Sette inn ekstra pumpe

Hei!

Jeg har ett Dubai (ca) 150 L akvarium, med sand som bunnsubstrat og en Bluwave 05 pumpe. Jeg har en del planter, røtter og fisk som driter mye. Spesielt maller og disse er jo da veldig flinke til å gjøre fra seg... Det ble en del dritt etterhvert og jeg syns den nye pumpa ikke er så veldig god, så jeg satte inn den gamle pumpa mi (usikker hva pumpe dette er) fra det forrige 150 liters akvariumet jeg hadde. Det er veldig sterk strøm, men jeg ser at fiskene er veldig begeistret for det. Puttet oppi et par røtter i går for å lage et rolig området i akvariet også, så de kan slappe av litt også.

Men spørsmålet mitt er om det er noe muligens fare med den "nye" pumpa? Jeg brukte litt gørr fra Bluwave og lot den lille stå i en bøtte en stund å få sirkulert gørra inn i filteret. Men er det noe annet jeg burde gjøre? Syns akvariet allerede ser mye finere ut med ekstra pumpe-power.

Er det noe jeg burde være ops på?
Hvis du har fjernet den "gamle", er det nok lurt å gjøre noen målinger fremover, slik at du er sikker på at det ikke fins ammoniakk og/eller nitritt.

Beste metode i slike tilfeller er å la de to filterne gå sammen i noen uker.
Ja jeg har begge pumpene gående nå, hadde tenkt at de kunne gå sammen "resten av livet", med mindre det bare vil bli problematisk?
Neida, er ikke noe problem med to, så lenge du også gir fiskene mulighet til å hvile ute av strømmen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap