Råd til dekor/sand i akvarium

Hei

Har gått til innkjøp av et større akvarium som jeg kickstarter med guffe fra mitt første akvarium.
Planen er å ha de 3 ancistrusene og kampfisken over i det store akvariet etterhvert.

Har noen spørsmål ang. denne prosessen:

1. Tenker ha endel røtter og steiner i det nye akvariet, er det noen slags steiner som påvirker vannverdiene?, har sett endel fine store steiner som har endel hull i seg, men kan tenke meg at disse er fulle av kalk? Er det noen slags røtter som kan påvirke vannverdiene i stor grad?
Hva med f.eks stein av denne typen: http://www.webzoo.no/stein_602.html

2. Har lyst på lys sand i akvariet og sett litt på chinchillasand, men har hørt at denne er så fin at den vil skape luftlommer og at man bør ha snegler for å unngå dette...? Hva med ciclidesand, vil denne påvirke PH verdien?

3. Er det lurt å ha plantesubstrat under sanden med tanke på plantene, har en drøm om at hvis plantene får ekstra næring, raskt, så rekker ikke mallene gjøre så altfor stor skade på de....hehe...
Inaktiv bruker
1. Steiner med huller høres ut som kalkstein, så de vil nok øke pH og hardhet i vannet.
Røtter kan senke pH, men kan også øke nitrit hvis de råtner. Det sikreste er vanligvis å kjøpe redwood-røtter; de er harde og synker med en gang.

Ang steiner med hull i så kan du kjøpe Texas holey rock denne er helt nøytral.. heter vel kanskje bare multi hull stein i norge. Du kan få kjøpt den i de fleste dyrebutikker tror jeg samt her på webzoo.

Aldri hørt at man kan bruke chinchilla sand, men nå har jeg svært lite greie på sånt men vet at det finnesl ciklide sand som kan øke ph og sand som er helt nøytral. men er ikke sikker på hvilke farger den finnes. Bruker kun biltema sand da den er veldig billig og har god erfaring med denne.

And plante næring kommer det helt ann på hva slags planter du skal ha. Noen krever mye mens andre lite. Noen kan plantes i sand, mens andre ikke. Så det er lurt å sjekke ut før du kjøper så dem ikke dør fra deg.
Chinchillasand har ekstremt liten kornstørrelse, som regel opptil 0.2-0.3mm, og det blir veldig smått. Du vil få mye sand virvlet opp når fsk beveger seg over sanda, og den blir veldig tett. Det fins ren hvit silica-sand (som er nøytral), men vanskelig å finne i Norge. Jeg bestilte fra England, 0.4-0.8 mm.

Næringssubstrat under sanda er å anbefale hvis du er seriøs angående planter. Jeg foreso vel Tropica sin, men mange produsenter har dette (Tetra, JBL, Sera). Men i tillegg kan det bli nødvendig med ekstra næringsdosering i vannet. Plantevekst kommer an på forholdet mellom lys, næring og CO2. Og selvsagt kommer dette igjen an på hvilke planter du velger, altså hvilke krav den enkelte plante har. For eksempel har det relativt lite for seg å dyrke en low-tech plante som Anubias i i meget sterkt lys med mye næring og CO2.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap