Hva er det min l144 driver med?

Det ser ut som den klør på ryggen og driver og snur seg og gnir seg mot røttene. Eller driver den å markerer på noe vis?


VIDEO
Ser ut som den flasher (klør seg). Dette er noe alle fisker gjør hvis de har parasitter, eller hvis det er noe som ikke stemmer med vannverdiene. Det betyr gjerne at slimlaget heller ikke er som det skal.
SilverShaded
Ser ut som den flasher (klør seg). Dette er noe alle fisker gjør hvis de har parasitter, eller hvis det er noe som ikke stemmer med vannverdiene. Det betyr gjerne at slimlaget heller ikke er som det skal.


Hei og takk for svar!

Vannverdiene er så vidt jeg vet ok. Nå er jeg helt amatør når det gjelder hvilke verdier som er viktige i denne sammenheng, men Ph er ca 7.5 og nitrat ok (se bilde).

Da er det kanskje parasitter som er problemet? Hva gjør man med slikt da?
Hvis fisken virker frisk og ikke har noen synlige tegn på utvendige parasitter, har den nok ikke dette. Eventuelle parasitter må behandles med medisinering, alt etter hvilken parasitt det dreier seg om.

Vannverdier er mer enn pH og nitritt, ja. Nitrat er en verdi det er greit å ha kontroll på, samt GH og KH. Nesten like viktig er vannbytterutiner...vannbytter er viktig for å kvitte seg med biologiske avfallsforbindelser og oppsamlet nitrat/fosfat. Maller generelt er glade i rent vann med litt bevegelse i, så dette er viktig for trivselen. Og det kan være lurt å bruke et vannforbedringsmiddel ved vannbyttene, for brått kan det være klor og/eller andre tilsetningsstoffer i kranvannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap