- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp til ny pumpe/filter
Hjelp til ny pumpe/filter
Hei! Jeg har et akvarie av typen Biorb life 60, som jeg ikke får lov å ha i bruk av min samboer på grunn av veldig støy fra pumpen (den utvendige motoren står og vibrerer). Jeg synes også dette er veldig irriterende selv. Filteret befinner seg i bunnen av akvariet med et luftrør som går opp gjennom hele akvariet. Jeg skulle gjerne ha byttet ut stenene med sand og blitt kvitt luftrøret, men jeg liker veldig godt at det er "rent" i akvariet, altså uten synlige pumper osv. Noen som har noe forslag til et lite filter/pumpe, UTEN støy, som jeg kan ha i akvariet, uten at det er veldig synlig? Må jeg ha noe som lager luftbobler/oksygen i akvariet i tillegg? Akvariet er 60 liter.
Postet 20.10.14 kl 14:11
Postet 20.10.14 kl 15:39
Postet 20.10.14 kl 15:43
Postet 20.10.14 kl 15:47
Ut i fra denne filmen:
Så ser det ut som det rett og slett er en luftpumpe som brukes. Da kan du jo bytte ut denne med hvilken som helst annen luftpumpe, og disse finnes det mange stille varianter av. Hjelper også å sette på gummiknotter, svamp eller lignende for å hindre at vibrasjoner sprer seg. Selv har jeg hengt opp luftpumpen min i gummistrikk under en hylle i akvariebenken.
Så ser det ut som det rett og slett er en luftpumpe som brukes. Da kan du jo bytte ut denne med hvilken som helst annen luftpumpe, og disse finnes det mange stille varianter av. Hjelper også å sette på gummiknotter, svamp eller lignende for å hindre at vibrasjoner sprer seg. Selv har jeg hengt opp luftpumpen min i gummistrikk under en hylle i akvariebenken.
Postet 20.10.14 kl 15:54
Legger ved to bilder som viser filteret/pumpen. På undersiden av akvariet går det en slange fra filteret som kobles til pumpen på det andre bildet. Jeg vet ikke om det finnes noen andre liknende pumper som det er mulig at denne slangen kan passe til, kanskje det er best å gå til en akvarieforhandler og høre der? Alt er jo fra merket biorb, så det er kanskje ikke mulig..
Postet 20.10.14 kl 15:54
Postet 20.10.14 kl 15:59
Postet 20.10.14 kl 16:00
Postet 20.10.14 kl 16:01