Inkjøring med salmi og plantedød

Har prøvd å følge litt med her:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1
Nå som jeg prøver å få oppe å gå et lite 25L akvarie.
Verdiene har ligget på nada NO2 og over målbart for NH4, fra 23.09 til 26.09, og så har målingene blitt lit ymse fra da, men i da jeg målet i går fikk jeg 0 NH4 og SKyhøye verdier av NO2. Tilsatte mer Salmi og har i dag ca 0.4 i NH4 og fremdeles skyhøye NO2 verdier.

Dette er hva jeg kan forstå fra det jeg har lest, helt normalt?

Problemet er plantene mine som har bod i karet siden det ble ubebodd før sommeren (mamma og pappa fikk mine små pygmepansermaller), og har vært kjempe fine å grønne, helt til innkjøring startet. nå er det store brune flekker på nesten alle de store bladene, og ett blad er blitt helt død.

Plantetypen min er en tykk stilk (med røtter på) som det vokser opp lange stilker mot overflaten fra, med stor blad i endene av. Har ikke peiling på hva den heter, og finner den ikke i plantebasen.

Er det innkjøringen som gjør det? Hva burde jeg gjøre? Leste at det blir dannet syrer av NH4 syntiseringen, og lurer om vannbyte er det beste?

Til sist lurer jeg også på hva folk mener kan leve i et så lite kar?

Om dette ikke ble lagt i rett forum er det bare å flytte det
Mvh Z
Inaktiv bruker
Zitha
Til sist lurer jeg også på hva folk mener kan leve i et så lite kar?


Kampfisk
Dvergguramy
Kirsebærreker
Rød krystallreke
Plantene har nok blitt skadet hvis ammoniakk har vært "over målbart". Dette blir for sterke saker for mange planter. Under innkjøring må ikke NH3/NH4 være over 4-5, det er ikke bra hverken for innkjøringen eller plantene.

Bortsett fra det, er det naturlig at ammmoniakk (NH3/NH4) forbrukes i løpet av et døgn, mens nitritt holder seg høyt. Du kan godt ta et 50% vannbytte. Mål ammoniakk 1 gang per døgn, og tilsett ikke mer Salmi enn at du kommer opp på ca.3ppm.

I en 20-liter kan du ha noen reker, og en liten flokk med mikrorasbora burde gå.
Takk for svar
Da får jeg ta meg et godt vannbytt, og håpe på det beste angående planten.
Reker høres morsomt ut, men hadde vært greit med noe som svømte i høyden.
Ja, som sagt mikrorasbora....f.eks. denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap