Krise, sykdom?

Hei godtfolk
har en liten krise i 350 literen,
såg i går at en av mine kjære odessa barber hadde reist til den evige korallrev, fjernet den døde fisken før jeg gikk i seng, oppdaget i dag tidlig at en av dverg gurami hadde død og, og begynte og få misstake om at det kan være noe gale, tok tester av vannet men fikk ikke noe særlig skrikende verdier på ph eller nitril/nitrat test, mulig en tilfeldighet at 2 stykk fisk dør så tett, jeg hadde ett lite håp om det, helt til jeg såg blå guramien her, noen som har en ide hva som har skjedd oppi her? har verken fått nye planter eller fisk på sikkert 3 mnd, er riktig nåkk 3 uker siden jeg skiftet vann sist med det burde da ikke har en slik sto betydning.

alle tips og råd tas i mot med takk og bukk


Nitritt skal jo være 0. Alt annet er uholdbart. Er det 3 uker siden vannbytte kan jo nitrat nivået også ha steget for mye avhengig av hvor 'hardt' karet kjøres. Ta et 50% vannbytte med en gang og bytt minst 20-30% en gang i uken.
Ser ut som et klassisk tilfelle av Mycobacterium marinum, fisketuberkulose.
Kjøper du kulturvarianter av gurami så følger dette alltid (?) med på kjøpet. Utfordrer hvem som helst til å ta med gurami på et veterinærinstitutt og teste for dette.

Fisk kan forsåvidt gå med dette lenge/hele livet uten særlig problemer etter min erfaring. Men diverse stressfaktorer, øvrige sykdommer, dårlig kosthold, eller andre ting som svekker fisken immunsystem - fører som regel til disse bakterieeksplosjonene (i form av overfladiske kjøttsår) som ikke lar seg bekjempe med noe slags medikament - etter min kjennskap.

Følgende vil ikke knekke mycobacterium, men det er noe du etter min erfaring kan gjøre om du ønsker å forsøke å holde liv i fisken der den er (og ikke bryr deg om det skulle smitte de andre i akvariet):
Intensivere vannbyttene (holde nitrat under 12.5 mg/l), fôre variert og riktig, og kjøre mindre doser med salter (magnesium/kalsium/natrium) og aquasafe.
-Salter for å hemme bakterieveksten og hindre sekundærangrep av sopp i sårene, i tillegg vil det å tilføre flere salt-ioner i vannet fungerer som støtte til osmose reguleringen hos fisken (har du helt bløtt vann vil mangelen på disse ionene utgjøre en viss stressfaktor).
-Nå har det lenge vært mote blant Internett garden å fraråde bruk av Aquasafe fordi det visstnok er ubrukelig og 100% bortkastede penger. Dette er bare pissprat/uvitenhet som jeg anbefaler at du ser bort ifra. 10 års erfaring med kjøp/salg av fisk, og 20 + år totalt inkludert akvaristikk på hobbybasis forteller meg at aquasafe kan være veldig nyttig i noen tilfeller, spesielt ved støttebehandling under og/eller etter sykdom. Det virker beskyttende på slimhinner, og virker generelt veldig bra i kombinasjon med forskjellige saltblandinger i forbindelse med behandling av mindre overfladiske sår (for å forhindre/hemme infeksjon) og sopp.

Presiserer igjen at dette ikke vil ta knekken på mycobacterium, men det vil kunne bidra til å slå tilbake de kjøttsårene som oppstår, altså "bakterieeksplosjonene".

Det finnes endeløse bølger av informasjon om dette på netter. Flest relevante treff får du om du søker på "fish mycobacterium".

Jeg har tidligere avlivet fisk etter påvist infeksjon, og senere kun ved den minste misstanke om mycobacterium - gjerne etter å ha satt fisken i karantene og kjørt en kur eller to med noe kraftig bakteriedrepende etc. uten positivt resultat. Nå kjøper jeg relativt sjeldent ny fisk, men om jeg er sikker på at jeg har fått mycobacterium inn i et system, så avlives alt, og utstyr desinfiseres etter beste evne.
takker og bukker for svar, var ikke klar over dette, mye kjekk og bra info
guramien døde på natten og ble fjernet dagen etter, har tatt noen vann bytter og følgt med, ser ikke ut som om det er blitt noe smitte av noe slag på noen av de andre fiskene jeg har oppi, men må følge med en liten stund til.
har hatt Guramier ganske lenge og dette er første gang en av fiskene har blitt slik som dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap