Hjelp til valg av akvarie

Hei,

Vi tenker å oppgradere hjemmet til corydorasene våre. Litt tilfeldig kom jeg over et ubrukt juwel-bord i str 100x40, så det er utgangspunktet vårt...uten at jeg er veldig låst til det bordet.

Jeg kan forsåvidt gå for et Rio 180, men har tenkt litt på om det er alternativer.

Siden vi har coryer og noen reker (amano/rili) er kanskje ikke originalfilteret til Juwel helt topp, i tillegg syns jeg det akvariet er litt for høyt for min smak.

Jeg ser at akvariekjelleren selger akvarier som kan spesialtilpasses og som er forberedt til hjørnefilter (eksternt filter er ikke aktuelt)...tenker eks.vis på 100x40 og da 40 høyt....

Hvis vi går for det siste, hva slags topp/ lys bør vi velge? Man bør vel ha heldekkende topp?

Eller skal jeg gå for Akvastabil 160 Move...det er riktignok litt kortere (80), men ser ellers veldig fint ut...

Tips? Hilsen Rådvill...
Det er jo smak og behag selvsagt. I mine øyne er Move serien den ubestridte vinneren. Klink til med 2 led ramper og du har ett flott kar i ypperste klasse med "levende" lys. Man kan selvsagt skaffe lys til de aller fleste karr. Men karr laget på egne mål kommer ofte uten heldekkende topp. Man kan selvsagt få bygd led lys osv til dette også. Evt T5 osv. Men da må man ofte stå for mye av jobben selv.

Skulle jeg velge, så hadde jeg kjøpt det største Move karret jeg hadde råd og plass til.
Enig med Are gå for led lys, men jeg ville valgt å bestille et kar på målene du ønsker og helst med Optiwhite-glass


Ja, Move er nok et alternativ ja...hvis jeg skulle velge å bestille noe selv tror jeg at jeg vil ha en heldekkende topp. Det går kanskje å bruke Akvastabils topper på andre kar? (Ser at man får de på nettet), alternativt noe slikt:
Hva med min 128 liter ?
Har et Akvastabil 128 liter i sort med orginal armatur, den "runde".
Kan leveres med varmekolbe, filter (Eheim eller Fluval) og foringsautomat.
Leverer i Oslo
Vi skal nok ha et helt nytt kar og internt filter (madammen legger litt føringer her ifht lekasjerisiko)

Baardl
Ja, Move er nok et alternativ ja...hvis jeg skulle velge å bestille noe selv tror jeg at jeg vil ha en heldekkende topp. Det går kanskje å bruke Akvastabils topper på andre kar? (Ser at man får de på nettet), alternativt noe slikt: [URLBLOCK1]



Ta en titt på eheim scubaline også. Valget sto mellom Eheim Scubaline & Akvastabil Move for min del. lokal tilgjengelighet gjorde at jeg valgte akvastabil move. (webzoo fører eheim scubaline)
Eksternt filter...?
Hei igjen!...etter en del grubling begynner det å nærme seg kjøp.

Det ser ut til at jeg ender opp med et Akvastabil Move 360 ev. 275.

Under tvil er det mulig jeg får min bedre halvdel med på et eksternt filter - eneste krav er at det må være lydløst.

Jeg har blitt anbefalt Eheim pro 3 600

Et alternativ er vel JBL CristalProfi e1501

Disse ligger på rundt 160-200 euro + toll mv.

Så...noen som har tanker rundt valg mellom disse? Viktigste krav er støy (eller fravær av støy...kona hører ALT!...)
...jeg antar begge er av OK kvalitet ellers?

Hvis ingen av de kan anbefales...da tenker jeg mest på HMF-hjørnefilter.

Synspunkt??
Alle filterprodusenter har sine tilhengere
Selv sverger jeg til Eheim, stillegående, bedre løsninger og byggekvalitet. De bare går og går, med et minimum av vedlikehold (vedlikehold er det jo på alle filter).

Du finner produktomtaler for JBL Cristal profi her, og Eheim Pro3 her.

Eheim Pro 3 600 (2075) får du hjem for rundt regnet to tusinger (164€ + 25%mva + NOK200 i fortollingsgebyr). Cristal Profi 1501 blir ca. NOK 3-400 billigere. Frakt kommer i tllegg (likt uansett hvilket filter du kjøper).
Jeg støtter SilverShaded i "reklamen" for Eheim-filter. Jeg har gjennom 40-50 år vært borti ulike filtre, dyre og rimelige, men for meg står Eheim som en klar vinner når det gjelder stillegående, byggekvalitet og problemfri holdbarhet. Og skulle det bli behov for en reservedel, så lar det seg alltid skaffe, selv til filtre som er flere tiår gamle - noe som sannelig ikke er tilfelle for mange av konkurrentene.

Stephan
Baardl
Hei igjen!...etter en del grubling begynner det å nærme seg kjøp. Det ser ut til at jeg ender opp med et Akvastabil Move 360 ev. 275. Under tvil er det mulig jeg får min bedre halvdel med på et eksternt filter - eneste krav er at det må være lydløst. Jeg har blitt anbefalt [URLBLOCK1] Et alternativ er vel [URLBLOCK2] Disse ligger på rundt 160-200 euro + toll mv. Så...noen som har tanker rundt valg mellom disse? Viktigste krav er støy (eller fravær av støy...kona hører ALT!...) ...jeg antar begge er av OK kvalitet ellers? Hvis ingen av de kan anbefales...da tenker jeg mest på HMF-hjørnefilter. Synspunkt??


Jeg vurderer selv et Move 275, så det hadde vært interessant å fått vite hvilken "pakke" og pris du ender opp med. Altså hvilket utstyr du kjøper i tillegg til akvariet. Jeg har også blitt anbefalt Eheim pro 3 600 av Dyrego, da fremfor Eheim eXperience 350.
SilverShaded
Alle filterprodusenter har sine tilhengere :-) Selv sverger jeg til Eheim, stillegående, bedre løsninger og byggekvalitet. De bare går og går, med et minimum av vedlikehold (vedlikehold er det jo på alle filter). Du finner produktomtaler for JBL Cristal profi [URLBLOCK1], og Eheim Pro3 [URLBLOCK2]. Eheim Pro 3 600 (2075) får du hjem for rundt regnet to tusinger (164€ + 25%mva + NOK200 i fortollingsgebyr). Cristal Profi 1501 blir ca. NOK 3-400 billigere. Frakt kommer i tllegg (likt uansett hvilket filter du kjøper).


Bare kommenterer litt om vurderingen til Frank her. Lurer på om han ikke har gått på en brukerfeil. Disse Cristaprofi filterne er meget bra - om man bytter finfilteret slik det er anbefalt - holder de uten problem mye høyere gjennomstrømning enn han beskriver. De har også en annen ting inne i filteret som kan tette, hvis man ikke vet om dette/passer på. Kvaliteten på filterne er meget god, jeg har 6 stk 250 og 500 fremdeles i drift som ble handlet inn rundt 2005. Skal jeg fremheve noe (utenom kvaliteten) blir det at de er meget støysvake.

Men JBL filterene som selges nå er helt nye modeller. Jeg har kun et av den nye typen, e701, som har vært i drift et års tid og fungerer upåklagelig. Men jeg synes konstruksjonen ikke er så bunnsolid som forrige generasjon - men kan jo allikevel vise seg å holde like bra? Litt bedre trykk er det også i de nye.

En annen ting er at JBL filtere som selges i Norge, hos for eksempel Aquamanias, har liten prisforskjell i forhold til Tyskland - i motsetning til for eksempel Eheim som nesten er halv pris på noen modeller. Kan være greit å vite hvis man er interessert i 5 års reklamasjonsrett - eller bare liker å handle i Norge.

Men jeg er enig i anbefalingen av Eheim filtere - bra greier. Men man kan altså - etter egen erfaring, også gjøre et godt valg med JBL.

Savner egentlig litt større mangfold når det gjelder anbefaling av filtere (og annet) her på forumet. Det finnes jo mye annet enn Eheim. Fluval - som jeg selv ikke har noen erfaring med.

For selv om Eheim er bra har de modeller med problemer - som for eksempel 2080 (som jeg har 2 stk av) de har en konstruksjonsfeil som først nå siste året er fikset. De støyer også forholdsvis mye. Men filtreringseffekten er fantastisk - så lenge man får ordnet feilen.
MrSpock
Bare kommenterer litt om vurderingen til Frank her. Lurer på om han ikke har gått på en brukerfeil. Disse Cristaprofi filterne er meget bra - om man bytter finfilteret slik det er anbefalt - holder de uten problem mye høyere gjennomstrømning enn han beskriver. De har også en annen ting inne i filteret som kan tette, hvis man ikke vet om dette/passer på.


MrSpock : Hva er det egentlig du sier her, angående bytting av finfilteret og "en annen ting inne i filteret som kan tette" ? Kan du utdype dette ?

SilverShaded
[QUOTE=MrSpock] Bare kommenterer litt om vurderingen til Frank her. Lurer på om han ikke har gått på en brukerfeil. Disse Cristaprofi filterne er meget bra - om man bytter finfilteret slik det er anbefalt - holder de uten problem mye høyere gjennomstrømning enn han beskriver. De har også en annen ting inne i filteret som kan tette, hvis man ikke vet om dette/passer på.


MrSpock : Hva er det egentlig du sier her, angående bytting av finfilteret og "en annen ting inne i filteret som kan tette" ? Kan du utdype dette ?



Å bytte finfilteret er vel kjent for de fleste.

I bunnen på den nederste filterkurven er det plassert en slags "rist/sil" - hvis man bruker et standard innsug i karet vil det bli sugd inn såpass store "fremmedlegemer" at den "rist/silen" veldig lett går tett. Det dannes en slimplugg. Det frustrerende er at hvis man da slår av filteret og åpner det - så synker denne pluggen ned til bunnen og alt ser egentlig ok ut - helt til du du fyrer opp filteret igjen - da tettes det igjen.

Det anbefales også å bruke en rensebørste og dra gjennom tilkoblingene - det er jo av/på ventiler på disse - hvor det lett dannes belegg - som hos andre tilsvarende filter.

Jeg begynte tidlig å bruke skumgummi endestusser på innsugene i karene og slapp dermed problemet.

Per i dag bruker jeg Eheim prefilter på innsiget på alle filtere og har fjernet alle finfiltere også - både på Eheim og JBL filterne jeg har. Dermed har jeg som regel 1 år og lengre driftstid på filterne før jeg trenger å tenke på rens. Bare renser skumgummien i prefilterne 2-4 ganger i året - alt etter belastning og antall etasjer i prefilterne. Tror dette er en bra strategi - jo sjeldnere du stopper eller åpner filtere - jo lenger vil de holde.

Så er det også slik at den gamle serien med JBL filterene kun hadde porselensrør og skumgummi i kurvene - erstatt den midterste kurven med for eksempel Eheim Substratpro. Det takler disse filterne uten særlig reduksjon i vanngjennomstrøming. De nye JBL filterne har en kurv med JBL's tilsvarende kuler originalt.
For å vise mer konkret kan jeg ta tallene Frank har oppgitt i sin vurdering av JBL filterene:

JBL CristalProfi 250:
Han oppgir sitt filter til 120 liter per time - jeg måler mitt til 400 liter per time, med 1 kurv med Eheim SubstratPro og ikke renset siden på minst et år.

JBL CristalProfi 500:
Han oppgir at dette vil falle fort under 300 liter per time (men han bare tror - da han ikke har testet filteret) - jeg måler mitt til 720 liter per time, dette også med en kurv med Eheim Substratpro - men dette filteret ble renset i januar - egentlig bare krystet den øverste, fineste skumgummipaden noen ganger.

Teste forresten også det nye JBL CP e701 jeg har, som er tilsvarende JBL 250 - det også gir 400 liter per time og har gått uten rens siden jeg installerte det på våren i fjor.

For å få litt perspektiv på tallene så testet jeg også et av de 2 Eheim 2080 jeg har - her havnet jeg på 600 liter per time. Dette ble renset i fjor høst. Trykkmåleren på filteret viser nesten full fart - nest øverste strek. Mulig det er større treghet i vannet her - slik at måling i et 2 liters mål blir litt feil. Men allikevel.

Alle de tre filterne har Eheim prefiltere som har gått en stund - ved å rense disse kan det bli en del økning i gjennomstrømming.


Her ble det noe rart

Men uansett hvor "unøyaktig" Franks vurdering av kapasiteten på filtrene var - så er jeg ikke uenig med hans anbefalinger på størrelsen på karene.

Jeg er stor tilhenger av overdimensionering - det gir en rekke fordeler.

Jeg var i dag på Oslo Dyrebutikk på Alna og så på Akvastabil 360, dessverre var det de hadde på tilbud med svart skap - det var i tillegg litt stort (130 cm b), noe som er akkurat på grensen.

Jeg tror derfor at jeg går for Move 275 og led-lyslist. Jeg har sett på Eheim Proxima på nett, har ikke funnet noen som har det inne slik at jeg får sett det "in real life".

Mht filter: jeg greier ikke å finne noen som har vesentlige merknader mht støy på JBL vs Eheim...jeg er derfor usikker der...
Min erfaring på støy er at både JBL og Eheim, de modellene jeg har erfaring med, fint går an å ha fremme i stua uten at støy blir et problem. Hvis du har mulighet til å sette filteret i skap bør det ikke være noe problem - selv om man er ekstra kritisk.

Fart66
hvor kan man bestille akvarier på den størrelsen i opti white glass?
Hei igjen, og takk for all hjelp så langt!

da står det et akvastabil Move 275 i boden, inklusive led kom det på 9000, en ok pris syns jeg. I tillegg kommer det et eheim pro 3 350.

spørsmål:
Jeg fikk med vanninnføring fra bunnen, bør jeg kjøpe noe ekstra mekanisk filter til/ i stedet for plastnettingen som er på utsuget som følger med?

Fisk: Vi har noen corydoras og neontetra per nå, vi sliter med å finne noen fisk av litt størrelse som er litt synlige. Jeg skjønner at ciclider ikke er kompatible med Corydoras...

Kona var på den blå planet i København og ble fascinert over Malawiakvariet de har der...men da må jeg bytte ut Corydorasene, og de trenger vel helt annet vann også (vanlig Oslovann duger vel ikke).

mvh. B.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap