Hjelp til fisk i toppsjikt i sør amerikansk biotop

Hei

Jeg er ny her og dette er min første post. Jeg har hatt lite akvarium på ca 60 liter gående en stund og kjenner litersyken er i ferd med å ta meg.

Jeg er derfor i prosess med å skaffe meg et akvarium til på >500 liter eventuellt et halvstort og noen mindre for å kunne holde forskjellige typer fisk. Jeg har lest utrolig mye av det som er skrevet her inne med stor glede. Men nå har jeg et par spørsmål jeg trenger hjelp til som jeg ikke har klart å finne svar på.

Jeg er som dere kanskje forstår i den fantastiske fasen med å lese og planlegge hvilke fisk en kan ha.

Mine tanker er noen L-maller, en stor tetra stim og så noen ciklide familier. Så spørsmål:

- Bunnen er den enkleste å fylle opp for her er fiskene en er mest fascinert av, L-maller og typiske apistogramma(så bunnsjiktet blir fort fullt). Funker det teoretisk å utvide bunnen med å bygge røtter og huler oppover i nedre midtsjikt? Eller er bunnen begrenset til sandbunnen? Tenker da spesielt på L-maller

- Går det å ha tre ciklidefamilier i en 530 liter. Jeg tenker da ift at de kan være revirhevdende i leksperioder. Tenker da på de typiske roligere ciklidene av apistogramma, blå acara, nøkkehull,sebra(muligens for aggresiv) og evt ildbuk. Ser for meg to typer apistogramma og en av de andre nevnte eller en apistogramma og to andre

- Ser virkelig frem til en stor stim med tetraer da jeg synes de er fascinerende. Men trenger input på type som er gode stimere, glupske i matfatet og skaper liv i akvariet. Jeg har kikket på rødnesetetra og colombiatetra, men er veldig åpen for erfarne forslag.

- Så midt hoved spørsmål. Det er enkelt å fylle opp bunn, og i midten går stimen. Men kan ikke finne/komme på noen andre fisker som passer i midt/toppsjikt. Levendefødere er jo utelukket pga vannverdier. Så her er jeg virkelig lost. Innspill mottas med takk.

Som sagt er jeg nybegynner her og setter virklig pris på innspill på alle punktene.
Øksefisk?
Hei og velkommen til forumet!

Jeg drømmer også om større akvarium, men verken økonomi, samboer eller gulvbjelker er særlig begeistret for ideen.

Når det gjelder søramerikansk fisk til toppsjikt, så er øksefisk det første jeg tenker på. Det finnes noen varianter å velge mellom, kanskje det er noe for deg?

Inaktiv bruker
L-maller like veldig godt å henge på røtter som står vertikalt. Med mange vertikale røtter vil du nok en stor del av L-mallene oppholde seg i midtsjiktet også.

Når det gjelder stiming, virker det som viltfanget fisk stimer best. Har sett dette fenomenet med neontetra, kardinalneon og til og med pansermaller.

Hvis du vil ha tetraer som er glupske i matfatet, prøv dolkestikktetra. De er helt klart mine favoritt-tetraer å mate, når de skyter som piler opp til overflaten og du hører tenner som klapper samen om maten før de lynrask dukker ned i midtsjiktet igjen. Men er nok ikke spesielt gode til å stime.
Takk Biggipecs!

Da er ihvertfall hovedplan å innrede med mest mulig røtter og muligheter for L-maller slik at store deler av midtsjikt blir å anse som bunn for mallene. L-maller er jo meget fascinerende.

Tar fortsatt imot innspill på ciklidespørsmål, artige tetraer og innspill på andre fisk i toppsjikt.

Innspillene har vært bra til nå. Meget takknemlig.
Har du sett på Sprøytetetra? Mye flott i den slekten som trives i topp.
Bump

Takker for innspill sålangt. Men kunne gjerne tenkt meg noen flere innspill. Og da særlig ift ciklide spørsmålet.
Arve Grude
- Bunnen er den enkleste å fylle opp for her er fiskene en er mest fascinert av, L-maller og typiske apistogramma(så bunnsjiktet blir fort fullt). Funker det teoretisk å utvide bunnen med å bygge røtter og huler oppover i nedre midtsjikt? Eller er bunnen begrenset til sandbunnen? Tenker da spesielt på L-maller

Skal du sette opp et kar på +- fem hundre liter, har du litt areal til rådighet. Din idè om å bygge røtter og huler litt i høyden høres for meg ut til å være en god idè å prøve ut. Jeg ville testet det,men sørget for å ha "retrett-muligheter" i form av andre kar hvis det skulle vise seg at noen fisk ikke kom så godt ut av kombinasjonen, og måtte reddes ut. I naturen hender det ofte at maller bruker huler høyt oppover elvebankene, som de bruker så lenge det er regntid og "høyvannet" dekker så høyt oppe. Når det er tørketid tårner de tørre elvebankene høyt over elven, synlige for folk, full av huler og hull. Så jeg tror ikke hulene MÅ være helt nede på sandbunnen nødvendigvis, nei. Prøv å arrangere røtter og lage huler opp i høyden som du nevner, verdt et forsøk.

Alternativ 2.... Apistogramma blir hovedsaklig territoriale når de har "reir" å passe eller yngel. Du kan forhindre dette ved å kun ha et kjønn tilstede av Apistogramma... De som satser på den metoden, velger da gjerne hanner, siden de er størst og mest fargerike. Hanner som ikke har noen hunner og egg eller yngel å forsvare, blir da som regel mye mer fredelige, og det er større sjanse for at de lever i fred og fordragelighet med mallene og lar bare mallene ta huler og slikt. Kan ikke garantere at de oppfører seg etter "oppskriften" her, men det er sjanse for det iallefall

Arve Grude
- Går det å ha tre ciklidefamilier i en 530 liter. Jeg tenker da ift at de kan være revirhevdende i leksperioder. Tenker da på de typiske roligere ciklidene av apistogramma, blå acara, nøkkehull,sebra(muligens for aggresiv) og evt ildbuk. Ser for meg to typer apistogramma og en av de andre nevnte eller en apistogramma og to andre

Blå acara og sebraciklider forplanter seg som kaniner. Det vil bli full krig i karet til enhver tid, fordi de formerer seg så hyppig og blir så voldsomme i sitt forsvar av avkommet. Personlig ville jeg også droppet de artene fordi du rett og slett fort blir "stuck" med avkommet, de er håpløse å bli kvitt. Alle som har de fiskene der, drukner jo i avkom, og får ikke engang gitt dem vekk gratis. Markedet er nesten mettet, kan man si. Iallefall kan det virke sånn når man stadig prøver å bli kvitt kullene de produserer, gang på gang.
Ildbuk kjenner jeg ikke så mye til, men sånn i farten innbiller jeg meg at den er fra sentral-amerika, ikke sør-amerika? Kanskje litt andre krav til vannet muligens, enn Apistogrammaene? Sjekk det opp. De blir vel også en del større, men vet ikke i farten om de blir så store at de kan spise Apistoene... :p
Hadde jeg hatt en 530 liter til rådighet, ville jeg iallefall prøvd ut planen om å plassere 3 par Apistogramma der, og innredet karet nøye med "soner" der trerøtter deler opp og avskjermer karet i tre deler. Gjerne plassert litt sånn at Apistoene ikke alltid ser hverandre rett inn i fjeset, men sånn at røttene deler opp og hindrer direkte innsyn tvers over karet. Skape naturlige "soner" og naturlig oppdelte territorier, altså, med røtter og stein og planter.

Arve Grude
- Ser virkelig frem til en stor stim med tetraer da jeg synes de er fascinerende. Men trenger input på type som er gode stimere, glupske i matfatet og skaper liv i akvariet. Jeg har kikket på rødnesetetra og colombiatetra, men er veldig åpen for erfarne forslag.

Jeg er veldig svak for ildtetra jeg, da Knall oransje, glinsende, små i størrelsen (ca 3 cm) og relativt gode stimere. Litt spredning i flokken er det i blant, men som regel stimer de greit nok når de merker at det er en fiende (Apistoene) i nærheten Jeg har hatt ildtetra i flere kar, og synes de er en utrolig flott fisk. Jeg hadde 20 i en 85 liter, og synes ikke det var for mye på langt nær. De er jo så små. Men til tross for størrelsen, synes de godt på avstand pga sin skinnende farge. I en 530 liter kunne du sikkert hatt 50-60 av dem DET hadde vært litt av et syn

En annen tetra jeg gjerne foreslår er dolkestikktetra! Åh, den er så fin! De er "motsatt" av ildtetraene, for dolkestikktetraene blir relativt store til tetra å være. Sju cm om jeg ikke husker feil i farten. Nydelig farge på dem når de trives. Hannene utvikler en flott og imponerende ryggfinne, formet som en vimpel, med alderen. Anbefaler dem gjerne i et sør-amerikansk oppsett med mye planter og røtter. Der ville de stortrives, spesielt om det legges til en del flyteplanter også, da de trives i skyggen under dem og farger nydelig ut.

Det finnes andre flotte tetraer,men jeg foreslår to jeg vet er relativt greie å få tak i, de er ikke spesielt sjeldne og har ikke butikken dem inne, skal de kunne bestille dem for deg på forespørsel iallefall Det er ikke vits å anbefale arter som er vanskelige å få tak på i butikk.

Arve Grude
- Så midt hoved spørsmål. Det er enkelt å fylle opp bunn, og i midten går stimen. Men kan ikke finne/komme på noen andre fisker som passer i midt/toppsjikt. Levendefødere er jo utelukket pga vannverdier. Så her er jeg virkelig lost. Innspill mottas med takk.


Øksefisk! Det er en tetra, stimfisk, og de seiler rundt i overflaten på evig jakt etter små insekter som måtte komme dalende og sette seg på overflaten. Det finnes to typer (arter) som er vanlige i handelen, og det er vanlig sølvfarget øksefisk og marmorert øksefisk. Den sistnevnte er finest, etter min mening, men det er selvsagt smak og behag - og hva man får tak i.
REDIGERT; håper jeg har linket til riktige arter ovenfor. Ser nå at marmorert øksefisk og vanlig øksefisk har to forskjellige slektsnavn (?).

Øksefiskens habitat er iallefall i overflaten, der de cruiser rundt dagen lang.

Merk at øksefisken bør være den siste fiskestimen du bør introdusere i et nyetablert akvarium. Dette fordi de tåler stress veldig dårlig, så evt oppstartsproblemer som litt nitritt-oppblussing osv er noe de tåler dårlig. De får hvitprikk omtrent med en gang de blir stresset, så ta dem til sist, når alt er på stell og du vet med sikkerhet at filteret er godt innkjørt (noen mnd etter oppstart).

Til slutt; et godt tips for å få et harmonisk utseende akvarium, er å ikke kjøre i hop en fiskesuppe bestående av mange forskjellige stimfisk. Stimfisk av flere forskjellige arter blir lett kaos og uryddig å se på. Man vil jo at akvariet skal være fredelig og harmonisk å se til? Maks to ulike typer stimfisk er det jeg ville gått for. Det er iallefall det jeg har erfart at gir et godt og pent resultat å se på Til gjengjeld kan du isteden kjøpe ekstra mange av de to artene du bestemmer deg for.

Du kunne f.eks. valgt ildtetra til midten (en hel bataljon av dem!) og så hatt øksefisk i overflaten, samt maller og Apistoer på bunnen...?

Ellers må jeg si at du virker svært veloverveid og godt gjennomtenkt i skrivemåten din, så du er ikke den "typiske" nybegynner. Veldig klokt å lese seg opp på diverse innlegg her på AF i starten, det lærer man enormt av.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap