Bunke spørsmål som har samlet seg opp

Kan begynne med å gi vannverdiene i karet mitt: Ph 7,5 - Gh 3~4 - Ammoniakk 0,2 - Nitritt 0,01 - Nitrat 0,01. Det er et 100 liter kar som består av 3 ancistrus sp., 1 Betta Splendens han og 5 Amano r

1. Hvilke arter av Gurami vil gå med Bettaen min? Ønsker større arter som viser tegn til personlighet.

1.1. Vil Guramier takle 3-4 gH? Det er standard i springen her og det å slippe å justere ville jeg satt stor pris på.

2. Jeg har foreløpig ganske stor vannstrøm. Jeg prøver å lykkes med planter og filterpumpen er sterk nok til å gi god Co2 i vannet uten anlegg. Er dette skikkelig dumt med Betta og eventuelt Gurami?

2.1. Hjelper det virkelig at pumpen til filteret kjører så hardt. Tenker på for plantenes skyld.
2.2. Visst boblene som kommer ut av filterpumpen ikke er bra nok, vil et co2 anlegg ødelegge for kampfisk/gurami?

3. Siden jeg ønsker å lykkes med planter har jeg bestilt et LED lys fra ebay. 62cm og 69 LED lys på 4 watt står det. Jeg skjønner virkelig ikke hva dette betyr og hvor mange watt det tilsvarer. Det sto heller ikke kelvin opplyst. Den bruker 220-240 volt og kan festes til akvariet med sugekopper. Kan noen forklare dette?

4. Hva gjør jeg med ancistrus ynglene når de klekkes? Har egg i skiferhula nå og ønsker å få så mange som mulig til å overleve. Noen tips? Har bare det ene karet, men har også et yngel kar.

5. Kunne denne kombinasjonen vært fin i en 100 liter, tenker vannverdier osv.: 1 Betta, 3 Ancistrus + yngel, 2 Guramier (Hvilken art isåfall?), 5-10 Kuhlii åler og 5 Amanoreker.

5.1. Visst Gurami ikke vil gå, er det noen Ciklider som nesten garantert skal gå fint med kampfisk?


Ble litt spørsmål men jeg har som sagt gått å lurt på litt av dette i noen uker, mens jeg har googlet rundt og sjekket forumet. Alle som ønsker å svare trenger selvfølgelig ikke svare på alt Setter virkelig pris på hjelp.

Takker!
Jeg tror ikke gurami er en god kombinasjon med kampfisk. Kampfisk angriper gjerne fisk med lange finner og/eller sterke farger, særlig hvis den har en litt hissig personlighet. Kampfisken skal heller ikke ha sterk strøm i akvariet !

Tror du må blande sammen CO2 og O2 her. Filterpumper produserer ikke CO2. Sirkulasjon er fordelaktig i et plantekar, og enda viktigere om man injiserer CO2. Men som sagt er ikke strøm noe bra for kampfisk (eller gurami, for den saks skyld).

Normalt skal det ikke komme bobler ut av filteret, og hvis det gjør det så er det bare luft. Det er ikke noe farlig med luftbobler, men de vil lufte ut CO2 som plantene trenger fra vannet.

Er litt vanskelig å si så mye om LED-lyset du har bestilt uten en link, men kan det være det til 135 kroner ? Hvis det er 69 lys på tilsammen 4 watt er det absolutt ikke noe plantelys, og en slik billig pris sier alt. Skikkelige plantelys koster gjerne minst 10 ganger mer. Det er heller ikke så tillitvekkende at fargetemperatur ikke oppgis. Dette er nok mer et "pyntelys", og egentlig ment til å festes på glasset nedi vannet.

Ynglene har jo lite fiender i karet, unntatt kampfisken. Den kan muligens ta noen, det kommer an på om de har gode skjulesteder. Ellers er det en mulighet å fjerne dem etter hvert og ale dem opp i et separat yngelkar.
SilverShaded, du gir mye bra informasjon. Jeg har nok mikset o2 og co2 og skal for plantenes skyld skyve filteretpumpen lengre ned. Er det lurt å sette inn en luftpumpe, eller gir det ikke effekten et co2 anlegg vil gi? Trenger litt mer info rundt dette.

Så til lys... Her er linken til ebay:

http://www.ebay.com/itm/221515871757?_trksid=p2059210.m2749.l2649&var=520368090587&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Håper virkelig ikke det er som du sier at det bare er et pyntelys. Det jeg trodde var at det var 69 lys x 4 watt. Altså ikke 4 watt totalt. Kunne du sett litt på dette for meg?

Sliter altså litt når det gjelder lys og co2/o2 informasjon, men fiskebestanden skal jeg holde god. Visst jeg bestemmer meg for gurami skal jeg få flyttet kampfisken.

Tar fortsatt i mot ALL hjelp!
Gurami er en fisk med mye bakterier og sykdom.... Hadde valgt noe annet..
Gurami er også nyskjerrige og vil oppfattes som plagsomme av en kf og den vil mistrives..
Kamp fisk trives som regel best alene i et lukket kar og i stille vann med planter for gjemmesteder er også viktig.. Da vil den bygge skumrede og svømme stolt og tilfreds rundt
Du har kjøpt samme lyset som jeg kjøpte... Desverre er dette pynt...
Oksygen (O2) og karbondioksyd (CO2) er to vidt forskjellige ting. Og luft er igjen noe helt annet. Luft består av nesten 80% nitrogen og 21 % oksygen. Resten består av små mengder forskjellige andre gasser, blandt annet vanndamp og 0.04% karbondioksyd. Derved er det åpenbart at luftbobler, enten de kommer fra et filter eller en luftpumpe, ikke bidrar med særlig mye karbondioksyd.

Karbon er det viktigste byggestoffet i alt liv. Alle organiske forbindelser er bygget opp rundt karbon. Derfor kan ingen planter vokse uten karbon, og de tar det opp i form av karbondioksyd i en prosess som kalles karbon-fiksering. Planter i naturen tar CO2 direkte fra luften de er omgitt av, mens vannplanter er avhengig av karbondioksyd som vannet bringer med seg. Vannet tar opp karbondioksyd fra lufta gjennom utveksling i vannoverflaten (eller ved at vi injiserer det i vannet). Enkelte vannplanter har en relativ lav vekstrate og trenger mindre karbon, mens andre trenger mer. Karbon og andre næringsstoffer omsettes av plantene gjennom fotosyntese, altså bruker de lysenergi som "motor". Jo større motor plantene har (mye lys), jo mer næring og CO2 behøver de (på samme måte som en stor V8-motor trenger mere drivstoff enn en liten mopedmotor). For å vokse optimalt trenger plantene altså en balanse mellom disse tre elementene : næringsstoffer, karbondioksyd og lys.

Vi mennesker puster jo luft, og lungene tar opp oksygenet fra luften og puster ut igjen alt det andre, mest vanndamp og karbondioksyd. For vi tar opp karbonet vi trenger fra de organiske forbindelsene (maten) vi spiser. Hvis vi derimot puster inn for mye karbondioksyd, synker pH i blodet og kroppen kan ikke fungere.

Hjalp dette noe ?

Edit : Ja, det lyset er null verdt som plantelys.
Absolutt

Så... La oss snakke mer planter. Situasjonen min er et armatur med 1x 18w lysrør. Trodde dette skulle fikses med ebay lyset jeg kjøpte men det er jo som dere begge sier, feil.

Derfor er det som jeg forstår ikke vits å sette inn noe Co2 anlegg ettersom planter trenger sterkere lys samtidig som de får Co2. Filteret mitt/luftpumpeanlegg vil ikke gi mye Co2 effekt annet enn at de får vannoverflaten i bevegelse. Dette tilfører også litt Co2 til karet.

Min situasjon:

Før jeg ordner en bedre lysordning kan jeg la være å tilføre noe Co2, men samtidig må jeg forholde meg til lettere planter. Alt riktig til nå?
Jepp, da har du sett lyset
Helt riktig at det har lite for seg å satse på et CO2-anlegg med det lyset du har nå. Som det nå er, kan du egentlig ikke holde annet enn de minst lyskrevende artene.

Ja, filterets bidrag til CO2 er igjennom å øke overflatearealet på vannet ved å lage krusninger. Luftpumpe derimot bidrar på en måte negativt gjennom å "løfte ut igjen" karbondioksyd fra vannet. Har man bevegelse/krusnnger i vannflaten tar vannet også opp O2 fra lufta i stor nok mengde til at luftpumpe ikke behøves.
Takk for hjelpen du. Har et siste spørsmål som nå går litt utover dette og jeg forventer ikke det beste svaret men jeg prøver.

Armaturet mitt har som sagt 1x 18w t8 lys. Er interessert i å oppgradere dette uten å bytte armatur. Er det noen forslag å gi? F. eks. en ebay link til noe du/dere vet vil funke bra. Hva med disse?
http://www.ebay.com/itm/LED-18-2W-HI-Lumen-LED-Aquarium-Light-Freshwater-Fish-Cichlid-33x-LEDs-45cm-/351173437914?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c39169da

Er helt i det blå her, nesten så jeg vil lime på nye lysholdere på armaturet. Kunne denne løsningen virket da? Mulig det blir litt mye hjemmesnekring.
http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=4992&pageId=398

Løsninger på lysproblemet mitt?
6000k er kanskje litt lite men funker vel, Men denne vil ikke passe i støpselet ditt hjemme..
Har bygd om noen av disse selv men anbefales ikke.. Trafoene er ikke alltid like bra på vår spenning heller...
Du må søke etter eu standard..
Men kan du lodde så er det bare å kjøpe ledstrips og sette igang.. Billigere blir det også. Men en kjøleribbe må til
Hvorfor så opphengt i ledlys....gå for t5 istedet. Fungerer helt utmerket og en smule billigere. Som du selv lenket til - den kontrolleren. Får plass til mange t5 rør over et 100 l kar. Anbefaler Hagen's kontrollere istedet for Arcadia. Hyggeligere pris og ergo råd til flere sett.
Den Ebay-løsningen der var ikke så mye bedre enn den første. Dette er lavenergi chips som ikke duger. Prisen er som sagt en indikasjon. Du kan regne ut hvor sterk hver lampe er : 0.06W. Dette produserer ikke lys som vil ha energi nok til å drive plantevekst. Hvis du leser beskrivelsen, ser du at selgeren har omhyggelig unngått å nevne noe om at man kan dyrke planter med dette...de sier det er til "ferskvannsfisk/ciklider". De sier at det kan erstatte "ett lysrør" (noe du allerede har).

Hvis du vil ha LED, kjøp skikkelig LED...men det koster litt mere.
Å sette inn ett nytt T8-rør er heller ikke noen god løsning, ihvertfall hvis du ønsker å holde litt mer krevende planter. Da ville jeg heller foreslå å rive ut innmaten av lystoppen din og sette inn et dobbelt T5-armatur, det vil iallfal bli litt bedre. Hvor mye bedre kommer an på høyden av akvariet ditt.

Absolutt ikke opphengt, bare prøver å finne en billigst mulig løsning som student, og de lysene fra ebay virket som en god idé. Men I guess not!

Driver å ser på lysrørsett nå. Skal sjekke ut Hagen. Hadde vært utrolig greit å beholde armaturet jeg har, men vi får se.
Hagen sine Glo rør er absolutt blandt det beste av T5, og kan varmt anbefales.

Nei, det er ikke lett å få bra lys billig, her får man helt klart det man betaler for. Og her til lands er det spesielt dyrt ! Så vil tipse deg om å se på tyske nettbutikker, det kan være penger å spare !
Nei, du gjetter riktig. Har forøvrig to stk jeg og. Men det snakker jeg ikke så høyt om....de fungerer ellers umerket som soveromslys.


http://www.minizoo.dk/Ferskvandsakvarie/Lysstofr%C3%B8r-og-p%C3%A6rer/Controller-til-T5

og

http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/T5-Lighting/T5-Controllers/


Kan bekrefte at lyset du har bestilt er pyntelys - har slike i blått som jeg bruker som moonlight - hvor de fungerer glimrende.

Er en del som liker disse rimelige LED lampene:

http://www.ebay.com/itm/10W-20W-30W-50W-Cool-Warm-White-LED-IP65-Flood-light-Outdoor-Spotlights-Bulb-LED-/321429799136?pt=US_Light_Bulbs&var=510297556852&hash=item4ad6b580e0

Funker, hvis man får plassert de brukbart.
Nå blir vel dette litt mer komplisert, men hvis du vil ha bra LED kunne du se på denne. En 16-tommer ville vel passe.

Problemet er at du ikke får sendt denne direkte fra selgeren, den må taes inn via f.eks. Jetcarrier. Det er lett som en plett, men krever litt papirarbeid per e-mail.
Det som skjer er at du registrerer deg som Jetcarrier-bruker. Da får du en amerikansk addresse, og kan derved handle fra selgere som ikke sender til Norge. Selger sender pakken til jetcarrier-addressen, og de sender den videre til deg og ordner alt med importen og mva. Du får den levert til postkontoret ditt. Jeg kjøpte samme LED, men en 48-tommer. Frakt, mva og avgifter kom på drøyt 500kr. For den lille 16-tommeren blir det adskillig billigere, selvfølgelig. Voila - utmerket LED til en relativt billig penge. (Ja, den går på norsk spenning, alt du trenger er en amerikansk-norsk støpsel-overgang.

Jeg ser dette som en veldig god løsning for oss nordmenn...LED, billigere og bedre enn et T5-armatur kjøpt her, ingen årlige rørbytter og billig i drift. Men krever som sagt litt egeninnsats.
Dette er noe jeg kunne vært interessert i å gjøre SilverShaded. Akvariet mitt er 80cm x 30 cm, gjort om til inches er det 31". Betyr det at jeg må gå for 30" versjonen? Og hvor står eventuelt watt, det finner jeg ikke?

Takk for de andre linkene også, er mye å se på. Mulig jeg eventuelt bestiller t5 controllers fra tyskland som blir foreslått lengre opp.
Himmel og hav...et skikkelig blondt øyeblikk her, det er klart du må ha 30-tommeren
Da får du gratis frakt til Jetcarrier også. Hvis du antar at frakt og avgifter kommer på 500 (for å ta i litt), så har du lyset hjemme for rundt tusenlappen.
For meg tok det under 2 uker fra jeg kjøpte lyset til jeg hadde det hjemme. Har man god tid, kan man bruke båtfrakt som er billigere. Dette er hva folk gjør når de privat- importerer veteran- og brukt-biler.

Edit : Finnex-lysene produseres av Finnex/Schuber Wright. AquaVibrant er deres egen online-outlet. Finnex er støttespillere på The PlantedTank, hvis du går inn på forumet der vil du finne tonnevis med informasjon om alt rundt akvarum, og også om Finnex-lysene.
Dette blir løsningen jeg går for ved neste lønning! Tusen takk for hjelp. Om noen har noen flere innspill til de originale spørsmålene er det bare å kjøre på men denne tråden er allerede utrolig informativ og jeg håper den kan hjelpe akvarister senere!
Glemte å svare på dette med Watt.
Når det gjelder lys, er wattstyrke egentlig et dårlig mål for hvor mye lys plantene faktisk kan bruke av det vi gir dem. Og for LED har man derfor gått mer over til å måle hva en lyskilde yter i PAR (Photosynthetically Active Radiation), da dette nøyaktigere beskriver hvor mye lysenergi en kilde avgir innenfor det spektumområde som planter faktisk kan bruke. Dette måles i antall mikromol lysfotoner per kvadratmeter per sekund.

En chip på f.eks. 0.5W kan yte mer eller mindre PAR alt etter hvordan den er laget. Så derfor er altså ikke wattstyrke noe godt mål. Finnex opererer kun med PAR på sine enheter.
Siden PAR-verdien avtar når lyset kommer lenger bort fra kilden, oppgis gjerne PAR-verdier for de forskjellige vannlag. En LED-enhet som den vi snakker om her, vil ha omtrent disse PAR-verdiene nedover i vannet : (tommer i avstaand fra lyskilden)
3" : 185
6" : 117
9" : 88
12" : 61
15" : 45

Når det gjelder planter, regner man sånn omtrent at 15-30 PAR er "low light", 30-60 PAR er "medium light" og over 60 PAR er "high light". Med en PAR på over 60 kan man dyrke omtrent hva som helst av planter. Du ser selv hvor du villle havne på denne skalaen med nevnte lyskilde : et sted mellom 88 og 61, noe mer i de høyeste vannlagene.

Håper dette hjelper litt med LED-forståelsen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap