Tips til fisk?

Jeg har et 180(210?) liters Juwel hjørneakvarium som tidligere har blitt brukt til en mindre skilpadde. Pr i dag er det bare en kampfisk som bor her, mutters alene, i påvente av nye leietakere.
Det er ikke beplantet enda, har bare noen plastplanter, ettersom det ikke er lenge siden skilpadden flyttet.
Det er utvendig pumpe, luftpumpe og uv-lys over. Jeg har ikke termostat pr nå.

Har hatt flere akvarium som "møbel" i mange år, med ymse forskjellige arter fisk, men vil nok klassifisere meg som nybegynner med fisk likevel.
Jeg er vant til å måtte tilpasse forholdene etter individene, ettersom jeg har hatt vivarium med dyr og ulike planter, samt taranteller i flere år.
Fisk har derimot ikke vært en veldig stor lidenskap før, annet enn at jeg vet å sette pris på godt oppbygde undervannsmilø og flotte fisker i samme setting.

Jeg ønsker ha et par større fisk i dette karet, og jeg hadde lyst på diskus. Men etter å ha lest litt rundt (og fått tips på forumet her) kan det se ut som at jeg har for lite akvarium for dem pr i dag.

Så har noen tips til meg hvilke fisk jeg kan ha her?

Jeg vil heller ha noen med litt størrelse (og litt personlighet), og heller færre fisk.
Jeg liker sparsommelig beplantet kar med røtter og sandbunn. Kunne tenke meg reker/snegler i tillegg, dersom det lar seg kombinere med fiskene jeg velger.
Ikke den høyeste vanskelighets graden, men jeg lærer fort hvis jeg får rette rådene og vet hvor jeg kan finne informasjon. Helst fisk som kan spise mat man får tak i hos dyrebutikken, men ettersom jeg som sagt har en del andre dyr også som fores på levende, kan de godt være carnivore.

Betrakt meg som nybegynner når det kommer til kunnskaper om navn og de enkelte artene, men viderekommen på å tilegne meg kunnskap som trengs og legge til rette for best mulig resultat
Hva med å lage et mallekar??
Masse forskjellig som passer til karet ditt, både i størrelser, farger og fasonger...
Siden du liker sparsomlig beplantet og med røtter så mangler du bare stein og mallehuler
Kan lese litt om maller, men generelt tenker jeg på de som bunnfisk/rengjørere...?
Synes ciklider er spennende og vakre også, men som sagt... nybegynner... og vil helst ikke brenne meg på "Å, så fiiiin! Må ha..."...

Tok nettopp og testet vannet, og verdiene ligger alle på grønn (JBL Easytest) bortsett fra KH på orange (3`d).
Karet og filteret har jo blitt brukt til skilpadde, og nå rengjort, så antar jeg kan slippe unna med en kortere innkjøring etter rengjringen enn jeg trodde før jeg slipper oppi fisk?
Easy test er strips ikke sant?? Det er crap!!!!! Dråpetest er det som gjelder og gjerne fra JBL De vil ikke gi deg riktige verdier da de som regel alltid er feil..
Hvor mye innkjøring som trengs vil du se ut av testene du tar med dråpetester, så kan du bare poste resultatene her
Maller var bare et forslag fra meg, men da er det bare å lese seg opp på ciclider
Disse er ofte territorielle og må helst være få individer, men det passer jo godt inn i planene dine det
Les deg opp, finn noen du syns er fine og skap vannverdiene i karet så de er perfekte for disse!!
Lykke til
Det er strips, ja. Mulig jeg har dråper også liggende, skal sjekke i morgen når jeg er hjemme igjen fra nattevakt.
Har ikke vært så flittig med å sjekke vannkvaliteten når jeg hadde skilpadden, ettersom han krevde vannskift ukentlig, selv med et kraftig utvendig filter... Den som synes det er krevende å holde riktig vannkvalitet med fisk, har ikke forsøkt den med vann-skilpadde *flirer*

Får bruke litt ledig tid på natta nå til å lese meg opp om ciclider, men kom gjerne med konkrete forslag til andre fisk, og evt kombinasjoner på arter...
Har tross alt den fordelen at jeg sitter med et tomt kar, og kan planlegge på forhånd denne gangen (i motsetning til da jeg fikk padda "kastet i fanget" av noen som ville skylle ham ned i do...)
LeneTh
Har ikke vært så flittig med å sjekke vannkvaliteten når jeg hadde skilpadden, ettersom han krevde vannskift ukentlig, selv med et kraftig utvendig filter... Den som synes det er krevende å holde riktig vannkvalitet med fisk, har ikke forsøkt den med vann-skilpadde *flirer*

Hmm, tipper de som holder discus er uenig der..
Skifter selv vann hver uke i alle mine kar, og også i det største med innebygd filter, hangup filter og utvendig filter.. Og er flere her inne som tar ukentlige vannbytter...
Men vannverdiene er stabil da, og var vel det du mente
Da er det bare å fortsette slik du har holdt på da med vannbytter, men verdiene må sjekkes uansett..
Ettersom jeg er nybegynner med akvarium og fisk, skal jeg absolutt ikke diskutere på den Jeg hadde ukentlige vannbytter, men slapp å være veldig bekymret over de ulike verdiene, ja.
Etter å ha vært litt i tankeboksen, ser det ut til at jeg nå ender opp med stikk motsatt av hva jeg tenkte på i starten.

Jeg har fra før tre kampfisk, en hanne og to hunn, samt en Ancistrus.
Jeg endte opp med et kar bestående av mye stein, sand og røtter, luftpumper og utvendig filter. Har bestilt meg tre algekuler, eplesnegl, hårsnegl, sandsnegl og kommer til å forsøke meg på noen kloreker i tillegg

Så da håper jeg på det beste, og har allerede begynt å lese meg opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap