Fisk nybegynner?

Har endelig fått igang akvariet nå og di første fisk har flyttet inn. døtrene mine ville ha neon tetra 20stk og 1 av den stygge som ligger på bunnen.
I butikken ble det anbefalt platy neste gang jeg skulle ha.
Hvor lenge bør en vente på å tilføre ny fisk?
Og så ønsker jeg tips til en fisk som har litt personlighet viss en kan kalle det det gjerne en som går alene eller sammen med 2-3 andre gjerne litt størrelse type 10-15cm?
Karet er 240L
Vi har perlegurami sammen med våre neontetraer noe som går kjempefint disse er det også litt størrelse på vår hannfisk er ca 10 cm lang, det anbefales å ha en hunnfisk sammen med hannen, da får du også oransjefargen på den fram. Ellers har vi 2 par sverddragere og 2 kampfiskhunner. Dette fungerer flott for vår del. Det du må tenke på er om de trives i samme temperatur og vil ha samme ph på vannet samt at de ikke er agressive mot hverandre. Vi ventet ca. 2 uker med å ha perleguramiene sammen med kampfiskene våre, og det gikk fint.
Nok en dyrebutikk som gir ut feilinformasjon...akk ! Levendefødere som platy skal ikke gå sammen med neontetra ! Platy skal ha hardt og basisk vann, mens neotetra skal ha bløtt og surt vann. Dyrebutikk-ansatte er oftest kun selgere og har minimal peiling på akvaristikk. Du bør lese om fisken før du kjøper, så sparer du både fisken og deg selv for ubehageligheter Vil absolutt anbefale deg å skaffe JBL dråpetester og få kontroll på vannverdiene før noe mer fisk innkjøpes.

Og hadde ikke du et kar som ikke var innkjørt ? Da burde det ikke vært fisk i det, vet du....
Inax
Vi har perlegurami sammen med våre neontetraer noe som går kjempefint disse er det også litt størrelse på vår hannfisk er ca 10 cm lang, det anbefales å ha en hunnfisk sammen med hannen, da får du også oransjefargen på den fram. Ellers har vi 2 par sverddragere og 2 kampfiskhunner. Dette fungerer flott for vår del. Det du må tenke på er om de trives i samme temperatur og vil ha samme ph på vannet samt at de ikke er agressive mot hverandre. Vi ventet ca. 2 uker med å ha perleguramiene sammen med kampfiskene våre, og det gikk fint.

Sverddragere er også levendefødere som SilverShaded skriver, så disse passer deverre ikke så godt inn.. Og de har nok en hang til å kunne plage kampfiskene litt..
Har du målt verdiene da?? Viktig det serru, så viss du ikke har dråpetest så løp og kjøp Strips er crap, drop de
Men lykke til med karene til dere begge nye
PS: Når dere vet verdiene i karet så kan dere søke i basen her om hvilke fisker som passer inn og plassen de trenger
Vel kjøpte dråpetest nitrit (feil type etter dette forumet tetra) Den var ok.
Tok med prøve til dyrebutikken di tok diverse prøver å alt så bra ut så da regnet jeg med at det var klart for fisk!

Men ønsket egentlig bare fisketips.
Tetra er ikke feil.. JBL er bare bedre Vannet fisken lever i Knutsmeister er som luften du og jeg puster... Du og jeg ønsker å puste ren luft og fisken vil leve i bra vann..... Drefor er vi opptatt av vannkvalitet...
Hvis karet ikke er innkjørt så blir det som å vasse i dritt hver dag..
Knutsmeister
Men ønsket egentlig bare fisketips.

Ingen hverken kan eller bør gi fisketips uten å vite i det minste pH og GH i det karet de aktuelle fiskene skal gå.
javel javel tester bestilt !
Inaktiv bruker
Knutsmeister
javel javel tester bestilt !
Hm, ja du MÅ jo ikke følge noen råd fra andre, det bestemmer du jo selv, men så må man stille seg spørsmålet "Akvarium for fiskene sin skyld, eller for din egen glede".
Og om man ikke bryr seg så hardt, da er det jo dessverre bare å handle til man er fornøyd. Men, da kan det fort bli både Veldig trist og veldig dyrt.
Ja, vi har målt verdiene med JBL dråpetest (og gjør dette jevnlig) og alt dette er under kontroll, har dessuten et ekstra kar for sverddragerne med tanke på yngel osv. Kampfisken får være i fred uten problem, vi har hatt sverddragerne sammen med kampfisken i 1mnd og følger med hver dag om det skulle være noe.
Det høres bra ut Da får du ha lykke til og velkommen til forumet
Vel måle tallene var ph 7,5
Gh 4
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap