Ligner på bomull...

Heisann. Våknet i dag tidlig og merket et noe svevde rundt i akvariet, det er noe hvitt som ligner på bomull. Etterpå så jeg at det hadde samlet seg på roten i akvariet. Har surfet litt rundt her i forumet og så et bilde som lignet. Det sa de var sopp. Ikke sikkert dette er det også. Når jeg ser nærmere på det, ser jeg at det er noe grønt innerst som ligner på pelletsene jeg buker. p.s.: har matet veldig lite med denne.

Uansett, vet noen hva dette er? er det farlig? og hvordan fjerner jeg det/bekjemper det?

Takk for svar
Er dette akvariet nylig oppsatt ?
Hei Har stått i 3 til 4 uker skulle ha noen bilder som ikke kom med..
Ligner veldig på noe jeg fikk etter et par uker i et nytt kar.. Kastet ut rota og kokte den, skrubbet glass og skiftet 60-70% vannet i 3 dager og ikke sett det siden..
Men kan ikke hjelpe med hva det var, men lignet på bomull som fløt og la seg på maten..
Kom etter puttet oppi rota..
Ja, dette kommer av stoffer som trenger ut av rota etterhvert som den trekker til seg vann. Disse danner et slimaktig bakteriebelegg som ikke er farlig, og dette igjen kan gi opphav til sopp. Ta rota ut og skrubb den...kan hende du må gjøre det mer enn 1 gang. Løse dotter suger du opp av vannet. Du er vel i innkjøringsfasen enda, så da er det greit å takle.

Da ser du at det kan lønne seg å legge nye røtter i bløt i noen uker før man putter dem i akvariet.
For meg ser det ut som matrester som har ligget igjen og blitt råtten
For meg ser de bitene helt klart ut som matrester/matbiter som har fått muggsopp på seg. Sånne matrester driver gjerne rundt i akvariet med strømmen og blir kilt fast under røtter og rundt planter. Kan også bare ligge midt i karet og mugne, dersom sirkulasjonen ikke er for sterk.

Slamsug det vekk med slange ned i en bøtte under et vannbytte. Enkelt og greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap