Har mulig gjort noe dumt ang oppstart.

hei.
Jeg startet opp mitt 180l 18 september 2014. 5 dager etter oppfylling av vann kom de første fiskene. ansistrus oppdrettsvariant 3 stk.
nå må jeg si at jeg skriver her fordi jeg ser at jeg har vært tidlig ute med fisk i forhold til hva som anbefales. men skaden der er alt gjort dessverre. for å gjøre det enda værre har jeg også skaffet med 10 stk c.sterbai. disse kom i karet for 6 dager siden. jeg er lei for dette for dere som har sterke meninger ang slik innkjøring...
Jeg har tatt no2 prøver ca hver 2ndre dag. ved første tegn på nitritt (enten beviselig eller ei) så har jeg byttet ca 4-6 bøtter vann.
dette fordi jeg vet nitritt er skadelig for fisken.
men problemet mitt å dillemaet, er nå at vil egentlig filteret komme skikkelig igang uten å få for høy no2???
om min metode til, bytte vann litt vel ofte (kanskje) uten å tilsette aquasafe gjøre at filteret kommer igang uten å få skadelige verdier av no2? vil at akvariet skal gå som normalt med tiden, men vil ikke skade fisken. Men er dette mulig??... håper virkelig dette går å få til uten å skade fiskene

MVH
fiskeglad, men litt dum denne gangen...
1. Du bør skifte vann hver dag fremover, 30 - 40 %, avhengig av nivået på NH3/4 og NO2. Det er like stor fare for at du har ammoniakk i skadelige mengder som at du har nitritt, spesielt om du har pH godt over 7. Ammoniakk kommer før nitritt.

2. Kjenner du noen med akvarium i nærheten? Da kan du kanskje be om litt filtergrums fra vedkommende. Hell det i karet ditt, gjerne rett i filteret om mulig. Det vil påskynde prosessen.
Alternativt kan du spørre butikken om du kan returnere fiskene til karet er innkjørt.

3. Skaff deg et par dunker (Claes Ohlsson har noen billige i matkvalitet) og bruk dem til å mellomlagre vann et døgns tid. Da får du temperert vannet og du får luftet ut gass og eventuelt klor. Bruk helst ikke vann fra varmtvannstank, kok heller opp vann og bland det med kaldtvann for å få rett temperatur.

4. Du bør også snarest måle ammoniakk (NH3/4) som er minst like skadelig for fiskene som nitritt. Bruk helst dråpetester og da gjerne fra JBL. Sticks er så unøyaktige at de ikke har noen verdi for akvariebruk.

5. Du bør måle begge verdier hver dag, helst før vannbytte og til noenlunde samme tid.

6. Følg fiskenes opptreden, hvis de viser tegn til mistrivsel (f.eks. "puster" i vannskorpen) bør du nok bytte enda mer vann.

7. Vær sparsom med mat til fiskene, overforing gjør problemet større.

8. Filteret vil bli innkjørt, men det vil ta lenger tid fordi du, av hensyn til fiskene, er nødt til å "tynne ut" med daglige vannbytter de stoffene som bakteriene i filteret skal leve av. Etter hvert som du ser at NH3/4 og deretter NO2 synker til null i løpet av et døgn, er filteret innkjørt. Ikke sett inn for mange nye fisk av gangen, bakteriemengden må tilpasse seg antall fisk til enhver tid.

9. Om du har vann fra offentlig vannverk, kan du sjekke vannverdier med dem, f.eks. med tenke på klor. Normalt er det i Norge ikke behov for Aquasafe eller lignende, men om du har kjøpt, kan du selvsagt bruke det opp.

10. Du har valgt bare bunnfisk. De kommer til å konkurrere om plassen og foret, samtidig som det skjer lite i midtre og øvre del av karet.

Lykke til.

tusen takk for god liste
blir kjøpt flere tester i morgen.
nh3 og 4 som du refererer til. jeg bruker kun jbl dråper
vannverdier jeg har målt nå er
ph6,8-6,9
kh2-3 ikke helt klar farge på dråpe 2
gh 2
no2 mindre enn 0,025
har utskrift fra vannprøve fra vannverket, Cl står ikke men ammonium er mindre enn 0,05mg/l
har en jeg kan høre med om litt filtergrums, så får høre litt om godsaker der.
ang punkt 10 så er det bevist. skal ha annen fisk også, men ikke før akvariet er innkjørt.
ang fisken, det ser ut som den har det veldig fint. sterbaien svømmer runt å leker seg i vannstrømmen fra pumpen, spiser fra bunnen og oppfører seg helt normalt. samme gjelder ansistrusen, selv om den ene som er en hann stort sett holder seg ved hulen sin på dagtid.
blir hyppigere vannbytter enn det jeg alt har ser jeg.

Men utrolig godt at det er mulig å få til dette uten å skade fisken!!! selv om det tar lengre tid så spiller ikke det noen rolle.

tusen takk for positivt og utfyllende svar!!
nå ble jeg glad.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap