Rekedød for alltid.

- Hei igjen fiske og rekevenner
Jeg har følgende 5 kuhli åler, 5 albino coryer og 1 viftereke i 100 liters akvarie mitt
Sist jeg målte var hardheten noe høy tror jeg? (følte det var en dårlig dryppe test)
og Phen ligger på litt over 7..
Har fremedeles noen reker, men de ser ut som de dør litt etter litt hele gjengen..
Har snakket (mast) masse om disse rekene mine før her inne, men klarer ikke helt forstå hvorfor de tar kveld. - før så var det klorekene som tok dem, men nå ser jeg ikke hva som kan være helt probleme deres.. :P
Er det noen som har tips til å få ned hardhet?Tror dere dette er problemet til rekene? jeg vet dem skal ha innenfor en viss hardhet, men kan ikke forstå hvorfor akvarie mitt skulle hatt noe sær høy hardhet :P
Før hadde jeg 2 coryer nå har jeg fått 3 til og det ser ut som dem storkoser seg.. samme gjelder de nye kuhli ålene..

- Jeg ser en gjennomsiktig reke, med svarte striper (kan ligne på black crystal shrimp, viss du bytter det hvite med gjennomsiktig) noen som har tips til hva reke dette er? samme str som CRS

takker for all informasjon og hjelp
Du skriver at du har høy hardhet (gh) men du nevner ikke noe tall....? Alt er relativt, så det beste hadde vært om du faktisk fortalte hvilken testverdi du faktisk fikk da du målte det. Fakta på bordet er det beste om folk skal kunne hjelpe andre her inne

Hvorfor rekene dine dør? Det er vanskelig å si. Du nevner ikke noe om rutinene dine eller andre vannverdier enn ph. Det er for lite info å gå på. Så her kommer en rekke spørsmål

Reker er veldig sensitive og tåler ikke mye slinger i valsen når det kommer til dårlig vannkvalitet. Du nevner ingenting om du har testet ting som nitritt og nitrat? Det bør du skaffe deg dråpetester for, om du ikke har det allerede og teste. Skriv inn resultatene på testene her i denne tråden. Dette er nok en ting man bør få vite for å kunne hjelpe deg og svare på problemet ditt; hvorfor dør rekene?

Hvor ofte bytter du vann og hvor mye pr gang? Har du tilsatt noe i akvariet fra flaske eller boks (pulver) som akvariebutikken har prakket på deg og sagt at du "mååå" bruke? Noe som helst?
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Hvordan behandler du filteret? Foretar du rens i tide og utide, "vasker" det titt og ofte? Det skal man ikke gjøre. Det skal være i fred i så lang tid som mulig, og kun renses en veldig sjelden gang når det er så tett av møkk av man synlig kan se at filterutblåset er redusert i kraft. Og rensen skal foregå i en bøtte akvarievann, man klemmer og skviser filtermaterialet noen ganger i bøtta, før filtermaterialet så raskt settes tilbake på plass. Det møkkete vannet i bøtta som ble brukt til rensen kastes selvsagt, og erstattes med en bøtte nytt, rent vann (må nevne det selv om det er åpenbart, for opplevde en gang at en nybegynner resolutt tømte det møkkete vannet etter filterrensen tilbake i akvariet....)

Hva slags dekorgjenstander har du i akvariet? Visse typer stein, bl.a. "Utah ice" er kjent for å avgi mye gh-forhøyende stoffer i vannet, og bør derfor ikke brukes. Er du usikker, ta ut alle steinene og finn deg noen egne, nye, fra norsk natur. Stein fra zoobutikken kan fort inneholde uønskede stoffer som klusser til med vannverdiene i form av økt kh og gh.

Har du testet gh-verdien på kranvannet der du bor? Det er viktig, for å utelukke at det faktisk kan være kranvannet der du bor som er så hardt. Det er relativt sjelden i Norge med hardt vann, vi har som regel bløtt vann med gh mellom 1 og 3 her i landet. Men unntak forekommer jo, lokalt, og kan hende det er slik hos deg, spesielt hvis dere har egen brønn og ikke kommunalt, så kan "sære" vannverdier forekomme.

Som du ser er det litt spørsmål som må besvares før man kan gå i gang med å prøve og finne årsaken til problemene du har med reker.
Som nevnt av en annen her bør du oppgi vannverdiene. Men helt generelt skal reker ikke ha for bløtt vann; de trenger kalk til oppbygging av skallet. Er vannet for bløtt, kan det gå i oppløsning, og da dør rekene. Og mange rekearter er ekstremt
følsomme for nitritt. De tåler mindre av dette enn de fleste fiskearter.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap