Store algeflak ? brunalger

Heisann!

Har nok en gang fått alger i karet mitt. Har disse vanlige, fine og kledelige grønnalgene på stein og rot. Disse synes jeg hører hjemme, så de går jeg ikke av skaftet for. Det som derimot irriterer meg, er disse brune algene som dekker akvarieglasset. (Og den delen av plantene som ikke vokser) Men det som jeg ikke skjønner noe av iforhold til disse algene. Innimellom ligger det stooore flak av alger på bunnen, flytende rundt omkring. Ser nesten ut som at ene rota bytter ham, liksom. Evt at det flasser flak av glasset. Det ser så merkelig ut. Tar opp det og det er bare ei klyse med brunt gusj. Dette dras også inn innsuget i pumpa, så slangen tettes. ( Bare etter noen uker, kanskje 3?) Tar av slangen, og banker den så kommer alt ramlende ut, så det sitter på ingen måte spesielt fast i slangen som andre alger har en tendens til.

Har pr dags dato nitritt, så driver med vannbytter for å få bukt med det. Er det nitritten som er skyld i brunalgeproblemet og ? Vil ikke mene det er det typiske "ikke-innkjørtproblemet", for karet skal være rimelig godt innkjørt nå

Dette var pussig.
Hadde denne algen du forteller om vært grønn, hadde jeg utifra beskrivelsen "flytende flak" garantert gått ut fra at du er rammet av såkalte blågrønne alger. Disse vokser veldig hurtig. Det er i realiteten en bakterie som har et "samarbeid" med en alge, og dermed er blågrønn av farge, danner flak på bunnen og rundt om på inventaret. Men denne er såvidt jeg vet alltid blågrønn, ikke brun.

Så når du beskriver plagen som brun, skjønner jeg ikke no'. Vanlige brunalger pleier å vokse fast på inventar og glass der det er svakt eller dårlig lys, og lar seg lett fjerne fra planteblad ved å gni bladet mellom tommel og pekefinger. Sitter ikke særlig godt fast og er derfor enkelt å fjerne også fra glasset. I nystartede akvarier pleier brunalgene alltid å dukke opp, særlig hvis det er for mye [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128040+*+128240&t=temartic_e]silikat[/URL] i vannet, men etter noen uker og måneders drift av akvariet og det modnes, vil som regel brunalgene fordufte av seg selv. Men jeg har aldri hørt om brunalger i flak, dessverre.

Kanskje noen bilder vil hjelpe andre som vil forsøke å finne ut hva dette er? Har du muligheten til å legge ut det?

Hvis du har vanlige brunalger i akvariet etter mange måneders drift, bør du vurdere lyset. Er det lenge siden lysrørene er skiftet f.eks? De bør man skifte en gang i året vanligvis, da lysutbyttet for plantenes del avtar i takt med bruken. Lysrøret gir dårlig plantelys (den typen lys plantene klarer å nyttiggjøre seg) lenge før det faktisk slutter å virke. Viktig å huske.
mona o
Dette var pussig. Hadde denne algen du forteller om vært grønn, hadde jeg utifra beskrivelsen "flytende flak" garantert gått ut fra at du er rammet av såkalte blågrønne alger. Disse vokser veldig hurtig. Det er i realiteten en bakterie som har et "samarbeid" med en alge, og dermed er blågrønn av farge, danner flak på bunnen og rundt om på inventaret. Men denne er såvidt jeg vet alltid blågrønn, ikke brun. Så når du beskriver plagen som brun, skjønner jeg ikke no'. Vanlige brunalger pleier å vokse fast på inventar og glass der det er svakt eller dårlig lys, og lar seg lett fjerne fra planteblad ved å gni bladet mellom tommel og pekefinger. Sitter ikke særlig godt fast og er derfor enkelt å fjerne også fra glasset. I nystartede akvarier pleier brunalgene alltid å dukke opp, særlig hvis det er for mye [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128040+*+128240&t=temartic_e]silikat[/URL] i vannet, men etter noen uker og måneders drift av akvariet og det modnes, vil som regel brunalgene fordufte av seg selv. Men jeg har aldri hørt om brunalger i flak, dessverre. Kanskje noen bilder vil hjelpe andre som vil forsøke å finne ut hva dette er? Har du muligheten til å legge ut det? Hvis du har vanlige brunalger i akvariet etter mange måneders drift, bør du vurdere lyset. Er det lenge siden lysrørene er skiftet f.eks? De bør man skifte en gang i året vanligvis, da lysutbyttet for plantenes del avtar i takt med bruken. Lysrøret gir dårlig plantelys (den typen lys plantene klarer å nyttiggjøre seg) lenge før det faktisk slutter å virke. Viktig å huske.


Jeg holder en knapp på lysrørene, for karet er kjøpt brukt og vet ikke alder på rørene. Bør rør kjøpes på dyrebutikk, eller holder rørene fra dagligvare/elektro ? Hva skal jeg se etter, for å ha optimale rør. Dette har jeg aldri lært meg.

Flyttet fra et kar til ett annet for mnds tid siden, men tok vare på mest mulig av vannet, og pumpa er den samme, så det ble bare tilsatt vann omtrent som ved et vannbytte. Så det skal ikke være derifra problemet kommer fra. Men hvem vet..

Disse er ikke fult så "stramme og tjukke" som blågrønnalgene du beskriver, hadde nemlig det en gang for mange år siden.

Det første som slo meg når det gjelder disse brunflakene, var at det var den planteulla som hadde samlet seg, lignet ved første øyekast på det, men jeg renser røttene før jeg setter de neddi, så innså fort at det kunne ikke være rester av det heller.

Har dessverre ikke bilde av dette, fjernet det før jeg foretok dagens vannbytte. Kommer det tilbake skal jeg selvfølgelig huske å fotografere først! Men hvis jeg går til anskaffelse av nye rør imorgen, og hadde stort vannbytte idag, så kanskje jeg berger. La oss håpe det.

Skal gå inn på linken du la ved å lese der nå.

Takk for svar!
Dette med at det løsner i flak er nokså typisk for Blå-grønne alger (cyano-bakterier). Det fins mange arter av disse, og ikke alle er grønne. Blå-grønne alger tyder ofte på lavt oksygen-nivå i vannet, da de foretrekker det.
Prøv å skape bedre sirkulasjon i karet, se til at du har godt med krusninger i overflaten. AmTop 3336 er ikke allverdens sterk, så til et såpass stort kar kan det være på sin plass med en sirkulasjonspumpe i tileg, slik at du får oksygen ned i alle lag av vannet.
SilverShaded
Dette med at det løsner i flak er nokså typisk for Blå-grønne alger (cyano-bakterier). Det fins mange arter av disse, og ikke alle er grønne. Blå-grønne alger tyder ofte på lavt oksygen-nivå i vannet, da de foretrekker det. Prøv å skape bedre sirkulasjon i karet, se til at du har godt med krusninger i overflaten. AmTop 3336 er ikke allverdens sterk, så til et såpass stort kar kan det være på sin plass med en sirkulasjonspumpe i tileg, slik at du får oksygen ned i alle lag av vannet.



Ok, da skal jeg flytte utblåset lenger opp å se om det kan hjelpe i første omgang. Hva slags sirkulasjonspumpe anbefaler du meg til dette karet?

En liten streampumpe burde være tilstrekkelig, noe sånt som denne burde hjelpe bra.
Tok denne som eksempel fordi jeg har den selv...billig, helt tyst og meget effektiv, strømmingen kan vinkles akkurat dit du vil ha den. Sicce pumper har god kvalitet. Den heter 'nano', men har mye mer enn nano-krefter ! Men det fins andre lignende streampumper også, kanskje noen andre har noe å foreslå
SilverShaded
En liten streampumpe burde være tilstrekkelig, noe sånt som [URLBLOCK1] burde hjelpe bra. Tok denne som eksempel fordi jeg har den selv...billig, helt tyst og meget effektiv, strømmingen kan vinkles akkurat dit du vil ha den. Sicce pumper har god kvalitet. Den heter 'nano', men har mye mer enn nano-krefter ! Men det fins andre lignende streampumper også, kanskje noen andre har noe å foreslå :-)


Topp, takk Er dette en nettside du anbefaler å handle ifra ? Mye utenlandske sider som virker mye billigere enn norske
Ja, lønner seg ofte å kjøpe fra utlandet, særlig Tyskland. Fraktkostnadene blir ikke allverden heller. De trekker også fra den tyske momsen.Blir summen på over 200 norske kroner må du betale norsk moms når pakken kommer. Jeg har ikke telling på hvor mye jeg har spart, men jeg vet det er blitt en del opp gjennom årene. Sparer opp en handleliste slik at det blir en større ordre. Pumper, filter og vanntester er noe av det man sparer mest på.

Zooprofi er veldig enkle og pålitelige å handle fra, kan anbefales Jeg handler derfra når Aquaristikshop ikke har det jeg skal ha.
SilverShaded
Ja, lønner seg ofte å kjøpe fra utlandet, særlig Tyskland. Fraktkostnadene blir ikke allverden heller. De trekker også fra den tyske momsen.Blir summen på over 200 norske kroner må du betale norsk moms når pakken kommer. Jeg har ikke telling på hvor mye jeg har spart, men jeg vet det er blitt en del opp gjennom årene. Sparer opp en handleliste slik at det blir en større ordre. Pumper, filter og vanntester er noe av det man sparer mest på. Zooprofi er veldig enkle og pålitelige å handle fra, kan anbefales :-) Jeg handler derfra når Aquaristikshop ikke har det jeg skal ha.


Greit å vite! Er jo et hav av nettbutikker å forholde seg til

Men! Har du ikke lest dagens nyheter ang statsbudsjettet, skal visst kunne handle momsfritt for 500 nå, istede for 200
Ja, det er jo en gavepakke til både oss akvarister og alle andre
Dette har vært foreslått revidert flere ganger før, men det har aldri blitt noe av. Den grensa på 200 burde vært "indeksregulert" for lenge siden, spør du meg.
Nettbutikk ikke altid billigst
Sjekk med din lokale forhandler. Jeg kjøpte nettopp ny armatur og lukesett til et Jewel akvarie. Her ble det faktisk 300kr (+event. frakt) billigere fra den lokale butikken enn fra nettbutikkene. Mulig jeg hadde fått det like rimelig ved å lete mye på utenlandske, men fant ikke noe umiddelbart.
Her er ett bilde av hvordan det ser ut når en ancistrus har sprellet litt rundt med det. Ikke direkte flak lenger, men det er ettellerannet som ikke skal være her. Flere sånne klaser kommer frem fra hulene innimellom.. Fattar inget..
Inaktiv bruker
Har du tatt "vatten" bort fra rundt plantene?
Bollo
Har du tatt "vatten" bort fra rundt plantene?

Er det ikke en ring der også? En slik som holder vatten på plass?
Bollo
Har du tatt "vatten" bort fra rundt plantene?


Ja, fjerner alt før jeg setter ned stilkene. Dette er noe annet grums..
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap