Fersking nitrit?

Hei jeg kjøpte akvarie for en god uke siden. et 240 l.med innvendig og utvendig pumpe
akvariet var brukt. fylte det opp og det stod 5 dager, gikk da opp med en vannprøve til lokal butikken og fikk beskjed om for høy nitrit. har så bytet 1/3 vann 2 ganger og var oppe med ny vannprøve i dag og var fortsatt for høy.
Er dette vanlig? fikk også med noe tabelletter som gikk i første dagen.

En annen ting jeg lurer på er om det går greit at ublåsingen på filtrene kommer i hver sin ende? slik at innvendig står til høyre mens utvendig blåser ut fra venste.

Takker for svar
Kom filteret/filtrene rett fra et oppegående akvarium, eller har de vært lagret før du kjøpte dem ? Renset du dem...i tilfelle hvordan ?

Hvis filtrene var oppegående, har du gjordt en feil med å la akvariet stå i 5 dager. Filterbakteriene trenger mat for å overleve. Hvis mange av bakteriene har dødd, vil det ta en del tid før bakteriene får oppformert seg igjen. Du bør skaffe deg egne dråpetester slik at du kan følge med på vannkvaliteten ! Du trenger nok også å lese litt her på forumet om innkjøring.

Hvis filtrene var lagret før du satte opp karet, må du gjøre innkjøring helt fra begynnelsen, noe som tar opptil 6 uker. Eller du kan spørre noen om å få filterguffe fra et friskt akvarium til å kickstarte filteret. Kanskje dyrebutikken kan gi deg noe. Ikke la dyrebutikken lure deg til å kjøpe mere bakterier på flaske.
Så vidt jeg vet stod filtrene kun 1 dag uten vann.
Men vil det gå riktig vei viss jeg bare lar det stå og bytter vann med gjevne mellomrom?
En dag uten vann tar livet av omtrent alt av filter-bakterier.
Så nei, det vil ikke bli ok bare av å stå. Hvordan rengjorde du filteret ? Det kan være slam inni der som forurenser. Og det vil kreves en fullstendig innkjøring, så jeg vil igjen anbefale deg å lese om dette. Du finner masse tråder om du søker på 'innkjøring'.
Ja har nok bommet en del.
har lest litt om innkjøring her ja, men har nok ikke skjønt det bra,trodde at viss jeg startet opp med brukte filtre skulle det gå bra. Ånet opp utvendige i går og det var 40 % fullt av slam /gjørme. merker også at plantene begynner å få litt brune flekker så noe slags gift er nok i vannet ja.
Et brukt filter er ikke nødvendigvis det samme som et fungerende, friskt filter. Skal det kunne brukes direkte, må det oppbevares i friskt akvarievann og med rett temperatur mens det flyttes til nytt akvarium. Hvis man ikke gjør det, vil bakteriene dø og alt slam vil begynne å råtne. Jeg ville ha renset filtrene i rent vann, skiftet vann i akvariet og satt i gang med fiskeløs innkjøring fra begynnelsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap