Hei, skal oppgradere akvarium og har en del spørsmål.

Hei jeg kjøpte for ca 5 måender siden et 90 liters akvarium. Tenkte dette er mer en godt nok men ble etterhvert litt mere facinert av det en jeg trodde jeg ville bli. For øyeblikket huser det masse rart. Det er ca 8 neon tetra, 2 sebra fisk (var 5 men...) noen som er røde rundt munnen ca 4 stykker. En diger malle av noe slag. en litt mere avlang malle og noen hvite albino ancistrus maller. Sammen med en elefantfisk og 3 platy. Hadde også en del guppyer men de fikk jeg rett og slett ikke til å leve. De døde den ene etter den andre. Etter 8 stykker ga jeg opp! har også 2 prakt botia som jeg skulle ha for å bli kvitt pest sneglene. Det kan jeg bare glemme de er for late til å spise de!

Jeg har nå gått til innkjøp av et 220 liter isteden. (noe mere fikk jeg ikke lov av damen og gå for) Men blir nok et større etterhvert igjen bare jeg finner et godt tilbud.

Men nå skal jeg altså oppgradere og sitter her med 220 liters. Har vurdert og innrede med sand i bunnen da dette er noe elefantfisken skal like som roter rundt med snablen sin. Og de fiskene jeg har per idag passer de i det hele tatt sammen?
Jeg mistenker at dyrebutikken ikke helt vet hva de prater om da de sa at både prakt botia og elefantfisk fint klarer seg i 90 liter g var enkle fisk og holde.
Venter nå på glassplater til 220 litern som kommer på tirsdag som lokk. da disse sebra fiskene er utrolig sprettende.
Er det noe jeg kan gjøre for å få botiane til å spise snegler? de er utrolig kresne og holder seg til alger virker det som.
Per idag forer jeg med sånn flakfor for fargerike fisk og alge tabletter for bunnspisere.
Vi bruker også dette aqua safe som er utrolig dyre saker og litt salt som tydeligvis skal oppi i følge dyrebutikken uansett om det er ferskvann eller ikke.
Er det noen som har noe tips til dyrebutikker hvor de faktisk vet hva de snakker om? Eventuelt butikker på nettet som er billig? Regner med det skal litt innredning og diverse oppi dette akvariet også.
Er utvendig pumpe og foretrekke? er det eventuelt noen andre fisker jeg kan vurdere oppi her for å bli kvitt pestsnegler?
Nei, dyrebutikken er stort sett bare ute etter å selge deg stæsj...gjerne dyre fisk De har ofte ikke peiling på hverken fiskearter eller akvaristikk generelt. Kan anbefale deg en tur til Dahls Dyrerike i Moss, der er kunnskapene stort sett veldig bra selv om de også gjerne vil selge.

Elefantfisk og praktbotia trenger mye bedre plass enn 90 liter. 220 liter er også i minste laget for elefantfisk, og særlig for botiaene (dessuten vil praktbotia gjerne være en flokk, så to er for lite for virkelig trivsel).

I tillegg til "tørrfor" bør fiskene få levendefor med jevne mellomrom...dette kan være frosne mygglarver, dafnier og artemia. Dessuten trenger ingen av disse fskene noe av det butikkene kaller akvariesalt...dette har lite for seg til de aller fleste ferskvannsarter. (unntatt levendefødere). Aquasafe er greit å bruke ved vannbytter, men du oppnår det samme med å forhåndslagre byttevannet over natten med luftestein/sirkulasjonspumpe.

Sand er nødvendig for mallene dine, så det bør du gå for

Til en 220-liter er utvendig filter å foretrekke. Smaken er forskjellig når det gjelder hvilket merke som er "best"...etter min mening er det absolutt Eheim.
Regnet med de var ute etter og selge meg mye rart stæsj ja. Og de sa at praktbotia var flokkfisk men to stykker klarte seg helt fint sammen. Nå har de stort sett bodd under pumpen siden de kom inn. De har ikke rørt sneglene så der gjør de absolutt ikke det jeg kjøpte de for. Mulig jeg kan bruke 90 liter til å lage aquasafe vann da hehe. Kommer plater på tirsdag så regner med å ha akvariet oppe går etter hvert men regner med at de vil ta litt tid og innrede osv. 90 litern er litt overbefolket.
Noen tips for å få igang botiaene med å spise snegler? jeg har litt vel mange pest snegler. Har vurdert jeger snegler men de tar vist ifølge dyrebutikken bare 1 eller 2 snegler i uka så det ville ikke kunne ha gjort det fort nok.
For det første tror jeg botiaene mistrives, og da kan man ikke vente naturlig oppførsel.

For det andre tror jeg du kommer like langt med å redusere snegle-bestanden på 'manuellt' vis. Når de kryper opp på glasset, fjerner du dem. Hvis du holder på med dette. vil de tterhvert bli borte. Men 100% sneglefri er det vanskelig å bli...
Støtter silvershaded
Og lurer på hvordan det kan ha seg at man på dyrebutikk selger praktbotia til 90 liters akvarier…. (de skal kunne bli 40 cm lange og ha plass til å snu seg i akvariet, og litt til…)

Det er også andre fisker som kan ta snegler - kanskje ville jeg tatt med praktbotiane tilbake til butikken og bytte de inn i sand til det nye akvariet. Og så ville jeg latt dette komme opp og gå - overføre fiskene når det var klart og vente med å kjøpe noen før du har bestemt deg for hva du vil med akvariet.

Snegleproblemer skyldes ofte gavmild foring. Og det er ikke uvanlig om du nylig har startet opp. Husk at foret er veldig næringsrikt, og at akvariefisker får oftest tilført MER kalorier enn fisk i naturen.

Hvordan pumpeløsning har du til akvariet du har nå? Du har en mulighet til å komme raskt i gang med det nye akvariet om du velger å bruke det "innkjørte vannet" fra 90-literen sammen med filteret (om det lar seg overføre til det nye akvariet). Husk bare at om du skal slippe problemer knyttet til klor, så er det en dårlig ide å fylle det nye karet med gammelt vann, og deretter fylle på med nytt vann til det er fullt…

Tenker du å sette opp det nye akvariet fra grunnen av, og så "evakuere" fiskene fra det sneglebefengte akvariet når det nye karet er klart? Da må du la det gå nok tid….
Er en standard eheim pumpe som fulgte med akvariet som et sett. Innvendig sak som må renses relativt ofte for å fungere greit.
På det nye karet fant jeg ikke noe merke annet en at når jeg tok av dekslet bak sto det flu4 +.
Det er en relativt større pumpe en i 90 litern med to filter tilogmed. Den ene praktbotian beveger seg litt mere rundt i karet en den andre men lar sneglene være.
Og si at jeg har et lite snegle problem er å undervurdere det. De er såpass mye at de snart dekker hele siden på 90 liters + at de er overalt i plantene og bunnen og steinene og pumpen og filteret og tilogmed varmelegemet. På slangen ned til pimpelstein oksygenpumpe tingen og ja. Jeg vil annslå rundt 500+ snegler....

Er det noen andre fisk som kan trives i en 220 liters som spiser snegler? Eventuelt noen andre måter naturlige måter og drepe de på? Vil helst ikke måtte helle masse kjemikalier i karet. Har vært så desperat en gang at jeg endte med å koke karet og alt som var i det. Gikk 2 uker så var sneglene tilbake...

Det jeg vil med karet er egentlig og ha noen artige og lettholdte fisk med noen pene farger og se på. Gjerne minmalt med vedlikhold. Derfor jeg har maller som renser akvariet for overskudsfor osv.

Guppyer har jeg prøvd men ble veldig skuffet da ingen av de klarte seg mere en max 3 måender.
De hadde alle en karakteristisk fiske krok rygg og skal også sies at dyrebutikken som solgte de skryter av eget oppdrett. Hvilket vil si at alt var linjeavl som de kalte de. Da jeg drev med hund var det kalt innavl men... Fikk vite at guppyer kun levde 6 måender uansett så med mindre de avlet og sånn måtte jeg regne med regelmessig innkjøp.

Fikk jo også med en kampfisk første gang jeg kjøpte guppy med det resultatet at flere av hannene ble finnløse selv om de sa at dette skulle gå helt greit.
Men så sa de jo også at elefantfisk er lettholdt fisk noe jeg tviler på etter hva jeg har lest.

Derfor tenkte jeg det kanskje er lettere og prate med folk her som ikke skal selge meg noe og se hva som blir anbefalt.

Med det nye karet vil jeg helst starte med å kun overføre de fiskene jeg har etter at jeg vet det er trygt. Helst unngå å få med snegler noe som nok betyr at jeg må kaste de plantene jeg har.
Praktbotiane jeg har er foreløpig 4 cm. Kanskje er de for små til å spise snegler enda? ihvertfall om de skal bli 40 cm?
Hvor lang tid tar det eventuelt før de blir 40 cm? Har følelese av at jeg allerede nå muligens bør planlegge og kjøpte et nytt kar... Er da 720 liter nok?
Pestsnegler formerer seg utrolig raskt hvis du ikke gjør noen tiltak. Tror ikke noen fisk klarer å hjelpe deg med slike mengder. Men hvorfor "høster" du dem ikke bare, hvis de sitter tett på akvarierutene ? Jeg bruker bare å putte dem i en kopp med salmi, det dreper dem raskt. Snegleplukking er en artig sport
Tenkte og legge ut noen bilder her så dere ser hva jeg driver med for tiden eventuelt forslag til forbedringer av innredningen.
750 koster ganske mye penger men det er jo dine penger jeg tror at du ikke trenger noe større kar en det og skal du kjøpe et helt nytt 750 l så må du nok opp i 7000
Tips til innrednigen...en rot hadd vært flott i karet. Og å kaste ut plastikk-plantene og kjøpe "the real thing"
Det er bra du spør!
Mange av oss har nok vært i fella der vi kjøpte større fisk enn vi burde. Men det er nok lurt å bruke søkefunksjonen neste gang, slik at du vet hva som er anbefalt…

En klar ulempe med å stille spørsmål her inne er at du får råd som koster penger. Her er et råd fra meg: Dersom du vil ha lite problemer med alger så bør du satse på å få inn ganske mange planter, slik at plantene kommer godt i gang og er i stand til å ta opp konkurransen med algene (som vil komme før eller senere).

Jeg ville satset på noe hurtigvoksende som kan ta opp nitrat fra vannet. F.eks hornblad...
Det kan nok være en fordel med noe hornblad ja. Iallefall fortalte dyrebutikken meg at nitrat er forløpern til nitritt og at dette ikke var noe særlig og få i karet. (vet ikke helt om jeg stoler på de mere men)
Damen som er litt glad i fargeglade ting. Er det noen planter med noe særlig farger som vokser under vann også?
Om det koster litt får bare være, har jeg først tatt på meg fisk får jeg nesten sørge for at de får et greit liv også. Mangrovrot skal i allefall kjøpes inn og en del flere skjulesteder.
Men noe jeg har merket er at denne avlange mallen min blir veldig irritert på hann platyen og angriper han når han driver og danser opp og ned i karet. Ikke det at jeg tror han biter men virker regelrett aggresiv. Er dette normalt? Som regel renser han kun plantene mine men har lagt hann platyen for hat virker det som.
Hvis jeg putter en kampfisk hann oppi dette 220 liters karet med dem går det greit nå som det ikke er flere guppyer han kan barbere? Eller er det noen andre der han kan finne på og spise opp? Er 4 cm for lite for en praktbotia til å spise snegler? Eventuelt hvilke andre fisk som kan leve i 220 liter som spiser snegler? Helst i en rasende fart?
Nei, nitrat er ikke forløperen til nitritt...huff, for noen uvitende "spesialister". Nitritt er produktet fra filterbakterier som bryter ned ammoniakk fra fiskenes avfall. Andre baketerier i filteret oksyderer nitritt til nitrat. Nitrat er altså "sluttproduktet av nitrogensyklusen i karet. Og nitrat skaper ikke alger i seg selv. det som skaper alger er ubalanse i likevekten mellom lys, næring og CO2, slik at plantene ikke vokser optimalt og dermed utkonkurrerer algene.

Det kan hende mallene dine også føler litt på trangboddhet i akvariet ditt. Prøv med flere skjulesteder, og for all del ikke sett inn mere fisk i dette karet. Kampfisk er ofte en veldig dårlig ide sammen med fisk som har lange finner og slør...kampfisken kan se dem som rivaler og angripe dem.

Fargeglade planter...i akvariet består "fargeglad" av arter som går i rødt og brunt. Men dette er ofte planter som er litt mer krevende å holde for en begynner. Trikset med planter er å sette sammen ulike grønnfarger, bladtyper og voksesett til en harmonisk enhet

Kan bare gjenta meg selv : plukk heller sneglene bort manuelt enn å satse på at fisk skal spise dem. Men ja, det er mulig botiaene vil være mer interessert i snegler etterhvert som de vokser til.
Ja viser jo hvor mye riktig informasjon jeg har fått... Er vel heller likt null. Tror jeg skal holde meg til å kun kjøpe sand derfra. Er det noen feller der jeg må passe på når jeg skal fylle i 220 literen? Så langt vet jeg at plastikk plantene skal ut og erstattes med ekte. EN mangroverot skal kjøpes inn + litt flere skjulesteder. Og at ettersom praktbotiaen vokser vil den kreve veeeeeeldig mye mere plass så kan like gjerne begynne og tenke på et større kar. I tillegg vil nok elefantfisken sette pris på dette.
Kan jo ta med noe mere info jeg fikk for å sjekke om dette er korrekt.
Elefantfisken vil absolutt ikke ha noe partner da de sender ut elektriske signaler som vil irritere hverandre og skal derfor gå alene? (ikke at jeg da skjønner hvordan de får formert seg men)
Ingen yngel vil overleve om du ikke har yngel kasse da fisken like gjerne spiser sine egne som andres
Og om en fisk dør vil de andre spise den så de trenger ikke fjernes (noe som vil da si at alle fisker er kjøttetere?)
Per idag forer jeg med sånn flakfor som skal gi ekstra farge og algetabletter og det var vist nok for de fiskene jeg har per idag?
Kan jeg ha sånn halvparten grus/halvparten sand i det nye akvariet? Ellerså har jeg veldig mye bortkasta stein her?
Er det bedre og kanskje ha 2 pumper i det nye akvariet eller blir det litt overkill?
Hvor lenge må det nye akvariet stå og gå før man begynner og føre over fisk?
Skulle jeg være helt ærlig, ville jeg anbefalt deg å levere tilbake både botiaene og elefantfisken. Botia fordi du egentlig ikke har plass...elefantfisken fordi den er utrolig følsom og er en veldig dårlig nybegynnerfisk, og den trenger ikke slike urokråker som botia. Men jeg forstår jo godt at du gjerne vil beholde dem I så fall burde du kanskje skaffe et par botiaer til. Elefantfisken tåler sine egne, men ikke andre fisk som orienterer seg vha. elektriske signaler, det vil skape forvirring.

Med de fiskene du har vil jeg absolutt fjerne all grus. Det skal ikke så mye til for å skade elefantfiskens lille snabel eller mallenes skjeggtømmer. Men noen steiner kan du jo ha, for eksempel til å bygge gjemmesteder med. Minst mulig plastikk...

Nei, yngel i et slikt selskapsakvarium overlever sjelden...av og til vokser noen opp dersom man legger til rette for det med flyteplanter og annen innredning som gir skjulesteder for yngel.

Mat...som sagt trenger fisk som ikke er rene plante-etere noe "skikkelig" høyoktan mat innimellom...skrev om det i en av postene over.

Du trenger ikke 2 filter i en 220 liter, så lenge det er gode dimensjoner på den du har.
Karet må selvsagt kjøres inn, dette kan du nok få til ved å ta filtermedier fra filteret i 90-literen og legge i det nye filteret. Da burde karet være klart for fisk innenfor en ukes tid. Søk på innkjøring her på AF, så finner du masse info om dette.
Vanntester bør du ha, slik at du kan følge med på vannverdier både under innkjøring og i daglig drift.
I motsetning til deg kan jeg ikke få nok pestsnegler oppi karet mitt. Fanger og slipper oppi 50-100 stk om gangen. I løpet av et par dager har Praktbotiane gjort kål på dem, og det ligger bare igjen tomme skall på bunnen. Spørs om de må bli husvarme først.
Hvor store er botiane dine da? Tok det lang tid fra du slapp de oppi karet til de begynte og spise?
Mine er nå ca 8-10 cm. De fikk ikke noe snegler i starten. Men jeg ga dem en del knust laksefor, som er særdeles kraftig kost, og fikk dem til å vokse raskt. Har foret med pestsnegler i sommer og høst, som jeg fanger ute.
Da har jeg bestilt en mangrove rot. Sand. Malle huler. Kokos huler. Lava stein. Aqua safe. Masse mat og diverse annet. Jeg har også funnet ut av at om jeg slår av lyset er ikke praktbotiane så sky så de er ute og leker da. Er ciklide sand godt nok for det nye akvariumet? Jeg har også smått begynt og mase på samboern om å oppgradere til 720 liter men etter dagens kjøp til flere tusen kroner må jeg gå litt varsomt fram.....
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap