Tips til senking av PH ? :)

Hei,
Etter å ha lest en del på denne siden ble jeg endelig medlem

Jeg startet med akvarium ca 1.5 mnd siden. Har i de siste 2 ukene død av 7 guppy og 2 Asistrius pga for høy ph, hadde ca 8 -8.5. Jeg kjøpte først noen røtter og byttet ca 50% av vannet. PH sank da til ca 8 og var stabil rundt det.

Siden målet var å få PH ned ti ca 7 - 7.5 kjøpte jeg tre dager siden "PH 7.2 Buffer" dette har blitt brukt daglig for å senke PH uten at det har hatt stor effekt. Merker at etter at jeg tar oppi stoffet så stiger PH verdien også går litt ned under start igjen

f.eks igår : før PH buffer 7.7 - rett etter buffer 7.8-7.9 - morningen etter 7.6-7.7. idag er PH 7.6-7.7


Jeg håper å få PH ned til ca 7.2 for å kunne ha cory og noen flere reker i akvariet.

Noen tips til senking av PH ?



Butikken nevnte at jeg hadde veldig bra men kansje litt høy KH uten at jeg har noen tall på det.
PH i springen er 7.9
AKvarie størrelse : 130 L
Bytter ca. 40 % vann ukentlig.

Fisker/reker :
4 hann guppy
5 Sorte Tetra
5 Amanoreker
2 Dverggurami

Hvorfor må du senke PHen fra 7.9 til 7.2 for å ha coryer?
Hei,
Såvid jeg har lest så burde de ha mellom 6.5 til 7-7.5.
Hvertfall om de skal trives
Er du sikker på at fiskene døde på grunn av høy pH ? var akvariet innkjørt da du satte inn fiskene ? Hvis karet har vært oppe i 1.5 mnd og ikke var innkjørt, vil jeg heller tro de døde pga. ammoniakk- og/eller nitritt-forgiftning. Fiskene tåler mer av "feil" pH enn de tåler av ammoniakk og nitritt, så lenge pH er noenlunde stabil. Og guppy dør ikke av "for høy pH", de foretrekker høy pH ! Så hvis du vil ha cory kan/bør du ikke ha levendefødere.

At bufferen ikke "virker" kommer av KH i karet. En slik buffer bruker opp KH til det ikke er mer karbonat igjen, og tilsetter samtidig også karbonat. Dermed tar det tid før dette får pH ned...den vil sprette tilbake igjen. Derfor er det bedre på bruke to separate buffere (en syrebuffer og en alkalisk buffer), for da kan du tilpasse det til ditt eget vann.

Du bør skaffe egne dråpetester (gjerne fra JBL), slik at du selv kan holde øye med vannverdiene dine, dette bør enhver akvarist ha. Og da bør GH og KH inngå...husk at KH er den viktigste komponenten som bestemmer pH. Dessuten bør du ha tester for ammoniakk, nitritt og nitrat. Og da vil du også bedre kunne holde med kranvannet ditt.

Hvis vannet krana er på pH 7.9, er det ikke noe unormalt å ha pH rundt 8 i karet. Les litt her på forumet om vannverdier, slik at du forstår begrepene og prosessene bedre...det lønner seg



Du kan bruke eikebarkekstrakt for å senke ph, men puttet du fisk oppi etter 4 uker?
Tror kanskje noe av problemet ditt er nitritt siden filteret ditt (mest sannsynlig) ikke er skikkelig innkjørt??

Guppy tåler ganske høy ph egentlig, og det samme med ancistrus, men cory skal helst ha under 7 og vil ikke ha det bra med din nåværende ph hvis den stemmer.

Enig at du burde få ph'n ned men tror du skal prøve på daglige vannbytter først nå siden det er alfa omega ved vann problemer..
Du tester ikke vannet med strips vel??
Dråpetest er det eneste som duger...
Lykke til

(Var litt treg med skrivingen her ja )
Hei,

Hm, jeg tilsatte bakteriekultur og sjekket med strips at alt var som det skulle. Etter ca en uke begynte jeg med 10 kobbertetra og 5 sorte tetra.

En uke senere ble kobbertetra byttet mot 10 guppy, 2 Ansistrus og 5 amanoreker. De siste kom ca 3 uker siden og var dverggurami par.

Har nå 4 guppy igjen og 0 ansistrus, 5 amanoreker, 5 sorte tetra, 2 dverggurami.

3 røtter og en del planter.

Bruker strips for å holde øye med det meste men har egen digital PH måler og PH dråpetest ! Ble anbefalt som sikkert mange andre å kjøpe strips for generell oversikt og dråper dersom man må sjekke noe spesielt. Butikken bruker selv strips.

Jeg vet ikke om fisken døde av høy PH men det var det eneste som virket logisk for de i butikken, tok med vannprøve og de tok stripstest av vannet. PH var da ca på 8-8.5. (Alt er gjort etter anbefaling fra butikken, men fra IT verden vet jeg at butikken ikke alltid har rett)


Merker at Cappablader senker PH verdien mens de er i , kansje man alltid skal ha de i ?

Hvor mye vann skal jeg bytte daglig ? Vil dette hjelpe på PH ? Krana er ca 7.9

Dersom jeg senker PH med Eikebarkekstrakt må jeg vel gjøre det ved hvert vannbytte ?



"Merker at Cappablader senker PH verdien mens de er i , kansje man alltid skal ha de i ? "
Etter litt googling og lesing ser jeg at flere bruker disse bladene hele tiden og at de senker PH og virker antispetiske.

Kansje jeg bør vurdere og alltid ha Cappablader i siden de hører hjemme i sør amerikansk biotop og har en god effekt på vannet ?

Målet er hovedsaklig Sør-amerikask akvarie.
Strips er notorisk upålitelige, og kan vise tildels store avvik. At butikken bruker disse, sier noe om deres seriøsitet, spør du meg. Og da er det enklere for dem å si at pH har skylden, for da kan de selge deg buffer.. Dessuten er det en meget velkjent sak at ansatte i dyrebutikker har svært liten peiling på det de driver med, både når det gjelder fiskenes egenheter/krav og vannjemi. De er først og fremst selgere som prakker på folk masse stæsj de ikke trenger. Unntakene er få og sjeldne.

Bakteriekultur på flaske er ikke nok til å llage et innkjørt akvarium. For det første inneholder de ofte feil bakteriestammer, og for det andre vil det uansett ta tid før bakterier får slått seg ned og oppformert seg. Omtrent det eneste som faktisk er brukbart, er Tetra Safestart. Men dyrebutikken forteller folk at de bare behøver å ha i flakebakteriene, så kan de sette inn fisk omtrent omgående...dette har ført til mer fiskedød enn jeg orker å tenke på. Vi har nye medlemmer her hele tiden som opplever at fiskene dør av denne grunn, og så skjønner de ikke noenting fordi "butikken sa det var helt trygt".

Catappa-blader kan hjelpe til med å senke pH, liksom røtter, men effekten er begrenset. Det som er viktigst akkurat nå, er å finne ut av nitritt-nivået ditt...nitritt skal være NULL. I mellomtiden ville jeg byttet ca. 30% vann daglig til du er sikker på at vannet er 'trygt'.
Vannbytter vil ikke hjelpe særlig på pH, siden kranvannet jo ligger på 7.9. Når nitrogensyklusen kommer skikkelig igang, vil pH synke noe.
Hvis vannet i krana er på pH 7.9, vil du alltid ha det samme problemet med pH, og må da gjøre grep ved hvert vannbytte uansett hva slags midler du bruker, hvis du ønsker å få pH ned under 7.
Hei,
Tusen takk for tips
Da blir første steg å kjøpe dråpekit og begynnte å passe på nitritt !
Så begynner jeg hvertfall i riktig ende

Kommer tilbake hit når jeg har mer svar på nitritt nivået mitt !

Tusen takk for hjelpen hittil! Setter stor pris på det !
Det er en god plan
Siden kan vi heller gå mer i detalj angående buffere og bruk av disse.
Hei,
Jommen hadde dere rett !
Kjøpte Nitritt (NO-2) test kit (de hadde ikke fullt test kit) fra Tetra.
Verdiene er mellom
Hei,
Jommen hadde dere rett !
Kjøpte Nitritt (NO-2) test kit (de hadde ikke fullt test kit) fra Tetra.
Verdiene er mellom under 0.3 - 0.3 mg/L , fargen er værmere under 0.3 enn 0.3

Leste dette thou :
Rense filter?
Filteret bør ikke renses før det går tett! Filteret/filtermaterialet bør heller ikke skylles under springen!
Dersom filteret blåser ut lite vann kan det være lurt å rense det. Ta i så fall filteret ut av akvariet, og skyll det lett i akvarievann i en bøtte eller bolle og fjern skitt med fingrene. Slammet og skitten i filteret lukter gjerne som jord dersom det er friskt. Illeluktende filter tyder på uønskede bakterier. Dersom filtermaterialet (ofte en svamp) må byttes, bytt bare halvparten! Klipp det i to dersom det ikke allerede er delt fra før. Det er nemlig på denne svampen de snille bakteriene sitter som gjør ammoniakk og nitritt om til ufarlig nitrat!

Var det jeg gjorde tidligere idag vet å resnse filteret en veldig dum ide ?
Tok ut svampene fra kamrene skylte de i akvarievann i en bøtte satte svampene og vatten tilbake i akvariet og la til en fin vatt over filteret (har 4 kammer bak i akvariet) slik at den tar mose og større rester. Vannet som ble igjen var veldig grumsete og skittenet så det gikk i do.
Hehe...verdiene er mellom.. ?
Regner med det betyr at du har nitritt, ihvertfall. Som ventet.
Hvis verdien er oppimot 0.5 ppm, bør du øke vannbyttet til 50% daglig til nitritt er nede på null. Er verdien høyere, bør du bytte enda mere...eventuelt to ganger daglig. Men vil tippe på at du ligger rundt 0.5 ppm...
La inn et nytt svar, forumet likte ikke krokodille tegn
Nei, det er et kresent forum dette her.. Og da var jeg nær med tipset mitt, ser jeg.

Vel, å rense filteret var vel ikke det lureste du har gjordt slik situasjonen er. Filteret bør ikke røres under innkjøring og en god stund etter. Hvis filteret er riktig dimensjonert og bestykket, tåler det å gå ganske lenge. Ikke rens før du ser at vannstrømmen fra filteret er betydelig redusert. På innvendige filtere er det veldig få filtere du faktisk må ta ut av karet, som regel kan filtermediene fjernes uten å ta ut filterbøtta. Hvis du må ta ut filtermedier med hendene (som i innvendige filter uten kurver/kassetter), sørg for å være helt ren på hendene. Ikke plukk for mye med det, bare kryst (svamper) eller rist (bio-medier) lett nedi bøtta med akvarievann. Monter det raskt tilbake i filteret, og sett filteret i drift igjen. På utvendige filter kryster du svamper og rister/roterer kurver.
Jeg har da gjort akkuratt de tabbene .. Men men sånn man lærer !

Har et slikt filter :
http://www.rinderohr.de/media/images/popup/31100_SERA-MARIN-BIOTOP-CUBE-130_ILLU_Z.JPG

Som sitter inni akvariet bak en vegg. Ta bort saltvannskomponentene siden jeg har ferskvann og har tatt i en del vatt.

Får bare fortsette å bytte vann daglig til det blir noe bedring i nitritt nivået.

Igår etter vannbytte men før jeg kom på forumet la jeg oppi 3 cappablader og 65 ml Aquasafe.

Aquasafe hjelper ikke mot nitritt, det er et middel som til en viss grad fjerner uønsket klor og tungmetaller fra vannet.
Hvilke elementer fjernet du fra filteret ? Vatt er et dårlig filtermedium som kun egner seg til mekanisk filtrering, altså til å fange uønskede partikler. Det har liten eller ingen biologisk effekt, som er det du trenger.
Skimmer og UV lys er det eneste sm er fjernet fra bildet.

Så kjøpe en svamp til da ? Hvorfor bruker man da vatt ?
Daniel Bø Golan
Skimmer og UV lys er det eneste sm er fjernet fra bildet. Så kjøpe en svamp til da ? Hvorfor bruker man da vatt ?


Som Silvershaded sier ovenfor; filtervatt (den hvite) er til MEKANISK filtrering, dvs den fjerner smuss og løse partikler så vannet blir klart. Den byttes ut med jevne mellomrom, når den er full av skitt. Dermed har den ikke funksjon som bakterie-medium.
Filterbakteriene du trenger i et fungerende biologisk filter, sitter i svampene. Svampene byttes aldri. De skal være i filteret og være et medium filterbakteriene kan bo i, og sitte og gjøre nytten sin, som er å filtrere vannet BIOLOGISK. Når en filtersvamp er skitten, veldig skitten altså, kan du ta den ut i en bøtte akvarievann og skvise den litt og klemme ut gørra. Så setter du den rett tilbake i filteret igjen (den må ikke bli tørr!) og setter filteret igang igjen. Bøtta med det skitne vannet kastes, selvsagt, det skal ikke tilbake i akvariet. Akvariet fylles opp med rent vann.

Filter-rens er vanlig å gjøre i forbindelse med vanlige, rutinemessige vannbytter, når man da likevel har akvarievann i bøtter. Men filter-rens gjøres bare veldig sjelden, ikke HVER gang man bytter vann. Vannbytte er normalt å ta en gang pr uke eller så, mens filterrens kan det gå noen mnd mellom hver gang.
Aha, tusen takk for oppkaringen
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap