Råd angående lysrør!

Hei! Jeg lurer på hva de mer erfarne og kunnskaprike medlemmene her kan si meg om lysrørene jeg har for øyeblikket. Har nemlig ikke peiling på dette selv, og legger ved bilder av informasjonen som står på lysrørene, i tillegg til esken akvariet kom i. Lengden på lysrørene er 45 cm.

Jeg har plantet Hemianthus callitrichoides "Cuba" i karet og ønsker at den skal vokse og trives. Skal sette opp DIY CO2 i morgen, så da er i det minste den delen i boks. Er veldig i tvil om planten trenger bedre lys enn det mine nåværende lysrør gir. Er det eventuelt noen lysrør dere kan anbefale? Akvariet er forresten på 60L.


Setter stor pris på svar!

Tror dette akvariet er på 54 liter ?
Aquatlantis oppgir ikke hvor mange LEDs det er i rørene, men tipper hver chip er på 0.1W. Dette er ikke så mye når vi snakker om bunndekkende planter som HC Cuba, siden lysmengden på bunnen vil være nokså dårlig. Man kan kanskje heller ikke vente at et startersett som dette skal kunne fungere som et high-tech oppsett. Bioboxen er heller ikke så mye å skryte av, jeg har prøvd den og byttet den fort ut. Du får jo se etter hvert hvordan det går med Cuba-teppet, og går det ikke noe særlig er det vel alltids mulig å lage et helt annet lysoppsett.

Takk for svar! Jeg er ganske sikker på at karet er på 60L, kjøpte det her: http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457651&prodid=3152

Det var det jeg var redd for, ønsker selvfølgelig at planten skal trives. Har sett på lysrør på webzoo, men det er forferdelig mye å velge mellom. Tenker at det er like greit å skaffe nye lysrør nå som senere. Er det noen spesielle typer lysrør du kan anbefale?

Når det gjelder bioboxen er jeg helt enig med deg, tok ikke lang tid før den ble erstattet.
Inaktiv bruker
AMK
Takk for svar! Jeg er ganske sikker på at karet er på 60L, kjøpte det her: http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457651&prodid=3152
Om du er usikker på det, så måler du det enkelt,innvendig Høyde*Bredde*lengde del på tusen, så får du liter.
Akvariet er 60 cm i lengden, 35 i høyden og 30 cm i dybden. Det blir da 63 liter
Ja, da er det 63 liter
Vet ikke om det er bare å bytte lysrør i dette armaturet...spørsmålet er om T5-rør passer til dette ? På lengden skulle en tro det i så fall ville bli 24W rør. To Hagen Glo rør med reflektorer ville gi 48W...mulig det ville gi ca. 50 PAR på bunnnen. Det burde holde. Er det T8, blir det bare 2x15W og mye mindre effektive rør.

Jeg ville sett det an en stund, som sagt...hvis alt annet ligger til rette (substrat, næring, vannverdier) kan det hende den klarer seg brukbart som det er. Litt dybde på substratet hjelper med å få plantene nærmere lyset.

SilverShaded
Ja, da er det 63 liter :-) Vet ikke om det er bare å bytte lysrør i dette armaturet...spørsmålet er om T5-rør passer til dette ? På lengden skulle en tro det i så fall ville bli 24W rør. To Hagen Glo rør med reflektorer ville gi 48W...mulig det ville gi ca. 50 PAR på bunnnen. Det burde holde. Er det T8, blir det bare 2x15W og mye mindre effektive rør. Jeg ville sett det an en stund, som sagt...hvis alt annet ligger til rette (substrat, næring, vannverdier) kan det hende den klarer seg brukbart som det er. Litt dybde på substratet hjelper med å få plantene nærmere lyset.


Takk for svar! Hvor kan man eventuelt få kjøpt Hagen Glo lysrør? har du en link?
Ser at det kan bli et problem med tanke på armaturet, må nok se litt på det der. Tror alle de andre forholdene ligger til rette for at planten skal trives når CO2 kommer på plass senere i dag.
Desverre er det minste Life-Glo røret 55cm, så det passer ikke i armaturet ditt uansett. Jeg ville ha droppet hele toppen og kjøpt en av Hagen/Fluval sine egne lysenheter, men det er en dyrere løsning. (Veldig grei butikk å handle fra !) Det er på den annen side et utmerket lysoppsett, med reflektorer så vidt jeg vet. Ellers kan du kjøpe innbyggings-sett, f.eks. her. Burde passe i toppen du allerede har (husk reflektorer !).

Men det er jo interessant å se om det fungerer med det eksisterende oppsettet ditt. HC Cuba er tross alt ikke den aller verste bunndekkeren du kunne valgt
Da kommer jeg nok bare til å vente og se hvordan det går fremover, og så får jeg eventuelt skaffe nye lysrør om det absolutt skulle mislykkes

Har lest en del angående dette med å tilføre CO2 i et akvarium. Har fått med meg at KH-verdien kan endre seg, men har dette mye å si for fiskene? GH hvor jeg bor ligger på mellom 2 og 3, altså veldig bløtt. pH i springen ligger derimot på ca. 8.
Kh vil ikke endre seg, derimot vil pH endre seg. Hvis du har så lav GH samtidig med høy pH, hva er da KH ?
Siden du skal fokusere en del på planter, husk at det kan bli kalsium-mangel (og eventuelt magnesium-mangel) i karet, for plantene bruker også kalsium. Det er ikke bare fiskene som trenger kalsium.
SilverShaded
Kh vil ikke endre seg, derimot vil pH endre seg. Hvis du har så lav GH samtidig med høy pH, hva er da KH ? Siden du skal fokusere en del på planter, husk at det kan bli kalsium-mangel (og eventuelt magnesium-mangel) i karet, for plantene bruker også kalsium. Det er ikke bare fiskene som trenger kalsium.


Uff, da har jeg rotet litt. Har dessverre ikke dråpetest for KH, men burde nok skaffe det også. Det kan vel være en fordel å skaffe dråpetester for CO2 i samme slengen? Hva anser du som normale verdier for KH?

Jeg var på besøk hos vannverket for en tid tilbake. I utgangspunktet har vannet her en pH på omtrent 5, men de tilsetter altså noe for å heve den til et sted mellom 8.0 og 8.2. Dette for at vannrørene skal vare lengre. Skjønner selvsagt grunnen til at de gjør det, men på den andre siden er pH-verdien litt for høy etter min smak ...
pH-regulering er noe de aller fleste vannverk driver med. Vannledningsnettet her til lands er desverre i en svært dårlig forfatning mange steder...veldig gammelt og dårlig vedlikeholdt (som mye annet offentlig i landet vårt).

KH er jo et mål på karets buffer-evne og sier noe om hvor mye H+ og OH- ioner vannet kan utligne uten at pH endrer seg. Uten buffer blir vannet ustabilt i så måte at det skal veldig lite syre eller base til før pH svinger mye. Vanligvis ansees en KH på 3-4 som en tilstrekkelig buffer-evne.

Med CO2 vil du som sagt kunne få en noe lavere pH, men problemene med gjær/sukker-metoden er flere : For det første har man ikke noe injeksjonstrykk til rådighet, og det er derfor vanskelig å få små nok CO2-bobler til at det rekker å oppløses i vannet før det forsvinner ut gjennom overflaten. Man kan heller ikke regulere CO2-mengden effektivt. Men alt er vel bedre enn ingenting, kan man si.
For det andre er denne metoden veldig ustabil...i en periode utvikles mye CO2 i blandingen, så går det tilbake igjen. Siden plantene innstiller seg biologisk etter hvordan de skal skaffe seg karbon, blir varierende CO2-nivå ganske forvirrende for dem å forholde seg til. Man må altså passe på å "overlappe" kulturer for å holde CO2-produksjonen så jevn som mulig.
Tusen takk for gode forklaringer! Er det generelt noen sammenheng mellom GH og KH, eller er det bare en sammenheng mellom PH og KH? Beklager at jeg stiller så mange spørsmål, synes virkelig dette er et fascinerende tema

Ser at det kan bli noen utfordringer med den metoden for å tilføre CO2. Planen er å bruke denne metoden i akvariet jeg har nå, og heller gå over til et bedre CO2 anlegg når jeg skaffer meg et større akvarie i fremtiden. Blir et av akvariene fra Vivaline serien til Eheim, og mest sannsynlig dette:

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=243901&pageId=15388
Nei, i praksis kan man si at KH og GH er uavhengige av hverandre. KH er et mål for antall karbonat- og hydrogenkarbonat-ioner (CO3- - og HCO3- an-ioner), mens GH er et mål for antall flerverdige metall-ioner (kat-ioner), hovedsaklig Ca++ og Mg++. En viss kjemisk sammenheng fins, siden karbonat-ionene gjerne stammer fra kalsiumkarbonat. Men det er fullt mulig å ha høy GH og lav KH eller omvendt.

Du får masse verdifull erfaring med "naturmetoden", og i et lite akvarium kan det være tilstrekkelig for å forsyne plantene med Karbon. Bare vær nøye med å sørge for at du setter opp en vannlås slik at du ikke risikerer å få gjærblandingen ut i akvariet.

Vivaline er pene akvarier Skulle bare ønske de var like brede som de er høye, foretrekker den typen footprint.
Da var JBL-tester for både KH og CO2 bestilt, samtidig venter jeg på at silikonen skal herdes slik at jeg kan tilføre CO2 i karet
I dag fikk jeg tilført CO2 i karet ved hjelp av "naturmetoden", og det gikk ganske bra en god stund. Uheldigvis sluttet det å fungere. Tenker derfor at jeg vil investere i noe som fungerer bedre og er mer forutsigbart. Ønsker å bestille fra webzoo, men har ingen anelse hva jeg burde velge. For meg ser alt likt ut ...

Hadde satt pris på om noen kunne hjelpe meg med å velge et produkt til karet mitt:
http://www.webzoo.net/co2_894.html
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap