensende effekt.
Akvariet ditt trenger også en biologisk belastning under innkjøringsukene, bl.a. planter hjelper til med det, og det tror jeg ikke du får nok av ved hjelp av bare en enkelt plante.

En ting til du absolutt bør kjøpe inn, er de mest grunnleggende vannverdi-testene. IKKE gå for de billige og upålitelige stripsene, de duger ikke. Kjøp dråpetester. F.eks kan du kjøpe JBL dråpetester her hos Aquamanias på nett (MYE billigere enn å handle i vanlige zoobutikker!). De viktigste du trenger som nybegynner er:
Ph-test
Ammoniakk-test
Nitritt-test
Nitrat-test

Jeg skal se om jeg finner noen linker til deg, men foreløbig; følg anbefalingen om å søke litt her. Det er skrevet så uendelig mye om nettopp dette fra før av, å søke her via søkefunksjonen lærer deg også mye nyttig underveis, og søkefunksjonen sitter på skattekiste av info her inne.

Viktig artikkel å lese og tips om en innkjøringsmetode for akvarier.
Les også f.eks. denne tråden som handler om innkjøring.

Lykke til! Det er mye lesing og læring i begynnelsen, men det er verdt det, skal man få et vellykket og velfungerende akvarium. Og det er jo det vi alle vil?
Takk for fint svar, har søkt litt i søkefunksjonen, men ble litt mye info på en gang.
Planter står alt på handlelisten
Inaktiv bruker
Krovmy
Takk for fint svar, har søkt litt i søkefunksjonen, men ble litt mye info på en gang. Planter står alt på handlelisten ;)

Det fine med vente tiden er at du kan bruke den til forberedelser, og planlegging.
Planter bør komme i rekken før fisk.
Kjenner du noen som har akvarie så kan du spørre om å få litt filterguffe da dette vil korte ned tiden på innkjøringen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap