Kronglete vei til akvariesuksess??

Heisan.

Jeg kjøpte 1.oktober et lite akvarie (50 l) til min mann i bursdagsgave. Jeg er vokst opp med en hel rekke enorme kar med ulike fiskekulturer og yngling osv hjemme hos min farmor, og trodde derfor at jeg hadde noenlunde peiling på akvariehold. Men MYE har skjedd siden da, og det som var godt akvariehold den gang er ikke lenger det i dag. Jeg fikk ikke noe info på butikken hvor jeg kjøpte akvariet og de første fiskene, og har derfor hatt en del startvansker, og en hel del pur uflaks!

Det hele begynte nok med at akvariet ikke var innkjørt når jeg kjøpte fisk. På butikken sa de at det var helt ok å tilsette fisken dagen etter at man hadde satt opp akvariet, så det gjorde vi jo. Startet med 10 kardinal, en bitteliten ancistrus, en kampfisk, og et dverg-gurami-par. Èn kardinal var død dagen etter, noe vi forsåvidt ventet oss, etter at vi vel hjemme fra dyrebutikken oppdaget at den manglet et øye, og man så tvers igjennom hodet til det andre...
Etter halvannen uke kom der oppi to guppy-damer og en guppy-hann (et kjøp jeg angrer på, men som damen i butikken sa ville fungere så fint sammen med dem jeg hadde). To dager etter dette døde guramidama på merkelig vis, av noe jeg først tenkte var nitrittforgiftning. Hun lå på siden på bunnen og gapte bare... Hun hadde vært "merkelig" fra starten av, sky, og ikke villet spise når maten kom frem. Ingen nitritt heldigvis, men veldig trist med guramidama.

Vannbytter gikk fint, ingen nitritt, fine verdier ift ph, gh, osv. Men så døde ancistrusen plutselig, av det jeg er bombesikker på var sult... Jeg har mange fisk i toppsjiktet og har selvsagt matet forsiktig i starten, og flere ganger tenkt at det blir lite mat nedi der til Mac (som han het). Etter ei uke (på lørdag som var) satte jeg inn en liten praktbotia, for å teste den alene før jeg kjøpte flere. Dette akvariet er jo mannen min sitt sånn egentlig, og jeg kommer til å sette opp stort akvarie etter at vi snart flytter, slik at vi blandt annet kan ha praktbotia.

Lemmy (som han ble kalt) fant fort frem et usynlig lik av en nesten helt oppløst kardinal ikke lenge etter at han ble satt i, noe som kom ganske overraskende på... Ellers var han utrolig morsom og underholdende. Jeg bestilte en hule på nett, og skulle kjøpe noen flere små, slik at han hadde selskap. Men i går morges fant vi ham grillet på glassbrikkene mellom vannflaten og lysstoffrøret.... Han hadde med andre ord gjort et kjempehopp i løpet av natta, og ikke kommet seg ned igjen...

Nå er det slik at vannverdiene er begynt å bli stabile, fiskene som er igjen der trives, og ser ut til å ha det godt, og mtp mulig flytting i januar er det nok greiest å ikke kjøpe flere enda. Jo ferre fisk å flytte, jo bedre, ikke sant?

Men om du har orket å lese helt til nå, så har jeg et spørsmål... Jeg oppdaget for noen dager siden et hvitt "sår" eller "hvitt" område på den ene kardinaltetraen, som jeg syns er vanskelig å tolke... Det har ikke blitt større eller mindre, ligner ikke på noen av sykdommene jeg har lest om, og fisken er aktiv, ellers normal i fargene, spiser, og svømmer normalt. Jeg har derfor egentlig lyst til å bare se det an, men pga den mystiske døden hos den andre kardinalen, så bli jeg usikker... Bør jeg avlive fisken? Evt medisinere? Jeg har ikke lyst til noen av delene, for det føles ikke riktig å avlive en fisk som tilsynelatende har det helt fint. Og jeg vil virkelig ikke medisinere akvariet unødig. Hva mener dere?

Velkommen til AF

Du har falt i de to vanlige begynnerfellene : Å starte dyrehold uten å lese deg opp først, og å høre på betjeningen i dyrebutikken. Dyrebutikken vil bare selge deg mest mulig, og de tjener på at du mislykkes.

Siden det er "vannet som gjør akvariet", har nok de første fiskene hatt det mindre bra i starten og er dermed noe svekket. Har du gjordt målinger med strips, eller dråpetester ? Strips er nemlig notorisk upålitelige. Og hvilke vannverdier har du ?

Guppy hører ikke sammen med tetraer, det er to arter som vil ha ganske motsatte vannverdier. Du kan lese om artene i Fiskebasen her på AF, søk på "vanlig navn" eller latinsk navn. Praktbotia er en art du absolutt ikke bør ha i akvarium på 50 liter, de trenger mye større kar, og må holdes i flokk på minst 4-5 for å trives !

Tetraen kan ha blitt bitt, men mest sannsynlig har den sopp eller en annen sykdom. Sopp kan behandles med midler fra dyrebutikken, en del andre sykdommer er mye vanskeligere å behandle (som columnaris). Hvis du ser at den blir merkbart dårlige, bør du vurdere avliving, da smitterisken er til stede.

Jeg leser at du skriver at Guppy og Tetraer ikke skal holdes sammen? Det er et par ting jeg lurer på i den forbindelse - hva er begrunnelsen for dette? Har du opplevd at det har fungert dårlig?

For leser man fiskedatabasen her på forumet - så overlapper flere tetratyper de samme vannverdier angående temp, ph og GH - som for guppy. Samtidig bør man også vite at vannverdiene som opplyses her på forumet kun kan regnes som omtrentlige - da verdier i andre fiskedatabaser på nettet - kan vise til andre anbefalinger - med store variasjoner.

Selv har jeg hatt guppy og tetraer sammen og det har fungert veldig bra.
Helt håpløst at man ikke skal kunne høre på betjeningen i dyrebutikkene... Ja jeg har lest som bare det i to uker nå, så jeg har fått med meg mesteparten av det du skriver her, f eks er det jo en grunn til at jeg angrer på de guppyene jeg fikk anbefalt.

Praktbotiaen var som sagt en test hvor jeg skulle ha flere, og flytte til større kar.

Dagens vannverdier er No3 på ca 2, No2 på 0, GH på 6, KH på 6, Ph på 7,2, cl på 0. Har brønnvann.

Ang kardinalen, så har jeg kjøpt medisin på dyrebutikken, men jeg har ikke helt lyst til å bruke den hvis ikke jeg MÅ. Hadde jeg hatt et lite ekstrakar, så kunne jeg kanskje tatt ut kardinalene og gitt dem medisin i karantene, men har nok ikke råd til et minikar nå

Om ikke annet tror jeg en bratt og hard læringskurve vil gjøre meg drivende god på akvariehold temmelig fort. For utrolig nok kjenner jeg en overraskende lidenskap for dette tross alle uhellene.
Godt at du ikke lar deg skremme av litt startproblemer
Stiller meg tvilende til en NO3-verdi på 2, men det er jo mulig. Ser at du bruker strips, og det er som sagt nærmest ubrukelig.

Hva slags medisin er det du har kjøpt ? Alternativet er å følge med på fisken(e) og håpe det beste.
Ja, jeg tenker at så lenge man har kjærlighet til det man gjør, og en god porsjon omsorg for det som lever, så kommer man langt etter hvert som man vet hvordan man skal orientere seg i all infoen. Jeg drømmer om et 240 kar med Gurami som hovedkultur. Er veldig glad i dem! I tillegg har jeg en sønn på 9 år som virkelig har lagt sin elsk på dette her, og syns det er en fin ting for oss å dele sammen.

Den medisinen jeg har kjøpt er en bredspektersak som heter MediMor. De hadde ikke Esha på den butikken...
Hvis du bruker Medimor, hold øye med vannverdiene dine. Denne kan være skadelig for filterbakteriene.
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap