Hjelp, en av mine fisker er offer for ''vold'' !

hei der, og vill bare si beklager om spørsmålet mitt ikke holder til her i denne delen av forumet, men var veldig usikker!

uansett,

Jeg har type 7 slørhaler, alle ble kjøpt sammen, og har levd sammen helt siden den tid ( ca 4 mnd )

for ca 2 mnd siden, så startet ALLE å hakke på en fisk, og da bestemte jeg meg for å levere tilbake den som ble hakka på, pga det vistes att den ikke hadde det noe trivelig i det heletatt i tanken.

Men nå, for ca 1 til 2 dager siden, så har de råtta seg sammen igjen, å denne gangen så hakker de på en anna fisk, Men det som var spessiellt denne gangen, er att det er 4 av fiskene som hakker på den samma fisken, åsså er det 2 andre fisker som ikke bryr seg om den i det heletatt..

så denne gangen tok jeg ut de 4 som lager bråk å styr, og mitt akvarium ble stille og rolig, og man kan se att den fisken som ble plaget, er kjempe glad, ( svømmer kjempe fort fram og tilbake, og leker seg, tillogmed svømt å tatt ''salto'' i flere anledninger her.

så da lurer jeg , noen som kan ha en ide om ka som kan være galt med de 4 andre fiskene? de som er så slemme ?

PS: det er ikke noe størrelseforskjell på de 4 fiskene, og den som blir mobbet, de er ca like stor.

og de 2 andre som egentlig ikke bryr seg noe spess, de er ''små'' i forskjell til den som ble mobbet!


Kan det være att 7 slørhaler er for mye for 90 Liter? att det er grunnet plassmangel att de kaster seg over en spesifik fisk, og plager den nesten til døde? eller kan det være noe annet?

Hadde satt pris på svar uansett, pga jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg kan jo ikke sette de 4 andre tilbake i akvariet før jeg har funnet ut av dette her.

( De er nå i det andre akvariet )
Ja, akvariet ditt er desverre for lite for disse fiskene. De vokser seg store og trenger veldig god plass. Resultatet er som du ser, fiskene er stresset og angriper svakere individer. Størrelse behøver ikke være utslagsgivende, det kan ha mer med kjønn å gjøre. Den flokken du har trenger nok en tank som er minst dobbelt så stor.
SilverShaded
Ja, akvariet ditt er desverre for lite for disse fiskene. De vokser seg store og trenger veldig god plass. Resultatet er som du ser, fiskene er stresset og angriper svakere individer. Størrelse behøver ikke være utslagsgivende, det kan ha mer med kjønn å gjøre. Den flokken du har trenger nok en tank som er minst dobbelt så stor.


Det var det jeg var redd for, men da vet jeg ka jeg skal gjøre i det minste, da blir det dyrebutikken med noen av de..! tusen takk for det flotte svaret! du hjalp sammboeren min mere enn du aner!

hu va så leiseg når yndlingsfisken hennes ble utsatt for ''vold'' ! men da har jeg fått klarhet i det ! takk igjen!

Inaktiv bruker
Ta med deg alle, 90L er for lite til og med for kun èn gullfisk.
Bollo
Ta med deg alle, 90L er for lite til og med for kun èn gullfisk.


Helt særriøst ? det var jeg heller ikke klar over, de på dyrebutikken sa att jeg fint kunne ha alle 7 oppi 90L.

(slørhaler)
Inaktiv bruker
Ja, det er helt serriøst, å et tips til, ikke hør så mye på de som jobber i dyrebutikken, finn heller info om fiskene selv.
Må nok si meg enig med Bollo i dette. Men istedet for å levere fiskene tilbake, ta en titt på rubrikk-annonsene her og på Finn, og kjøp et større kar Da blir alle glade !
Bollo
Ja, det er helt serriøst, å et tips til, ikke hør så mye på de som jobber i dyrebutikken, finn heller info om fiskene selv.


Ja vettu, ikke for att jeg ikke trodde deg, men ble litt overrasket over kommentaren, så jeg satte meg ned å Googla dette her, og det er flere som sier det samma som deg... jeg er dritt skuffa over de ansatte på den dyrebutikken, utrolig rart att de ikke vet slike ting..

fatter ikke hvordan de kan jobbe med dyr, og ikke ha kunnskap om temaet engang.. lattelig!

Men tusen takk for att du påpekte dette for meg!
SilverShaded
Må nok si meg enig med Bollo i dette. Men istedet for å levere fiskene tilbake, ta en titt på rubrikk-annonsene her og på Finn, og kjøp et større kar :-) Da blir alle glade !


jeg skal nåkk ikke levere alle tilbake, skaffer meg ikke dyr for å bare gi de bort, nei, jeg skal til innkjøp av ett 750L akvarium, å prøve det , og går ikke det, så må jeg kansje gi bort noen.

Se det, ja...det blir fint for slørhalene
Hvis du innreder akvariet ditt (det nye, store fine karet! ) med litt inventar som deler opp karet i "soner", så ser ikke fiskene hverandre like lett til enhver tid. Dette kan hjelpe "mobbeoffere" å stikke seg unna.
Nå er jo slørhaler veldig glad i vegetarisk kost, og spiser derfor en del planter. Jo større munn de får etterhvert som de vokser, jo grovere planteblad greier de å lugge i seg. Man bør derfor tenke seg om og velge klokt når man skal ha planter til et kar med slørhaler/gullfisk i. Jeg ville valgt anubias og store mangroverøtter som dekor i et slørhale kar. Anubias er en planteslekt der plantene har veldig tykke og grove blad, så de får som regel stå i fred. Alternativ to er å kjøpe en haug hurtigvoksende stilkplanter (f.eks. vasspest) billig på rubrikk/annonse-delen av forumet her, og stappe oppi. Kanskje den vokser fortere enn fiskene greier å spise den opp.
Et annet tips er å få (gratis) "ugress" av akvarister som heter andemat. Dette vokser utrolig hurtig, man kan nesten se de øke dag for dag. Personlig skyr jeg andemat som pesten, det gjør mange, og luker dem ut av karet i store fulle håver og kaster det. Som slørhale-eier kan du spørre om noen har dette å gi deg, så kan slørhalene dine gasse seg med ferskt grøntfôr hele tiden.

Så lenge slørhalene/gullfiskene er relativt små, ville jeg prøvd meg frem med å ha noen sverdplanter i akvariet også. De blir i blant ikke så lett spist før fiskene blir store. Sverdplanter er fine til å skjerme gjennomsym i akvarier, fordi de vokser i høyden.

Et viktig tips er kostholdet du gir til slørhalene dine. Du bør fôre gullfiskene dine med en del vegetarkost, sånn at de får tilfredsstilt sitt behov for grønt den veien, og kanskje da lar noen av plantene i akvariet være i fred. Salatblad (skyll godt først) som er forvellet (gitt et raskt oppkok og så tatt av platen) eller andre lett fordøyelige grønnsaker som forvellede grønne erter er tips til fôr. Ertene klemmer du ut av skallet, kaster skallet og gir dem innholdet i ertene å spise. Pass på å ikke overfôre
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap