Grønnalger

Hei, hva er det beste tipse dere kan gi for å bli kvitt grønnalger?? Har et nytt kar på 190L har hat det i ca 1måned nå. Har et på 30L og, å der følte jeg at det ikke kom så mye alger som nå...??
Dette er typisk med nye kar at de er utsatt for alger.. Hvor lenge har du lyset på?
Hvilken temperatur og vannverdier har du?
Hva slags fisk har du?
Temperaturen ligger 26-27 grader. Vi har 3dverg gurami, 3 sommerfugle ciklide, 4 platy og 2 L-144 maller(små 3cm) lyse står på fra 14.00 til 21.30
Okay, men verdiene da??? De er viktige for å vite kvaliteten på vannet ditt og hva som passer oppi der... Men sommerfuglciklide passer desverre veldig dårlig inn med de andre fiskene.. Den trenger sandbunn, siden den siler maten gjennom gjellene.. Er en sky art som platy sannsynligvis vil plage... Muligens de nyskjerrige guramiene også..
Disse burde du levere tilbake..
Kjøp dråpetessett og ikke strips da disse er dårlig, og mål verdiene dine da jeg ikke er sikker på om karet ditt er innkjørt.. Og bytt vann ofte..
Tror alle fiskene koser ser guramiene har nettopp laget skum rede oppi det ene hjørne og sommerfugle ciklidene la masse egg i dag vi har finkornet sand i karet etter som han i butikken anbefalte dette men jeg vet ikke verdiene for jeg har ikke fått kjøpt med slik til å måle med enda så jeg for se i morgen om jeg ikke for tid til å få et slik sett inn i hus
Karet skal være innkjørt tok med litt vann inn til butikken og fikk testet det der, alt var slik det skulle. Det er jo ca 1 måned siden nå så mye kan jo ha skjedd.
Inaktiv bruker
Du bør heller teste vannet ditt selv, kjøp skikkelig dråpetestsett.
Det butikkene mener er bra, KAN være helt på tryne..
Hvordan kjøprte du inn filter/akvarium? (Hvilken metode)
skal ut å kjøpe et slik sett i dag. vi kjøpte Dubai 100(190L) der følgte det med 2piller enn skulle vi ha oppi med en gang og den andre skulle vi ha oppi etter 12-14dager når vi satt fisk inn i det. plantet i karet første dagen mens jeg fyllet med vann. gjore alt slik det sto i "bruksanvisning":-p
Inaktiv bruker
Sånne piller er bare tull, du kan ikke tilsette en pille eller en flaske med "bakterier" å vips så er karet klart. Det må byggesopp en stabil og god bakterieflora.
Innkjøringen er delt inn i små faser. Les om innkjøring med salmi.
Veldig fin og grei måte å kjøre inn et akvarie.

Jeg har ikke prøvd Tetra sine tester, men ser at den mangler noe vesentlig, Nh3/4 og No3 test. Dem trenger du for å se om karet er klart for fisk og dyr. Det samme med No2, men den var med.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap