Ammoniakk og nitritt problemer

Her er situasjonen. For 1 uke siden gikk jeg over fra et 54l til 100l. Pga. plass mangel tok jeg mesteparten av vannet fra det gamle akvariet over i det nye, flyttet alle fiskene og la oppi det gamle filteret, sammen med et nytt som passer 100 literen. De to kjørte sammen og vanntestene jeg tok var helt fine. Når jeg tok dagens vanntester fant jeg ut at Ammoniakk lå høyt, og Nitritt lå skyhøyt. Snakk om Nitritt på 4,0!! Så jeg sjekker litt, og det det gamle filteret som var oppi akvariet funket ikke. Dette må ha vart i 3-4 dager når jeg tenker meg om. Filteret funker nå, det var nok bare noe som satt fast inni der, for etter å ha skyldt det litt så sviver det. Lurer på, visst filteret stod i 3 dager uten å svive, er alle bakteriene døde? Vil jeg få store problemer med giftstoffer nå fremover?

Skiftet 50% av vannet med en gang, så tar jeg 20-30% i kveld og dagene fremover. Ingen fisker døde enda forresten, noe jeg ikke skjønner. Det verste er at jeg har fått ancistrus lek for første gang. Ynglene har ikke forlatt hula men de levde når jeg sjekket istad.
Nei, alle bakteriene er neppe døde. Men da du satte det igang igjen igjen spyttet det vel ut en del uhumskheter, vil jeg tro. Det er ikke annet å gjøre enn å måle verdier og bytte vann fremover til tilstanden bedrer seg.
Takk til SilverShaded enda en gang Får krysse fingra for ancistrusene. Skulle vært en +rep funksjon på forumet forresten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap