40 liter malawisjø på hybelen

Hei!

I går fikk jeg et flott akvarium på 40 liter med filter, varmekolbe og sånn blått lys for å fremheve farger. Jeg har fylt det med sand fra bystranda og en volleyballbane hvor jeg bor. Først skyldte jeg den grundig og kokte den i en drøy halvtime. I dag la jeg den i akvariet og fylte det med vann. Så skrudde jeg på lyset, varmekolben og filteret. Planen er at det skal stå "livløst" før innflytningsfest om en-tre uker.
Er det lurt å bruke sand fra lokalnaturen?

Vi har akvarium hjemme, men dette blir det første akvariet jeg alene skal få til å blomstre.
Fremover har jeg spørsmål om oppstarten og innredning, om hvordan å realisere karet jeg har i hodet. Jeg kommer til å poste spørsmål i tråden i tiden som kommer, og oppdatere litt på framgangen.
Med naturlig fascinasjon for Malawisjøen og det politiske virke omrking den har jeg lyst til å fange et øyeblikk av den passive virkeligheten på bunnen av sjøen, men om jeg får råd som sier at 40 liter er altfor lite kan jeg tenke annerledes. I rådene om arter av gress og fisk kan dere ta utgangspunkt i at jeg synes boliviansk sommerfuglciklide og melanochromis fiskene er veldig fine. Ærlig talt vil jeg bare ha et fredfullt (men levende) akvarium. Tenk bonsai. Antall fisk er ikke så viktig. Jeg vil ha det enkelt, og synes blå ciklider er fascinerende fisker, og jeg elsker metaforer.

Jeg tenker å legge i noen steiner etterhvert, kanskje en rot, ikke minst noen bunndekkende planter. Med planter tenker jeg sverdplanter, glossostigma eller eleocharis. Det frister også med sagittaria. Men det er kanskje lettere å velge plante når jeg vet hva slags fisk jeg ønsker.

Jeg ønsker å få et abstrakt akvarium, men som fortsatt er litt i takt med biotopien. I hodet mitt har jeg tre små ciklider som er blå og sirkler rundt en stabel med steiner, og rundt er det litt gress.

Har dere noen tips? Hva slags fisker burde jeg se på? Som dere sikkert skjønner ønsker jeg ciklider, helst malawiciklider.

Jeg har lest en del selv, mye her på akvaforum. Med full studieplan og jobb ved siden av har jeg ikke tid til å lese bøker om temaet, men det er noe jeg synes gir så mye glede at når jeg først har et akvarium skal det gjøres ordentlig. Derfor trekker jeg hitover og søker nyttige tips og råd, som jeg håper dere kan gi meg

Flere spørsmål kommer etterhvert men inntil videre.... Takk for svar!
Inaktiv bruker
Hvilke fisk du kan ha kommer an på vannverdiene du har/får i karet.
I så små kar begrenser det seg hvilke og hvor mange fisk du kan holde.
Det finnes mange flotte dverg siclider fra amazonas, men da må du ha lav ph og Gh, så det er lurt å kjøpe deg skikkelig dråpetest kit for å teste vannet under veis og når du har fisk, så vet du når karet er klart for fisk og hvilke fisk som passer i karet.
Hvilken metode bruker du for innkjøring?
I første omgang tenkte jeg å la karet stå med filter på, og sette inn javagress når de får det inn på butikken nedi gata. Skal prøve å få tak i noe filterguffe fra et annet akvariet og spylle oppi, og kanskje bruke litt salmiakk.

Er fortsatt forelsket i ciklidene, så jeg skal prøve å få tak i to malawiciklider (snakket med noen kjentfolk og de sa det går bra på 40 literen selv o det ikke er optimalt).

Har dere noen tips angående farget fisk? Jeg har nemlig en blå lampe i akvariet, så alt får et blåskjær. I dag hentet jeg to steiner fra ei røys borti høgget, og de er sånn rosarød farget (vet ikke hva de heter, men det er en av de typene du finner over alt). Dette ble veldig fint mot det blå, så jeg har revurdert litt og vurderer røde fisker. Eventuelt hva slags fisk ser best ut i det blå?
Finnes det noen knallrød cillider som passer i tanken min?

Jeg har et ganske minimalistisk syn på akvariefisk og vil helst ha 1-3 store fisk enn små stimfisk. Sett på sommerfugl ciklider, som sagt

Takk for svar forresten
Jeg har forresten vurdert å knuse en tom spritflaske og legge den oppi. Hvordan blir det å ha knust glass i akvariet? (uten etiketter osv)
For de større ciklidene er det jo teit, men hvis jeg ender opp med dvergciklider eller annen fisk som bruker gjemmesteder i midt- og bunnsjiktet kan det jo være gøy og se det poppe ut av flaskehalsen.
Da må du bruke smergelpapir å slipe glasset ellers så kutter de seg... Men ideen er kul nok den... Sett en som hadde en grønn flaske slik som de hadde før i tiden.. Tykk flaske med hank og hull i siden
Dinnaz
Da må du bruke smergelpapir å slipe glasset ellers så kutter de seg... Men ideen er kul nok den... Sett en som hadde en grønn flaske slik som de hadde før i tiden.. Tykk flaske med hank og hull i siden :)


Flott tips, takk skal du ha!
Går til innkjøp av javamose i morgen. Skal spre den over den flate steiner, og eventuelt litt rundt. Får se an fisk om jeg går til anskaffelse av større planter.

Angående fisk vurderer jeg nå en vanlig sommerfugl ciklide.
Enten boliviansk sommerfuglciklide eller en ramirezi. Har også sett på kakadueciklide.

Vet noen om sommerfuglcikliden går i tanken min? Eventualt kunne jeg hatt to typer, f.eks to par ramirezi (eller bolivianeren) sammen med en kakaduehann og et par hunner? Eller de to typene sommerfuglciklid sammen?

+ en reke?
Før du bestemmer fisk, skal jo akvariet kjøres inn (du vet hvordan det gjøres ?). Da vet du litt mer om hva slags vannverdier du har, og kan velge fisk litt mer ut i fra dette. Fisk er levende vesener og vi plikter å gi dem forhold som er mest mulig lik deres naturlige biotoper.

To Malawi-ciklider er et dårlig prosjekt...de trenger å leve flere sammen.

Dvergciklider kan du ha, men mer enn ett par vil skape aggresjon mellom hannene i et så lite kar. Planter er også et tvilsomt prosjekt hvis du bare har dette blå lyset, de vil ikke klare seg over tid da dette kun er ment som "pyntelys/nattlys". Enkle moser kan kanskje gå bra.

Reker vil heller ikke fungere noe særlig sammen med ciklider...de vil bli spist
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap