Oksygen i planteløst ciklide akvarium

hvordan tilførere jeg nok oksygen i et planteløst akvarium, holdet det at rensefilteret og en wavmaker lager krusninger bryter vannoverfalten, eller må jeg også ha en luftpumpe utenom ?
Gode krusninger i overflaten og bra sirkulasjon i vannet burde holde fint.
Hvis akvariet ikke er alt for stort kan utløbet fra filteret sitte i overfladen og du kan evt. sætte en luftpumpe med en luftsten til (evt. i den andn ende). Jo mere overfladen flytter sig jo mere ilt trækker du ned i vannet.
Luft pumpe! Det vet jeg at ciklider virkelig setter pris på! Hvor stort er akvariet?
Du trenger ikke planter..
…for å få oksygen til vannet. Det som bestemmer oksygennivået i vannet er hvor mye vannet er i bevegelse. Altså sirkulasjon. Så om du har en filterpumpe som sørger for at det er bra bevegelse i vannet så er det nok. Altså - om du ser at tørrforet fordeler seg raskt over hele vannoverflaten, så har du tilstrekkelig sirkulasjon for de fleste forhold.

Helt av seg selv oppstår en slags balanse mellom oksygen i vannet og oksygen i luften over. Dette skjer der vannet er i kontakt med luften, der blander noen av oksygenmolekylene fra luften seg med vannmolekylene, og så får man oksygen i vannet. Noen fisker trives med mer sirkulasjon enn andre, og da kan det godt være slik at de er tilpasset mye oksygen også - de lever i strømmende bekker der det naturlig er høyt oksygennivå. Andre (labyrintfisker f.eks) har tilpasninger for å tåle lavt oksygennivå.

God vannsirkulasjon er også viktig for å få "blandet vannet jevnt" slik at det ikke oppstår lommer med råtnende vann.

Om du vil ha planter, så hjelper det på andre måter. Men det er ikke slik at det er de som lager oksygenet som fiskene trenger i akvariene våre. Det er det filteret som gjør. Luftpumper er dekorative, men hjelper dessverre ikke så mye sammenliknet med et solid filter. De skaper ikke nok vannbevegelse.
thankthefishtank : Nå må du ikke blande sammen overflatebevegelse og sirkulasjon for mye. Man kan ha utmerket bevegelse i vannoverflaten, men dårlig sirkulasjon for øvrig.

Det er ikke filteret som lager oksygenet i vannet ! Tvert imot : filterbakteriene bruker oksygen. Ingenting "lager" oksygen...vannet tar opp oksygen fra luften i diffusjons-sonen i overflaten. Jo større vannoverflate, jo mere oksygenopptak...derfor ønsker vi krusninger på vannoverflaten, siden dette øker overflate-arealet betydelig.
Helt riktig SilverShadow!
Falt for fristelsen til å forenkle litt. Kanskje litt for mye…
Tenkte å rydde opp i litt misforståelser angående luftpumper og plantenes bidrag til oksygen.
Trodde kanskje dette var en nybegynner - men tok kanskje feil?
Det spiller vel ingen rolle om det er en nybegynner eller ikke, han/hun fortjener vel korrekt informasjon uansett ?
Ok
Det jeg mente var at de eller den innretningen som sørget for bevegelse av vann i akvariet - som for en nybegynner kanskje ser ut som noe som selges som et filter - men som vi vet egentlig består av en sirkulasjonspumpe og en beholder med filtermateriale. Uansett er det slik at begge deler er nødvendige i et akvarie. Og det er helt riktig som SilverShadow påpeker; filterbakteriene bruker oksygen til sine livsprosesser. Uansett må de være der for at den bakterielle nedbrytningen skal gå som ønskelig.

Sirkulasjonspumpen er innretningen som for vanlige formål er den som setter fart på vannet, og sørger for vanngjennomstrømningen. Har man en sterk nok pumpe, som ikke har gått tett for slam og guffe, så er det slik at den sørger for at vanngjennomstrømningen er slik at innholdet av oksygen er mer eller mindre likt i vannet. Nå er det også slik at om pumpen ikke pumper sterk nok strøm, så fører det til at det kan oppstå områder i akvariet der vanngjennomstrømningen er dårligere og hvor man kan få problemer knyttet til de anaerobe forholdene som da oppstår. Spesielt om man bruker sand og ikke grus, og om man f.eks skulle ha corydoras, så kan dette føre til problemer.

Løsningen er at man enten sørger for å ha en pumpe som sørger for mer enn god nok vannsirkulasjon, eller at man stiller inn utblåset slik at det oppstår vannbevegelse også i de lavere delene av akvariet. Igjen - dette avhenger av hva slags filtersystem man har. Innvendig med muligheter til å fordele utløpsrør, eller utvendig med separate utløpsrør og innsugsrør… For det er også slik som SilverShaded (nå ble det riktig), sier at man kan risikere å ha god sirkulasjon i overflaten, men for lite generell sirkulasjon i akvariet.

Når det gjelder hva som lager oksygen…. Plantene skaffer seg energi gjennom de kjemiske delreaksjonene som vi under ett kaller fotosyntesen. Er det tilstrekkelig med lys (som for de aller fleste er den begrensende faktoren for utbyttet av fotosyntesen), så produserer plantene oksygengass nok på dagtid til at dette er noe som bidrar til innholdet av oksygen i vannet. Når det ikke er lys - slik tilfellet er om natta - da forbruker plantene oksygen. Men uansett er det slik at i mange akvarier er ikke planteveksten så veldig stor. Og da blir heller ikke bidraget fra plantene til vannets oksygeninnhold så altfor høyt.

Ser ikke helt at jeg har skrevet at filterbakteriene lager oksygen, og håper trådstarter ikke har oppfattet det slik. Mitt poeng var at planter til oksygenproduksjon ikke er nødvendig i et kar med god sirkulasjon. Og det var ikke meningen å feilinformere, men heller å gi en kjapp tilbakemelding. Men nå har jeg skrevet det jeg tenkte burde være tilstrekkelig, så da avslutter jeg.
Ooops.. Nå så jeg det siste avsnittet. Beklager. Filterets funksjon er å lage sirkulasjonen, og det er den sirkulasjonen som skaper gassutvekslingen mellom overflaten og vannet. Og filteret lager ikke oksygen…. Der ble jeg altfor tabloid. Bra du er våken SilverShaded. Ikke meningen å kverulere..beklager. Det bør jo være riktig det som står her
Jepp, info bør være så korrekt som mulig. Og særlig for begynnere...det man lærer i den fasen er det vanskelig å "av-lære" siden

Når vi først snakker om korrekt, filterets hovedfunksjon er ikke å lage sirkulasjon, det er å rense vannet. Hvis filterets fysiske oppbygging tillater det, kan det også være med på å skape sirkulasjon i vannet. Men i noen tilfeller er ikke filteret tilstrekkelig til skape den sirkulasjon som planter og/eller fisk behøver, og da må vi til med sirkulasjonspumper eller streampumper.
Hehe...er nøye i dag, som du skjønner. Er ikke for å kverulere dette heller
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap