Fiskesammensettning og antall...?

jeg gjør et forsøk her. spurt litt rundt og ikke fått noe konkret svar til nå.
jeg har et 180l (se bilde om ønskelig) med oppgrdert pumpe 1000l/h, som jeg pr nå har 3 ansistruser i. og 10 c.sterbai. driver å planlegger fremtidig oppsett av fisk. (har noe jobb ang vannbytter osv til filteret er ferdig innkjørt før flere blir kjøpt, tidligere innlegg)
men saken er at jeg har lyst på 1 kakadueciklide hann og 3 hunner, samt 5 dverg scalare og en stim med kardinaltetra (10-15) stk. blir dette for mange fisk? sammensetningen av fisk skulle gå bra etter hva jeg har lest og hørt av andre.
om jeg må droppe noe så må det enten bli dvergscalren eller antallet av den. (grunnet at kardinalen vistnok lever sammen med kakaduen i det fri. vil ha biotop light versjon da jeg holder med til sydamerikanske fisk. men om jeg dropper de helt, kan jeg da ha flere kardinaler for å få et godt blikkfang??
er vel her videre svar har vært vanskelige...
håper jeg kan få noen svar jeg blir klok av her hehe. er åpen for andre gode forslag også innen sydamerikanske fisker, men kakduen er fast bestemt

Ciklide og scalarer er begge territorielle og agressive arter.....
Du må også finne en fin balanse/mellomting på ph/gh for disse 2 artene som kanskje ikke er så lett..
Scalare og ciklider er potensiellt plagsomme for kardinaler, så masse gjemmeplasser må til..
Hvordan disse ciklidene dine kan stresse c.sterbai er jeg ikke sikker på, men cory liker ikke agressive fisker..
Men først må du skape balanse i ditt uinnkjørte kar som kanskje burde være din øverste prioritet????? Og ikke mere fisk????
Kakadueciklider er en Apistogramma-art og er flotte og interessante fisk. Apistogramma oppholder seg ved bunnen der de finner mat ved å sile sand som de slipper ut gjennom gjelleåpningene (altså bør de, som cory, ha ganske finkornet sand), de er territorielle og blir aggressive når de ha egg og yngel. De kommer til å kjeppjage coryene dine. Uheldigvis har cory ingen forståelse av territorium og kommer til å svinse rundt også der de ikke bør.

Kort fortalt, dette er normalt ingen god blanding, coryene dine kan bli alvorlig skadet av Apistogramma.

Jeg har hatt noen c. sterbai, men har landet på Apistogramma i alle mine kar, 14 stk. Jeg synes de både er flottere, mer interessante og med flott yngelpleie. Nå er det artskar jeg har, altså ett kar for en art Apistogramma. Det er selvsagt annerledes med selskapskar der utseende er viktigere. Scalare og cory går kanskje bra fordi scalarene holder seg høyere opp i akvariet enn Apistogramma. Hvordan scalare går sammen med kardinaltetra vet jeg ikke, men også scalare er territoriell, så....

Dinnaz
Ciklide og scalarer er begge territorielle og agressive arter..... Du må også finne en fin balanse/mellomting på ph/gh for disse 2 artene som kanskje ikke er så lett.. Scalare og ciklider er potensiellt plagsomme for kardinaler, så masse gjemmeplasser må til.. Hvordan disse ciklidene dine kan stresse c.sterbai er jeg ikke sikker på, men cory liker ikke agressive fisker.. Men først må du skape balanse i ditt uinnkjørte kar som kanskje burde være din øverste prioritet????? Og ikke mere fisk????


Dinnaz, som jeg selv skriver så er dette planlegging av fremtidig kjøp når filteret er innkjørt. regnet faktisk med det var lurt å planlegge dette mellom målinger av vannkvalitet og vannbytter hehe. ph/gh for de er ikke noe problem. de ligger ganske så likt.
plantene har vel ikke vokst seg til enda og det skal et oar høye til i bakkant. så gjemmeplasser blir det
men ser ut til at det er andre ting enn det å passe på her.
Sigmund - ex 530
Kakadueciklider er en Apistogramma-art og er flotte og interessante fisk. Apistogramma oppholder seg ved bunnen der de finner mat ved å sile sand som de slipper ut gjennom gjelleåpningene (altså bør de, som cory, ha ganske finkornet sand), de er territorielle og blir aggressive når de ha egg og yngel. De kommer til å kjeppjage coryene dine. Uheldigvis har cory ingen forståelse av territorium og kommer til å svinse rundt også der de ikke bør. Kort fortalt, dette er normalt ingen god blanding, coryene dine kan bli alvorlig skadet av Apistogramma. Jeg har hatt noen c. sterbai, men har landet på Apistogramma i alle mine kar, 14 stk. Jeg synes de både er flottere, mer interessante og med flott yngelpleie. Nå er det artskar jeg har, altså ett kar for en art Apistogramma. Det er selvsagt annerledes med selskapskar der utseende er viktigere. Scalare og cory går kanskje bra fordi scalarene holder seg høyere opp i akvariet enn Apistogramma. Hvordan scalare går sammen med kardinaltetra vet jeg ikke, men også scalare er territoriell, så....


takk for utfyllende svar igjen sigmund
kjøpt koffert med tester idag alle verdier var fine.
med planter og fin sand så er karer på den måten fin for apistoen, har en litt hissig ansistrus ved hula si. de holder seg litt unna den stort sett. vet noen har hatt det, og ikke hørt noe galt om sterbai og apisto direkte. var derfor jeg kom opp med den komboen, er ikke kakaduen "fredelig" men noe territoriell under lek og til dels aggresiv med egg/yngel?? fikk inntrykk av at den var av en forholdsvis fredelig apisto. :-/
men uansett kjipt om den er så i krasj med sterbai
vanskelig dette skulle bli da....
må bli no flere kar etter hvert her....

Tom Christian Fagernes
[QUOTE=Dinnaz]Ciklide og scalarer er begge territorielle og agressive arter..... Du må også finne en fin balanse/mellomting på ph/gh for disse 2 artene som kanskje ikke er så lett.. Scalare og ciklider er potensiellt plagsomme for kardinaler, så masse gjemmeplasser må til.. Hvordan disse ciklidene dine kan stresse c.sterbai er jeg ikke sikker på, men cory liker ikke agressive fisker.. Men først må du skape balanse i ditt uinnkjørte kar som kanskje burde være din øverste prioritet????? Og ikke mere fisk????


Dinnaz, som jeg selv skriver så er dette planlegging av fremtidig kjøp når filteret er innkjørt. regnet faktisk med det var lurt å planlegge dette mellom målinger av vannkvalitet og vannbytter hehe. ph/gh for de er ikke noe problem. de ligger ganske så likt.
plantene har vel ikke vokst seg til enda og det skal et oar høye til i bakkant. så gjemmeplasser blir det
men ser ut til at det er andre ting enn det å passe på her.

Joda, det passer fint å planlegge mens du holder på Mente ikke å hakke på deg, men har sett at noen får beskjed om at de må kjøre inn karet og 2 dager etterpå så skriver de om alle de fine fiskene de har kjøpt.. Senere så kommer tråden ("hvorfor dør fiskene mine?"), skjønner?
Du har nok kontroll og det er bra.. Og hvis det Årnes i Telemark du bor så er vel vannet der med relativ lav ph/gh som gjør jobben lettere..
Ble selv ikke anbefalt noen ciklider i selskapskaret grunnet cory, så har ingen erfaring med de. Men scalarer har jeg sammen med cory og det er problemfritt
Lykke til
Husk at grunnen til at ciklider så sjelden er så "fredelige" er at de er gode foreldre, og beskytter sine unger… Jeg har omtrent mistet troen på fredelige ciklider. Atferden er rett og slett nyttig for å trygge oppvekstforhold for yngel, og da er eggspisende og yngelspisende fisk en trussel.

Scalarer (som er en type ciklide) synes også at neontetra smaker godt. Det er et annet poeng.
thankthefishtank
Husk at grunnen til at ciklider så sjelden er så "fredelige" er at de er gode foreldre, og beskytter sine unger… Jeg har omtrent mistet troen på fredelige ciklider. Atferden er rett og slett nyttig for å trygge oppvekstforhold for yngel, og da er eggspisende og yngelspisende fisk en trussel. Scalarer (som er en type ciklide) synes også at neontetra smaker godt. Det er et annet poeng.


ja har lest de er flinke til å holde 30-40cm av karet for seg selv.
men ser nesten ikke hvordan man kan holde ciklider i et kar, enten det er i selskap eller art. men klart det er fordi jeg ikke kan nok om fisk. men virker som at det kun kan være en apisto med noen hunner, kanske en L-malle. men så er det stopp.
ja scalare og altumscalare og neon funker dårlig, men kardinal og leopoldi burde vel gå da leopoldien blir ikke veldig stor i følge fiskebasen her inne?
Dinnaz
[QUOTE=Tom Christian Fagernes][QUOTE=Dinnaz]Ciklide og scalarer er begge territorielle og agressive arter..... Du må også finne en fin balanse/mellomting på ph/gh for disse 2 artene som kanskje ikke er så lett.. Scalare og ciklider er potensiellt plagsomme for kardinaler, så masse gjemmeplasser må til.. Hvordan disse ciklidene dine kan stresse c.sterbai er jeg ikke sikker på, men cory liker ikke agressive fisker.. Men først må du skape balanse i ditt uinnkjørte kar som kanskje burde være din øverste prioritet????? Og ikke mere fisk????


Dinnaz, som jeg selv skriver så er dette planlegging av fremtidig kjøp når filteret er innkjørt. regnet faktisk med det var lurt å planlegge dette mellom målinger av vannkvalitet og vannbytter hehe. ph/gh for de er ikke noe problem. de ligger ganske så likt.
plantene har vel ikke vokst seg til enda og det skal et oar høye til i bakkant. så gjemmeplasser blir det
men ser ut til at det er andre ting enn det å passe på her.

Joda, det passer fint å planlegge mens du holder på Mente ikke å hakke på deg, men har sett at noen får beskjed om at de må kjøre inn karet og 2 dager etterpå så skriver de om alle de fine fiskene de har kjøpt.. Senere så kommer tråden ("hvorfor dør fiskene mine?"), skjønner?
Du har nok kontroll og det er bra.. Og hvis det Årnes i Telemark du bor så er vel vannet der med relativ lav ph/gh som gjør jobben lettere..
Ble selv ikke anbefalt noen ciklider i selskapskaret grunnet cory, så har ingen erfaring med de. Men scalarer har jeg sammen med cory og det er problemfritt
Lykke til

hehe helt kontroll har jeg nok ikke
ser jo klart problemet med å starte litt raskt kan man si. så skjønner hvorfor du sier det. nå får jeg snart litt filterguffe også så da skulle det nok gå litt lettere.
bor i Årnes i Nes kommune, akershus. gh og kh er bra, ph ligger på 7-7,2 i akvariet. har økt fra 6,7-6,8 som jeg hadde den første uka. få tak i noe ph minus tenker jeg. Det spørs nok om det ikke kan bli noen leopoldi med tiden. synes 180 er litt lite til scalare.
hmmm... det er ting ingen her har fortalt meg. ser fra tidligere forum at det jeg tenkte blir feil som dere skriver, men er jo noen som har hatt bare apisto hanner sammen og sier at det går bra, men blir problemer når det slippes en hunm blant de. også en som har hatt cory med bare apisto hanner.
er dette et alternativ som er mulig så tar jeg gledelig den. selvfølgelig vært gøy men kull med fisk, men har bare dette nå og det vil jo bli slitsomt å være annen fisk uansett siden det er bare 1m i lengde.
skal man fostre opp fisk er det vel en fordel med et kar nr 2???
med tiden blir det nok det, og kanskje 3....4....5....osv hehehehe.
men er litt spendt på svar ang det med å bare holde apisto hanner...
Når hannene ikke har en hunn å krangle om, krangler de normalt ikke.

Jeg har 5 Apistohanner i ett kar, simpelthen fordi yngelen jeg fikk av det opprinnelige paret var skjevt fordelt, bare hanner. Da hunnen døde, var det altså bare hanner igjen som nå alle er "voksne". Dette var viltfanget fisk, altså ikke oppdrett fra en produsent eller annen akvarist, og jeg vil ikke blande inn en hunn som jeg ikke kjenner opprinnelsen til, selv om det er samme art. Det er litt knuffing mellom dem, men ikke noe alvorlig.
Sigmund - ex 530
Når hannene ikke har en hunn å krangle om, krangler de normalt ikke. Jeg har 5 Apistohanner i ett kar, simpelthen fordi yngelen jeg fikk av det opprinnelige paret var skjevt fordelt, bare hanner. Da hunnen døde, var det altså bare hanner igjen som nå alle er "voksne". Dette var viltfanget fisk, altså ikke oppdrett fra en produsent eller annen akvarist, og jeg vil ikke blande inn en hunn som jeg ikke kjenner opprinnelsen til, selv om det er samme art. Det er litt knuffing mellom dem, men ikke noe alvorlig.


så det er da de er potensielt "fredelige" da hehe.
hehe så apistoene er som oss menn generelt altså??
Dinnaz
Ciklide og scalarer er begge territorielle og agressive arter.....

Ciklider er ikke en art. Det er en enormt stor gruppe med ulike arter og slekter. Scalarer er en ciklide-art, samme er Apistogramma. Felles for ciklider er at de legger egg som de passer på, og senere også vokter og "gjeter" yngelen sin. Dette er en svært vellykket måte å formere seg på for fisk, derfor har også evolusjonen gjort denne gruppen med fiskearter så tallrik og stor.

Til trådstarter: Dvergscalare er nok ofte bare et salgstricks. Jeg har sett mangt et akvarium i zoobutikkene merket med "dvergscalare", og så er det kun vanlige scalarer som svømmer rundt der. Svindel og salgstricks.

Scalarens virkelige navn er Pterophyllum scalare. Det er kun en størrelse på dem. Finnes ikke noe dverg der.
Men den har imidlertid en slektning i Pterophyllum-slekten (liten slekt) som heter Pterophyllum leopoldi. Denne arten blir en del mindre, er mye mer sjelden og er dyrere enn scalare.

Men til tross for at de kalles "dverg..." er det like fullt størrelse på dem også synes jeg. Man må ha god plass. Den finnes KUN i en farge: sølv med svarte striper. Ser du noe annen farge eller mønster i butikken til salgs som "dvergscalare", vet du 100% sikkert at det er bløff. Det er kun vanlig scalare som finnes i andre mønstere og farger enn sølv med sorte striper. Scalarer kan være f.eks. svart-marmorerte eller gullfargede, eller hvite med svarte og/eller oransje flekker osv.

Sjekk også nøye pannen og neseryggen på fiskene som selges som "dvergscalare". Leopoldien har en karakteristisk utovervend "bue" på hele neseryggen og panna, i motsetning til scalaren.

Ser du "reklamerer" med at du har et filter som øser ut 1000 liter i timen. Dette setter IKKE scalarer pris på, langt i fra. De liker rolig vann uten for mye trøkk. Dette pga sin høyreiste og flate kroppsform med høye og lange finner. Stor sirkulasjon vil ta tak i dette "seilet" og det ville gjøre det nødvendig for dem å kjempe konstant mot sirkulasjonen for å holde seg oppreist og i rett posisjon på rett sted. Dette er en stressfaktor, og stress er noe man ikke vil at fiskene skal leve med da det er nummer en årsaken til sykdom og død. Så, skal du ha scalarer, enten det er dverg- eller vanlig, senk antall liter i timen. De trenger rolig vann. Det viktigste for et filter er hvor mye filtermedier det er plass til. Mye filtermedier = mye filterbakterier, og det blir det veldig rent og fint vann av, både mekanisk og biologisk
mona o
[QUOTE=Dinnaz]Ciklide og scalarer er begge territorielle og agressive arter.....

Ciklider er ikke en art. Det er en enormt stor gruppe med ulike arter og slekter. Scalarer er en ciklide-art, samme er Apistogramma. Felles for ciklider er at de legger egg som de passer på, og senere også vokter og "gjeter" yngelen sin. Dette er en svært vellykket måte å formere seg på for fisk, derfor har også evolusjonen gjort denne gruppen med fiskearter så tallrik og stor.

Skrev det slik for enkeltheten, men ser at det ble feil ja..Men fint at du kunne hoppe inn å korrigere

Til trådstarter: Dvergscalare er nok ofte bare et salgstricks. Jeg har sett mangt et akvarium i zoobutikkene merket med "dvergscalare", og så er det kun vanlige scalarer som svømmer rundt der. Svindel og salgstricks.

Scalarens virkelige navn er Pterophyllum scalare. Det er kun en størrelse på dem. Finnes ikke noe dverg der.
Men den har imidlertid en slektning i Pterophyllum-slekten (liten slekt) som heter Pterophyllum leopoldi. Denne arten blir en del mindre, er mye mer sjelden og er dyrere enn scalare.

Men til tross for at de kalles "dverg..." er det like fullt størrelse på dem også synes jeg. Man må ha god plass.

Det viktigste for et filter er hvor mye filtermedier det er plass til. Mye filtermedier = mye filterbakterier, og det blir det veldig rent og fint vann av, både mekanisk og biologisk

beskrev vel at den heter leopoldi? og jeg blir noe forvirret ang et par punkter her... infoen jeg har funnet om den kommer fra akvaforum sin fiskebase. den er da tydeligvis feil
så skriver du at arten blir en del mindre, så synes du at den er like full størrelse??? der datt jeg ut. ang filteret og volum vann i timen. ja ser det kan være problematisk.
mulig jeg har missforstått ang filter, men mengden bakterier vil vel ikke bli flere enn hva mengden næring bakteriene fortærer?? dvs mengden bakterier stopper opp på et tidspunkt når balansen er oppnådd. derfor man ikke kan ta i for mange fisk på en gang senere også fordi dette kan skape mer avfall enn filteret klarer å ta???
grunnen for pumpebytte forøvrig er at de fleste her inne, mener vist at de pumpene som følger med et innvendig filter er for svake... her prøver man å gjøre som folk anbefaler, eller som andre gjør og har hatt hell med. men blir vist feil uansett hehe. er vel her som i de fleste sammenhenger. like mange meninger om hva som er rett som det er folk

men generelt her og andre tråder hvor det er mulig å finne feil, så blir alle svar nesten fokusert på hva som er feil eller ikke går, men veldig få personer skriver hva som er riktig og gir alternativer som går.
ang tema på denne tråden, så gjelder det veldig. har kun ønske om søramreikansk fisk og vet nå litt hva som ikke går. det meste etter å ha lest tråden her. men kan noen pliz gi meg noen gode fine tips til hva som kan gå??
gjerne flere alternativer så jeg får litt å sette meg inn i. for akkurat nå så ser det ikke ut som det kan bli noe annet enn kardinal, cory og ansistrus. mulig det er det eneste også, men fint om noen da kan fortelle det. andre kombinasjoner jeg har lest om passer hvist ikke sammen. så de fiskene i de karene har det nok så som så...

hilsen forvirret fyr som prøver....
"Like fullt størrelse på dem også syns jeg" skrev hun.. Altså ganske store disse også..
Vet du hva Tom!! Du har et veldig godt poeng her.. Er vel ikke aktuellt for deg at noen finner feil på hva andre skriver, annet enn missvisende info..
Jeg syns du skal begynne med de tre artene du har funnet for du skal uansett ikke overfylle med fisk.. Så bare les på nett om søramerikanske arter og adferd så bestem deg da..
Beklager å deltat i forvirringen...
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap