Fiskene spiser opp maten til mallene, hjelp?

Har hatt et lite problem for tiden, og det er at akvariefiskene spiser opp maten til mallene, og virker svært aggresive på den matblokken som mallene får annenhver kveld. Fiskene driver å napper på maten hele tiden, og hvis mallene kommer for nære vil fiskene nappe til de også. Jeg er nå redd for at mallene ikke får nok mat, da fiskene tar alt.
Jeg gir både akvariefiskene og mallene mat annenhver dag, hvor jeg putter i matblokken til mallene når vi slukker lyset i akvariet på kvelden, da jeg har hørt at mallene er mest aktive. Jeg gir de da en matblokk. Har hørt at hvis vi gir de for mye mat kan det lett oppstå nitritt i vannet. Oppdaget her om dagen at den ene mallen var død, og det ble testet negativt på nitritt. Jeg tenker automatisk at det er fordi de får for lite mat. Hva skal vi gjøre?
Inaktiv bruker
Hvor stort er karet? Hvilke fisker har du? (Du sier akvariefisk, er ikke maller også fisk?)
Matblokk; Hvilke matblokk? Eneste matblokken jeg har hørt om, de brukes som feriemat. Hva har du testet vannet med? Hvordan er de andre vannverdiene? (Faktiske tall)
Bollo
Hvor stort er karet? Hvilke fisker har du? (Du sier akvariefisk, er ikke maller også fisk?) Matblokk; Hvilke matblokk? Eneste matblokken jeg har hørt om, de brukes som feriemat. Hva har du testet vannet med? Hvordan er de andre vannverdiene? (Faktiske tall)



Karet er 55 liter. Har nå to maller igjen, men tenkte å kjøpe en til. Vi har guppy og molly. Det er vel heller en tablett når jeg tenker meg om, og de er ikke store. De heter Novo Pleco. Kjøpte en sånn nitritt test som de også brukte på dyrebutikken der vi kjøpte fiskene. Andre vannverdier er også fine, litt usikker på faktiske tall da det er de i dyrebutikken som har sjekka dette, og fortalt oss at det ser bra ut.
Inaktiv bruker
Anbefaler deg å kjøpe egen test, i form at dråpe test fra JBL, Sticks/strips er ubrukelig og verdiløst.
Det er ikke bestandig man skal stole på det de sier i dyrebutikken. Vet ikke hvilken nitritt test de har i dyrebutikken.
Ser mallene tynne ut?
Om du er redd for at dem skal sulte, vent litt mer før du har maten i, etter at lyset er slukket, du kan også vaske grønnsaker å gi dem, det vil de andre fiskene også settepris på, det er viktig å variere maten.
Kjøpt testdråper av den JBL. Det var også de i dyrebutikken hadde. Den ene mallen ser litt tynnere ut enn den andre, men de er ikke veldig små heller. Prøvde litt grønnsaker nå, og det så ut til å fungere litt Lot de ikke være i akvariet alt for lenge da. Men ser jo at noen grønnsaker flyter jo, vet du/noen om det går ann å bruke en skrue eller lignende til å holde de nede i bunnen, eller vil det forurense mye og skape nitritt?
Brukt en tablett annenhver dag, og da har det vært tre maller, bruker fortsatt en tablett annenhver dag selvom det er kun to stk.
I går kveld prøvde jeg å vente litt til fiskene hadde roet seg ned før jeg slapp oppi en tablett til mallene. Det hjalp ikke, og fiskene begynte med en gang å okkupere tabletten. Hva skal jeg gjøre?, noe annet man kan få gjort? Tenker hvis man kanskje får den tabletten en plass hvor ikke fiskene får tak i, men kun mallene, men det er vel umulig? :p
Da burde du begyne å mate fiskene i de øvre lagene med mat som flyter en stund, og gi mallene mat som synker fort. Du gir den lette maten i små repriser over litt tid, slik at fiskene holdes opptatt med det en god stund...da får kanskje mallene tid til å spise imens.
Skal ikke mallene helst ha mat når det er mørkt?
De andre skal vel ha på dagtid? så da blir jo det litt vanskelig evt.
Det spiller mindre rolle når du mater fiskene...hovedsaken er at de får i seg mat. Å mate når lyset er avslått gir ofte mallene en fordel, siden mange malle-arter er nattaktive. Men du nevnte jo at de andre fiskene tar maten uansett.

Du sier ikke noe hvilken malle-art det dreier seg om, eller om de er fremme på dagtid. Du sier heller ikke hva slags andre arter det er som stjeler maten. Du vet, hvis noe ikke fungerer så får man prøve noe annet Du kan mate de "øvre" fiskene med flytemat rett før lyset slukkes, slik at de er mette når lyset går og du putter synketabletten nedi til mallene. Prøv deg altså frem med "lett" og "tung" mat og foringsrutiner !
Nå har jeg kjøpt karantene etter anbefaling fra dyrebutikken. De fortalte meg at jeg skulle mate de hver 3. dag, og da putte de i en karantene og la de være der sammen med maten i ca en halv time. Noen som har erfaring med dette?
Jeg tenker litt at de kan bli stresset når vi skal putte de oppi en karantene hver gang de skal spise, men akkurat nå ser det ut som at det er eneste mulighet til å få de til å spise i fred..

Mallene er litt ute på dagtid, ser de litt av og til.
Dette syns jeg høres ut som en dårlig ide. Jeg ville ikke satt pris på å bli kidnappet og så kommandert til å spise en god middag
Blir alt for mye stress for fiskene å bli flyttet ut og inn hver 3. dag, etter min mening. Andre klarer dette fint (meg selv iberegnet), så det burde være mulig å finne en bedre løsning.
Da er jeg virkelig åpen for andre forslag, for jeg begynner å bli ganske så desperat..
har molly og guppy. Det er silver mollyene som er mest ivrige etter maten, og griper til med en gang de får mulighet.
Skjønner ar du blir litt stresset ,men kan ikke se at det er noe stort problem egentlig, det er mange som har både maller og guppy,mollyer sammen uten at mallene sulter.

Men du skriver at de får mat annenhver dag og her er det kanskje problemet ligger, de får gjerne for lite mat alle sammen.
Selv forer jeg fiskene mine 2 ganger for dagen,så kanskje du skal prøve å fore de mer.

Server flakfor til Guppyene og mollyene pluss malletablett om morgenen og kvelden å se om det kan hjelpe. Malletablett gjerne en stund etter at lyset har gått av i akvariet.

Har du en god pumpe og ukentlige vannbytter så skal det ikke gå ut over vannkvaliteten.

Du kan og gi mallene grønnsaker ( agurk, squach med mer. )som du trer inn på en teskje eller lign for å synke ,da vil de iallfall ha noe å gnaske på. Hvilke type maller er det du har forresten ?
Enig i at hver tredje dag er for sjelden. Mat dem hver dag.

Det betyr at du også må skifte vann ofte, men når akvariet er så lite, er det ikke noen vei utenom. Å sultefore fiskene er i hvert fall ingen god løsning.
Jeg er enig i at det er litt for lite å mate de kun hver 3 dag.
Jeg tror de er av typen ancistrus.
Jeg pleier å ta vannskifte av akvariet hver 2 uke, og det har pleid å holde. Fikk også beskjed av ei annen som jobber på dyrebutikken om å mate alle fiskene annenhver dag, da de tydeligvis ikke trengte mat hver dag. Det stemmer ikke det da? Virker ikke som at fiskene har hatt noe vondt med det enn så lenge da..
Nei de kan nok klare seg ,men spørs hvor god trivsel de har.
Du har jo selv vært bekymret over at mallene ikke ser ut til å få i seg nok mat og at de andre fiskene er veldig glupske. Det er jo derfor at du har lagt ut denne tråden.

Det er en kjent sak at en ikke skal ta alt for god fisk mht. råd en få fra dyrebutikker,trist men sant.

Så begynn å fore litt mer, men ta da betrakning at du må skifte vann gjerne hver uke.

Men du har ikke å stort kar at dette skal behøve å ta så mye tid da
Skal prøve ut litt jeg, så får jeg se hvordan det går Takk for svar!
Hei,
hade precis samme problemer, att fiskene spist up maten till mallen min, som dessutom är 20cm lång, men han har en egen lite grotta, där jag brukar försöka gömma tabletten. Så om du har någo trångt ställe där de andra fiskarna inte kan komma in, så lägg den där, precis innan du stänger av lyset, och som de andra säger, mata lite oftare.
Se till att de andra fiskarna äter upp sin mat så de inte flyter omkring och förorenar, och kanske lite mindre portioner, som du delar upp morgon och kväll. Fiskar är dessutom inte dumma i huvudet, lägger du tabletten på samma plats varje dag, ungfära samma tid, i ett litet gömställe, så kommer de lära sig snabbt. Så skaffa ngon kokosnöt/potte eller likanande om du inte redan har det, och testa, för det funkade för min mal Jan . Oh, om du har rötter eller mambu i akvariet kan du ta och linda fast sallad, squash och sdan med fisketråd så kan alla fiskar simma och nibbka på det utan att de faktiskt kan slita av det och få i sig allt själva
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap