Er dette godkjent?

Jeg er ganske ny på dette, kjøpte et 60l i februar, bare for å sjekke om jeg kom til å ha interessen en stund uten å bli lei og kaste bort for mye penger.
Blei jo selvsagt hekta, og har fått kjøpt meg et akvastabil på 250l, og etter å ha lest veldig mye her, og kjørt med salmiak og mange tester, så er jeg straks klar for å kjøpe fisk.

Jeg har en for stor pumpe, kjøpte feil modell, men det har jeg skjønt går bra.
Jeg har sand i bunnen, med masse planter, kokosnøttkuler jeg har laget selv, og innom fiskebutikkene i sentrum en gang i uka på jakt etter den perfekte roten, så det kommer før jeg har fisk i. Må også få kjøpt meg nytt lokk, for det som fulgte med er ikke helt klart og jeg tror det stjeler nytten fra mye av lyset.

Så har jeg sett gjennom her i fiskebasen, på hva jeg vil ha av fisk.
satte meg opp en stoooor liste som blei med over 30 forskjellige fisk, og nesten 200 i antall. Så kuttet jeg ned etter hvem jeg leste meg til som snille mot de andre, hvem jeg likte best på utseende, hvor i karet de liker seg og så etter GH, PH og varmegrader. Jeg vil heller ikke ha fisk som blir veldig store, da jeg synes små fisker er finest og store fisker litt skremmende.

Slik jeg har kommet frem til det nå så skal jeg satse på at karet holder 25 grader, har en PH på 7,0 og GH på 10.

Legger ved en screenshot her på hva jeg kom frem til.
Lurer på om dere erfarne her ser noe som blir feil med de valgene jeg har gjort nå?

skal selvsagt ta hensyn til antall menn pr dame og sånt..
Nei, dette er ikke helt i vater, for å si det sånn Mange fine arter, men ikke sammen...

For det første har du med en sør-afrikansk ciklideart som egentlig bare passer sammen med andre fra samme innsjø (Malawi-sjøen). Dette gjelder Pseudotropheus. Den kan du stryke....eller gå for et malawi-kar med bare malawi-ciklider.

For det andre tror jeg ikke indianergoby passer så godt sammen med alle levendeføderne, og særlig ikke regnbuefisken. Regnbuefisken er en meget aktiv art som er i bevegelse hele tiden og er meget glupsk. Den vil uroe gobyen for mye, og svelge alt som er av levendeføder-unger.

For det tredje er generelt ikke tetra-arter noe å holde samme med levendefødere. Tetraer vil gjerne ha vann som er på den sure siden av 7, mens levendeføderne bør ha vann godt opp på den basiske siden.

Hei
Mange fine fisker på den listen. Fra forskjellige verdensdeler.

Ser blant annet at du vil ha to malavi ciklider Metriaclima pulpican (pseudotropheus pulpican ) og Pseudotropheus socolofi. Ønsker du disse bør du gå for et Malavi kar oppsett. Metriaclima pulpican er kjent for å grave mye i sanden.

Jeg vil anbefale å bestemme deg for en lokasjon f.eks (afrika, søramerika, asia)
eller enda mer spesifikk f.eks Malavi eller amazonas

Hilsen
RHD

så slik jeg skjønner det så funker ikke ciklider sammen med noen andre type fisker?

flaggtetraen synes jeg er kjempefin, så den er jeg veldig gira på å få, men synes ellers at tetraer er veldig fargeløse og egentlig kjedelige, så vil ha noen andre sorter også

vil de ikke gå sammen i et multikulturellt fellesskap?


Har ikke tenkt på noe oppdrett så om de blir spist så er det selvsagt veldig trist, men noe som er livets gang og ikke har så mye å si for akvariet
Plussmedlem
Husk at det finnes cichlider fra Afrika og det finnes cichlider fra Sør Amerika. Som tidligere nevnt bør du velge en del av verden og holde deg til den. Det vil gjøre alt mye lettere for deg.
Deretter er det over på type cichlider. Mange av de går ikke sammen med andre fisk, andre er veldig fredelige av seg... Cichlider er ikke bare 1, eller 10, eller 100 arter... Det er så mye mer enn det...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap