Siden jeg lider av "teflonhjerne" så er kunnskapen innen ferskvann begrenset. Det jeg vet er at det sitter et Fluval AquaClear 20 filter i edge akvariet, og jeg bruker et slikt filter i karantenekaret mitt. Har da svamp i 1. del av filteret for fjerning av partikkler også kjører jeg noe som heter Matrix i 2. og 3. del som biofiltrering. Legger med en link til filterets manual, i tilfellet du har rotet den bort:
Nå er nok Matrix mest utbredt innen saltvann, men fungerer utmerket også i ferskvann. Faktisk bedre enn mange andre filtermedier på markedet. Det er en butikk i Stavanger som heter Saltvann som pleier å ha dette inne, hvis ikke så bestiller de til deg. Ikke vær redd for å ta turen innom den salte verden, de er utrolig hyggelige og behjelpelige. De holder til i nærheten av Oljemuseumet i Østervåg rett ved siden av Elkjøp. Link til Saltvann:
Carbon/kull er jo egentlig ikke nødvendig, men vannet blir krystalklart også fjerner det tungmetaller. Over tid vil kullet bli brukt opp og du må da bytte det ut. På denne siden finner du info om Matrix, riktignok på engelsk.