Optimalisering av fluval edge filter

Hei

Jeg har et fluval edge filter med original oppsett. Jeg har etterhvert forstått at det ikke er optimalt og at kullfiltere ihvertfall kan kastes er litt skeptisk til biofiltere også, men det kan være på grunn av uvitenhet.

Så spørsmålet er enkelt hva er det beste oppsettet for fluval edge original filter mht til filtermedia. Jeg ville nærmest trodd blåsvamp i alt etter å ha lest mye om HMF filter som jeg planlegger til et annet akvarium.

Ja, jeg vet det er skrevet opp og ned i mente om fluval edge her, men jeg har prøvd å søke og lese uten hell. Skal en søke litt spesifikt så er søkefunksjonen helt håpløs.
Siden jeg lider av "teflonhjerne" så er kunnskapen innen ferskvann begrenset. Det jeg vet er at det sitter et Fluval AquaClear 20 filter i edge akvariet, og jeg bruker et slikt filter i karantenekaret mitt. Har da svamp i 1. del av filteret for fjerning av partikkler også kjører jeg noe som heter Matrix i 2. og 3. del som biofiltrering. Legger med en link til filterets manual, i tilfellet du har rotet den bort: Nå er nok Matrix mest utbredt innen saltvann, men fungerer utmerket også i ferskvann. Faktisk bedre enn mange andre filtermedier på markedet. Det er en butikk i Stavanger som heter Saltvann som pleier å ha dette inne, hvis ikke så bestiller de til deg. Ikke vær redd for å ta turen innom den salte verden, de er utrolig hyggelige og behjelpelige. De holder til i nærheten av Oljemuseumet i Østervåg rett ved siden av Elkjøp. Link til Saltvann: Carbon/kull er jo egentlig ikke nødvendig, men vannet blir krystalklart også fjerner det tungmetaller. Over tid vil kullet bli brukt opp og du må da bytte det ut. På denne siden finner du info om Matrix, riktignok på engelsk.
Et interessant tips, og Matrix får jo veldig mye tips. Men ut i fra hva jeg kan lese er det kanskje for effektivt for ferskvann ettersom det fjerner omtrent all No3 som plantene er avhengige av. Så var nær å gå for det helt til jeg så dette, for jeg vil jo ha planter også
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap