Innrede akvariet

Bør å jeg innrede akvariet mere?
Vil fisken trives her?
Hva ville du ha gjort?

Har ikke fisk ennå, men tenker på skalarer og vet molly eller nå slikt, vil de trives her? Eller er det nå annen type fisk som vil trives?
Ops, bilde ble oppned men, jajaj
Inaktiv bruker
Hvor stort er akvariet? Antar 55 liter?
Det er litt lite for scalarer som blir ganske store.

Ser fint ut til mollyer. Skal du bare ha mollyer anbefaler jeg å ha litt salt i vannet.

Skal du ha fisk som liker gjemmesteder (maller og andre bunnfisk, og dvergciclider) hadde det gjort seg med en trerot og kanskje litt mer planter.

Hvis hjørnefilteret gir god sirkulasjon hadde det passet bra med en stim av sebrafisk eller lignende (venusfisk, danioer, barber). For slike fisker trenger du ikke mer innredning.

Jeg ville også prøvd å skjule filteret mest mulig, gjerne med planter.
Det ser mindre ut enn 55 igrunn, men molly blir opptil 10cm og da er nok dette akvariet litt lite.... Og hvis vannet skal saltes, så kan du ikke ha noe annet oppi der utenom sverddragere f.eks men igjen så blir akvariet for lite...
Hvorfor ikke ha en stim av dvergrasbora f.eks?? En 10-15 stk artige småfisker som stimer sammen. Eller en gruppe corydoras
Og så kan du ha noen fargerike eplesnegler og en gruppe på 5-10 med reker... Festlige vesner som flytter seg rundt overalt i karet.. Og for suge fisk så kan du ha en 2-3 otocinclus.. Disse, reker og snegler spiser alger alle mann så karet ditt vil holde seg fint..
En trerot og et par planter som Biggipecs skriver er nok lurt uansett og kanskje en mørk bakgrunn??
Men har du kjørt inn akvariet skikkelig da? 4-5 uker? Så må vannverdiene sjekkes med dråpetester og ikke strips siden disse er crap...
Blir ofte mye greier serru men det er moro når du er igang og fiskene svømmer rundt..
Det er 55 liter, vurderte å sette den lenge planten foran filteret å rot var jeg på jakt etter men de hadde ikke på dyrebutikken jeg var: / får dra på en annen å se
Det har kunn stått i en uke, så må nok stå litt lengere: )
Må jo finne på noe, mens jeg venter kreavitetet til innredning var litt på bånn, så da var innspill fra dere supert.
Noen som vet av en dyrebutik eller noe i Trondheim som er god på fisk, hvilke fisker som passer sammen og hvilke kar som passer til fiskene?
Krovmy
Det har kunn stått i en uke, så må nok stå litt lengere: ) Må jo finne på noe, mens jeg venter ;) kreavitetet til innredning var litt på bånn, så da var innspill fra dere supert. Noen som vet av en dyrebutik eller noe i Trondheim som er god på fisk, hvilke fisker som passer sammen og hvilke kar som passer til fiskene?


TAM på Lade! Ellers er Marits zoo også et bra alternativ, handlet mye hos henne når hun hadde på malviksenteret. Billligere enn mange andre butikker og
Har du lest om innkjøring her, for eksempel ? Så du vet fremgangsmåten ?

En annen liten ting, er det Anubias du har plantet i grusen ? Disse tåler ikke å stå med rhizomet nedi bunnlaget, da dør de. De skal settes fast på stein eller røtter.
Anubias, det er de med de store bladene ja? Hvordan fester jeg de på rot eller stein da?
Du fester dem med for eksempel fiskeline. Denne må ikke settes alt for stramt, og den kan fjernes når røttene har festet seg på rota/steinen.
Ok, det skal jeg prøve.
Har foressten lest litt om fiskeløs innkjøring med salmiakk, jeg synes den er litt vanskelig å forstå, skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre(mulig jeg er litt "blond" nå)... Så har ikke turt å prøvd det enda.
Det er ikke vanskelig...mange tråder her hvor folk har blitt rettledet gjennom prosessen
Du får i alle fall ingen bakterier og ingen innkjøring uten at bakteriene "mates" slik at de kan utvikle og formere seg.
Hvis du synes at den innkjøringen er vanskelig så kan du prøve å kickstarte med filterguffe fra et innkjørt akvarie.

Det er en rask å enkel måte å starte akvarie på som jeg benyttet mye før. Da hadde jeg fiskene oppi samme dagen som jeg startet og har aldri hatt problemmer med hverken fiskene eller vannverdiene med den fremgangsmåten.

Men det skal være filterguffe fra et friskt akvarie uten sykdom og du skal sette in bare noen få fisker i første omgang, og så vente noen dager/ev. uker før du tilsetter flere.
Kjenner dessverre ingen med filterguffe, før se om jeg tørr prøve meg på salmiakkmetoden
Inaktiv bruker
Fordelen med salmiakkmetoden er jo at du slipper både hyppige vannbytter og å plukke opp døde innkjøringsfisk. Gir du bakteriene nok Salmi, så vil jo filteret være klart for en full fiskebestand etter 5 uker (men husk å sjekke for nitritt og nitrat først).
Ellers kan du jo prøve Bactozym, som skal hjelpe til å kickstarte filteret.

Ett annet tips for å feste planter er gummistrikk. Det vises bedre og er ikke like pent, men erfaringen min er at det fungerer utmerket. Når strekket morkner og løsner er vanligvis planten grodd fast
Du krovmy... Du kan jo spørre din lokale fiskedealer. Burde kanskje ikke fortelle dette, men har aldri brukt salmimetoden eller noen annen metode for den saks skyld selv om jeg anbefaler det. Første karet mitt ble kastet igang og hadde noen sinnsyke vannbytter. Mistet ingen fisk men det er mer flaks enn noe annet. Men jeg var sykemeldt en stund så jeg hadde tid til å følge opp hele tiden. Med nye akvarier så har jeg kjørt inn filterene i hovedkaret først, og så satt det i drift. Men neste kar blir med salmi
Har hatt ett større akvarium tidligere, men d er mange år siden. Da trur jeg ikke vi hadde noe innkjøring i det hele tatt å fiske overlevde den( om pappa ikke tok ut noen da). Etter å ha lest her synes jeg d virket litt som dyreplaging. Tror jeg skal la d stå til jeg får riktige vannverdier før jeg putter oppi nå fisk

Å foressten den korte planten har blitt brun, er det fordi jeg har satt den i sanda og ikke festet til rot/Stein?
Å jeg har observert 3-4 snegler, sånn bittesmå med nesten gjennomsiktig skall, skal jeg la de være? Noe fisk jeg kan sette nedi etter innkjøringa for å bli kvitt de?
Innrede
Hei
Jeg slenger på ett spørsmål på denne tråden.
Vil gjerne ha noen fine lavasteiner eller andre fine naturdekorasjoner. På dyrebutikken er det så dyrt. Har dere noen nettbutikker å anbefale?
Mallen min trenger også ett godt gjemmested, da slørhalene mine spiser opp maten som er ment til han. Noen råd?
På forhånd takk for svar.
Ja, det ser ut som en Anubias, og den må ikke stå i substratet.

Sneglene er nesten umulig å unngå, da de følger med planter fra dyrebutikken. Det kan derfor lønne seg å skylle dem nøye før du setter dem i akvariet, men snegle-egg har lett for å følge med.
Det fins fiskearter som spiser snegler, f.eks. botia-artene, men disse må ha bedre plass enn hva du har. Jeg bare fjerner pestsneglene etter hvert som de kryper opp på glasset, hvis jeg vil bli kvitt dem. De kan kjapt bli utrolig mange, men er også med og gjør rent i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap