Innkjøring av kun filter med salmiakk

Jeg har hatt den nye filteret mitt kjørende i en måned nå i en egen plastikk dunk på ca 60 liter. Meninga er å få det i brukbar stand til å sette over i bruk til akvariet. For 2 uker sia kom nitritt, men det er ikke blitt no nedgang på nitritt sia det. Er vel på 4-5 uka nå. Testen (tetra)er blodrød hver dag.
Er det noe jeg kun gjøre for å få litt fort gang? Er første gang jeg prøver salmiakk innkjøring. Hjelper det å bytte masse vann nå? Glad for tips! Har lyst til å komme i gang
Trenger litt mer data.
Hvor høyt ammoniakk-nivå i ppm har du kjørt med, blir det forbrukt, og hva ligger det på nå ?
Hvor høyt nitrat-nivå er det i vannet ?
Temperatur....pH ?

Har ikke hatt tid til no test de siste dagene og nå var det endelig blitt gult, altså null nitritt! Kan hende det hjalp med litt guff fra filter av et annet akvari ph ligger på 7.5, kh på 6, null amoniakk og ca 27 grader. Høres ikke dette ganske greit ut for starting?
Om det er ferdig kommer an på hvor mye ammoniakk filteret klarer å redusere til null ammoniakk og null nitritt på et døgn, og det er umullig å svare på når du ikke har målt.
Nå er det ikke et døgn det er snakk om. 2-3 dager. Skjønte ikke hva du mente med amoniakken der men den er på null på testene mine. Jeg skal se at alt er stabilt et par dager nå.
Da har du kanskje ikke forstått dette med å vite når et akvarium er ferdig innkjørt. At verider er på null etter to-tre dager sier lite når man ikke spesifiserer hva akvariet har gjordt de dagene. Akvariet er ferdig når du kan tilsette ca. 4ppm ammoniakk og filterbakteriene klarer å bryte dette ned til 0 ammoniakk og 0 nitrat på 24 timer. Men da må du altså måle NH3/NH4 så du vet at det er 4ppm oppi der når testen begynner, og så måle ammoniakk og nitritt når 24 timer har gått.
Akvariet bør heller ikke stå særlig lenge fiskeløst uten at du mater bakteriene med salmi.
Prøver og lese og forstå denne måten og innkjøre akvariet på. Er selv helt i startgropa. Hva er 4 ppm for ett mål? Om man velger og få fillterguffu, hvordan er sjansen for overføring av ev sykdommer?
PPM Parts Pr Million... Det er en ofte brukt måleenhet
Hvis det går sykdom i et kar du får filtergugge ifra, så kan du være sikker på at du får det også..
Du må så klart ha dråpetester (gjerne JBL), og de verdiene man leser av der er målt i ppm. Dette er da konsentrasjonen i vannet av det stoffet du måler på. Denne enheten er akkurat det samme som mg/liter.
Er det holdbarhet på slike dråpetester? Har en del stående fra jeg drev med akvarie en del år tilbake i tid.
Ja det er det, men er ikke alle som merker testene sine.. Sera og Tetra gjør det ikke..
Det er ca 2 års holdbarhet, så "en del år tibake i tid" så er de nok ferdige..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap