Problemer med lav ph

Hei
jeg har store problemer med ekstremt lav PH i vannet mitt!

Jeg har et juwel 120 l akvariet som har vært stabilt i 3 år helt til nå hvor alle mine levendeføde fisker har død

Jeg tok en vannprøve med til en buddy forretning hvor de målte PH nivåt mitt til 3.0 (ikke rart de har død)

dette er ekstremt lavt å fikk beskjed til å kjøpe Aquasafe til vannet for å stabilisere phn til et normalt nivå.

jeg ringte buddy butikke i sta å lurte på om dette kom til å ta lang tid (snakke med en annen person). å da fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle bruke aquasafe men et kh/PH stabiliserende middel!

hva er riktig!?
Inaktiv bruker
Øyvind Lehre
Hei jeg har store problemer med ekstremt lav PH i vannet mitt! Jeg tok en vannprøve med til en buddy forretning hvor de målte PH nivåt mitt til 3.0 (ikke rart de har død) dette er ekstremt lavt å fikk beskjed til å kjøpe Aquasafe til vannet for å stabilisere phn til et normalt nivå. jeg ringte buddy butikke i sta å lurte på om dette kom til å ta lang tid (snakke med en annen person). å da fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle bruke aquasafe men et kh/PH stabiliserende middel! hva er riktig!?

Den selgeren som har solgt deg aquasafe, vet nok ikke hva h*n snakker om. Aquasafe er mot klor og tilsettninger i vannet. Men det at vannet har ph 3, er da merkelig rart, vet du hva de testet vannet med? Var det samme personen som solgte deg aquasafe?
var ikke samme person. to forskjellige personer.

hun testet det med en slags dråpe test. fra en stor koffert men masse ulike test sett.

kjøpte et ph test sett selv JBL tror jeg det var fra.

Hvis pH var så lav, kan det dreie seg om "old tank syndrome".
Mangel på vannbytter og kontroll av vannverdier vil etterhvert bruke opp alt som er av karbonat (KH) i karet. Vannet blir da veldig ustabilt, slik at den minste syretilsetning får pH til å stupe. Og nitrogen-syklusen i seg selv tilfører H+ ioner, altså "syre". Som sagt, med regelmessige vannbytter og pH-kontroll unngår du dette

JBL sine tester er meget bra, og du burde skaffe deg flere for å holde kontroll med vannet ditt. Du trenger pH, NO2 (nitritt), NO3 (nitrat), NH3/NH4 (ammoniakk), GH (totalhardhet) og KH (karbonathardhet). Som du sikkert er klar over vil levendefødere ha vann med høy pH og GH.

Som nødreaksjon kan du bruke vanlig husholdningsnatron. Løs en teskje eller to i vann, og tilsett til akvariet...men i veeeldig små porsjoner over lang tid slik at pH ikke stiger for raskt (brå pH-endringer kan også ta livet av fiskene).
Kjøpte KH/ph middel fra JBL i sta tilsatte det i vannet nå er PHN på 6.5 detter er vel bra for de fleste fisker eller skal jeg gradvis øke den?
Oooo...det var mye pH-økning på kort tid ! Håper det går bra, da.
Hvor mye opp du skal avhenger av hvilke fiske-arter du har. Mange fisk har det helt greit med pH rundt 6.5, som f.eks. corydoras og de fleste sør-amerikanske ciklider. Har du derimot levendefødere eller sør-afrikanske ciklider fra Rift-sjøene, må pH ytterligere opp. Derfor passer for eksempel sør-amerikanske ciklider og platy dårlig sammen.
leste nå at en for rask ph økning kan bli for mye for dem =/ håper det går bra...

vil bare ha guppy evt.. ikke noe annet.

kunne tenkt meg soferfull ciklider evt
Øyvind Lehre
kunne tenkt meg [B]soferfull[/B] ciklider evt

Hvafornoe....skjønte ikke dette...
haha her gikk det litt fort =P mente sommerfuglciklider
Inaktiv bruker
Guppyer og sommerfugl ciklider krever helt forskjellige vannverdier.
Somerfugl, ja...jeg burde kanskje ha tatt den

Som Bollo sier, og som jeg sa i forrige post : levendefødere og sør-amerikanske ciklider bør ikke holdes sammen, da de har alt for ulike krav til vannet. Særlig dverg-ciklidene vil ha svært surt og bløtt vann.
Ahh okey . Da får jeg forholde meg til det. Takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap