Kan fisker like fysisk kontakt?

Den største mallen vår fyker avgårde om andre fisker kommer borti den, men litt menneskelig kløing på ryggen ser den ikke ut til å ha det minste i mot:

YOUTUBE-VIDEO

Er dette vanlig? Er det å anbefale å holde på slik med fiskene sine? Hvor mye skjønner en malle av dette? Er den bare så skrekkslagen at den ikke flytter seg? Eller er det en liten mulighet for at den faktisk liker det?
Jeg tror det er umulig for noen å fastslå eller si sikkert hva som rører seg i hodet på en malle eller en fisk Men man kan komme med sine gjettinger, og si hva man TROR. Det er jo lov.
Personlig tror jeg mallen velger strategien å ikke røre seg fordi hånden og armen er så enormt stor, så den regner ikke med at å stikke av vil funke. Å ikke røre seg og stole på kamuflasjen er en velkjent strategi i dyrenes verden. Men så begynner jeg å tvile og tenker... Det kan jo også være sånn at den LIKER kløingen og tar sjansen på å ikke flykte da hånden åpenbart ikke vil den noe vondt. Begge deler er like mulig, tror jeg.

For oss som akvarister er det jo lite kontakt med fiskene rent fysisk, vi SER jo bare på de som regel, så det er jo hyggelig at èn av dem i det minste ser ut til å like det og ha kontakt med oss?

Hadde ikke noen bombesikker teori jeg altså
Har hatt fisker som bevist kom når man stak hånden ned i karet. Deretter flettet den seg gjerne mellom fingrene våre.

Om den likte kontakten eller om det var kroppsvarmen den var på jakt etter vites ikke.
Noen er særere enn andre.
YouTube
Kampfisk-hannen og hunnen her i huset kommer med en gang vi putter en finger i karet, å da er det bare å stryke i vei på de! De må jo like det, de svømmer jo rundt fingeren De andre derimot er ikke så interessert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap