Vannbytte i rekekar?

- Hei
jeg har et 100 liters akvarie med reker.
hva bør gjøres ved vannbytter?
jeg har kirsebær reker, gabonreke, CRS.

bør jeg ha ta i noe for klorinen? eller for noe annet?
til nå så har jeg byttet ut 1/3 av vannet 1 gang i uken..?

takker for all hjelp

Du har vært flink du, så lenge vannet har samme temp og verdi som akvariet.. Klor forsvinner ved et døgns lufting
Dinnaz
Du har vært flink du, så lenge vannet har samme temp og verdi som akvariet.. Klor forsvinner ved et døgns lufting:)


oi takk :O
har hørt at kirsebærreker trenger relativ lav temp i vannet, mens CRS trenger enn 23-25 grader..? går det fint for begge?
hvor lang tid tar te før det begynner med yngling tror du?

hatt litt svin av CRS ser du -__-
Jeg refererte til vannbyttene dine, men rekeblandingen din har jeg svært lite peiling på desverre..
Har rekekar, men kunnskapen er begrenset her gitt..
Kjenner en som sier at han aldri bytter vann i sitt rekekar men det tør ikke jeg å prøve på iallefall
Min erfaring med Kirsebær rekene er at det går rimelig fort De bære sine egg en stund, så ser man at eggene er borte, og så går det en god lang stund så popper det frem masse småreker overalt...
Gjemmer seg ofte i svampen på filteret har jeg sett her.... Lykke til!
Dinnaz
Jeg refererte til vannbyttene dine:), men rekeblandingen din har jeg svært lite peiling på desverre.. Har rekekar, men kunnskapen er begrenset her gitt..


ok hvilke reker?
det jeg prøver å finne ut av er om rekene mine ikke yngler i det hele, eller om de er stresset og slipper eggene eller om di bare gir faen og bare spiser :P

hehe ^^,
Har kjøpt en rekemix av tommy tran og disse yngler som bare det... Men blir ikke så pent etterhver siden disse blandingsynglene blir blasse og stygge....
Inaktiv bruker
Klor
Med mindre du bor i Fyllingsdalen eller Bergen Vest skal det ikke være klor i springvannet i Bergen.
Alle vannverk kan klore litt av og til. Som ved tilsig etter mye nedbør eller litt høy konsentrasjon av bakterier i vannprøver..
Dette får ikke vi som forbrukere greie på utenom hvis vi spør....
Jeg synes 30% høres unødvendig mye ut i et 100l rent reke kar.
Men det skader nok ikke Reker tåler hyppig endring vannverdier dårligere enn fisk og tåler ikke så godt dårlig vann , derfor viktig med god filtrering og noenlunde lik verdi når du bytter. Jeg lufter alltid vannet til rekekar over natten. Om det er klor i vannet bør du lufte med luftesten i bøtte først.
Reker behøver mineraler til skall, så du bør måle Gh i vannet, samt fore med mat som er rik på kalsium, magnesium ol.

Ang rekebabyer tar det gjerne noen uker før de er synlige. De er så knøttsmå men viktig at du har reke og yngelvennlig filter. Ellers ender de fleste opp inni filteret...
Kirsebær reker er enkle, crs krever mer..
Ang. Temperatur så er det sikkert ikke nødvendig med varmekolbe. Jeg har ca. 20 grader inne og det blir 22-24 grader i akvariene uten varmekolbe.
takker for alle svar dere er svært så hjelpelige
jeg har en varmekolbe i som står på 23-24 bare for å holde temperaturen noelunde stabil hele tiden. har hørt at CRS er svært så pinglitte når det gjelder så å si alt.. spiser jegesniggel eller kloreke yngel? har såpasse stort akvarie at alt yngelen skal vell strengt tatt ikke bli tatt i pumpen :p
hvortid bør enn bytte det blåe å hvite foret i pumpen?
Størrelse på akvariet har ingenting å si når det er snakk om yngel / rekevennlig filter. Rekene oppholder seg overalt i akvariet, alle som oppholder seg på/i nærheten av innsuget til pumpen vil bli sugd inn. Om pumpen ikke er tilpasset vil mest sansynlig 90-95% rekeyngel ende opp inni pumpen...
Kloreke vil sikkert ta yngel, og muligens dvergreker generelt.. Tviler at jegersnegler tar yngel.. Men det vet jeg ikke sikkert.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap