Lys

Hei, lurte på hvor mange timer anbefaler dere å ha lyset på i akvariumet?
Det kommer litt an på lyset, og om akvariet har vært oppe en stund og er i noenlunde balanse. Under oppstart bør det begrenses til ca. 6 timer. Ellers er ca. 8 timer som regel nok. Kombinasjon av sterkt lys og for lang belysningstid favoriserer algene.
Jeg brukte å kjøre 10-11 timers belysning, da hadde jeg som regel vanlige T8 lysrør.
T5 lysrør er enda litt sterkere, og det finnes lystyper som er enda sterkere enn det igjen, så da må man egentlig føle seg frem litt.

10-11 timer er ok med vanlige T8 rør synes jeg, det er iallefall det jeg har erfart etter noen år med dette. Plantene mine var av varierende typer, men ingen var spesielt kravstore eller vanskelige. Gikk mye i sverdplanter, javamose og lette stilkplanter.

Får man et algeproblem, bør man justere ned antall timer noe. Da pleide jeg å gå ned til 9 timer.
Spesielt godt fungerer redusert lystid (sammen med noen vannbytter) hvis det er vanlige grønnalger. De kommer når det er mye lys og mye næring til overs i vannet. Andre algetyper som brunalger kommer når det er lite lys (som f.eks. ytterst på de skyggelagte sideglassene), og andre algetyper igjen bryr seg lite, de kommer når visse bestanddeler av vannet er tilstede og noe er feil og ute av balanse.

De fleste kjører vel med high-output T5-rør nå, og da skal det mindre til.
En vanlig feil er å erstatte dårlig belysning med lang lystid, det resulterer gjerne i problemer.
Takk, litt usikker hvilke lysrør vi har men har det som følger med til Dubai 190L. Vi har latt lyse stå på fra 13.00 til 21.30. Har hat fisk i Karet ca 1 uke nå, det er jo litt alger som har komet men jeg har tenkt at det er vel helt normalt i oppstarten.(?)
Er lysrøret tykkere enn tommelen din er det T8 du har, er røret tynnere er det T5.

Ubalanse mellom lys og næring er ganske vanlig, men da kan det kanskje være en ide å kutte ned litt på lystiden for om det hjelper.
Tenker jeg for prøve å se hvordan det blir med ca5-6 timer. Takker nok en gang for gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Vesterengen
Reklame for plussmedlemskap