Litt strenge?

Hallo

Er nybegynner selv og har lærte mye av å lese gode artikler her om ulike fiske raser og innkjøring Osv (som jeg gjerne vil gi ros for).

men en ting vil jeg gjerne si og det er at dere kanskje kan gi råd for nybegynnere med planer eller som allerede har kjøpte "små" akvarium.

Har selv en 20 liters tank som jeg skal ha 3 Guppy og en baby Ancistrus i.

Naturligvis kommer Ancistrusen til å vokse men dette tar flere år og om man ikke overbefolker et akvarium skal det gå bra å ha fisk i ikke bare reker og snegler (ikke at disse er ille).

Det virker derimot for meg som nybegynner at her er det nulltoleranse for "små" akvarium inne på dette akvarieforumet.

Kanskje bare skrive litt om gode måter å holde ett lite akvarium for lite fisk?

Hadde vært fint å sett litt om positivt hold av disse og ikke bare store akarium.

Er glad jeg har en god venn (som har jobbet med Svein Fosså som nå reiser verden rundt og holder foredrag om akvariums "hobbyen") som kan gi gode råd og god veiledning om hvordan man skal forholde seg til fiskhold i ett lite akvarium.

mvh Nybegynner
Inaktiv bruker
Problemet med små kar er det å holde stabile og gode vannverdier er svert vanskelig, da det fortere og lettere blir forrurensning og temperatursvinger, siden det er så lite vann, det tilbyr også lite plass til fisker, dyr og planter.
Det blir lett "overbefisket" og kan bli mye mer jobb enn man ønsker som nybegynner.

btw. Ancistrus bruker nok ikke så mange år på å bli voksen.
Problemet med små kar er at som det sies i innlegget over ,det er vanskelig å holde stabile vannverdier mm. pluss at det begrenser veldig hva en kan ha i det.

Men umulig er det ikke ,en skal bare tenke godt over hva en en putter i det.

Selv synes jeg Guppyer blir for store i en 20-liter ,hunnene blir ofte digre ,de bruker mye plass og de formerer seg fort og dermed overbefolket kar.

Hva med en liten Killi-art da ,finnes mange fine av disse som ikke krever så stor plass.For eksemel Nigeria killi eller Klovnekilli



Syns ikke det er noe problem å holde små kar og har selv 12x 20l, men vil nok tro det er hva man har oppi der. Man lærer fine rutiner som å skifte litt oftere og være mer påpasselig med verdiene.

Selv syns jeg hverken guppyer eller ancistrus har noe å gjøre i en 20l da det er for lite kar til disse artene. Ancistrus vokser faktisk ganske fort. Jeg syns det høres rart ut å skaffe seg en fisk som man vet blir for stor i ett halvt år/år.
Som Sølvi nevner er kili arter veldig fine, hvis ikke så kan jeg anbefale en liten stim på 10stk moskito rasboras eller noen av disse små artene og reker(som clean-up crew)
Annet forslag er jo også 1 vakker hann kampfisk.
Nå er jo du en erfaren akvarist så da har en jo litt mer erfaren ang. vannverdier og så videre. Har også små kar som jeg bruker til oppdrett mm.

Men som tråstarter sier så er vedkommende nybegynner og må dermed sette seg litt mer inn i disse tingene. Men det er mange som har små kar og får det til å fungere fint. Så håper det går bra med videre med karet ditt og spør gjerne om det er noe du lurer på . En god ting er å anskaffe seg dråpetester så du kan sjekke ph, nitritt ,nitrat,ammoniakk osv. Dette er alfa-omega spesielt nåe en har små kar, ja ellers og uansett str. på akvariestørrelse.
Og nå fikk du konstruktive svar
Mange svarer positivt til spm om små kar og hold av disse..
Mange gode tips og råd blir gitt om små kar generellt.. Men det finnes en del som ikke liker "sannheten" heller...... Et lite kar er ikke laget for lite fisk i antall, men i str...
Så mange blir sure når de får beskjed om at fisken er for stor for deres akvarie, eller at de har for mange..
Også reaksjoner kommer når de har puttet oppi fisk som ikke hører sammen grunnet vannverdier eller lyte...
Da blir mange sure og vi oppfattes som sære/vanskelige fordi vi reagerer på dyreplageri (for det er akkurat det det er) og fordi at mange ikke gidder å sette seg inn i hva fisken har behov for, enn heller hvor "kul/søt den er" og bare må ha den...
Altså, man liker ikke sannheten..... Har selv blitt "satt på plass" her på forumet....(SilverShaded)
Hvorfor????? Fordi jeg gjorde feil!!!! Okay!!!! Så her kommer greia........ ER MIN STOLTHET ELLER FISKENS HELSE VIKTIGST?????????
Spør, les og lær av andre og lær av dine egne feil.. Alle har gjort feil..

Sååååå marsto.... 3 guppy er ikke gunstig i et 20l kar... Og en Ancistrus (som de andre skriver) vokser fort og burde ikke i karet ditt for det er faktisk dyreplageri.. Og myten er at fisken vokser til akvariet... Tja, stemmer til en viss grad, men innvollene fortsetter å vokse og det ER dyreplageri...
Så du har et lite akvarie....Kult putt riktig dyr oppi da...


Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap