Alvorlig feil ved innkjøring

Hei
akvariet hadde stått en uke før jeg fant ut at jeg kunne bruke ammoniakk metoden. Noe jeg syns var veldig fasinerende og lurt.
I dag handla jeg det jeg trengte og ganske omtåka klarte jeg å helle oppi 80 ml og ikke 8 ml ammoniakk. JEg har et 180 liter akv. og fant en utrening osm sa 8 ml. Det er helt grått i akvariet nå. Kan jeg la dette stå eller må jeg tømme ut alt vann? Jeg er også redd for alle plantene jeg har oppe i.
Kan jeg suge på slangen for å få ut vann eller vil jeg få etseskader i munnen da?

Jeg vet dette er helt tåpelig.
Bytt vann, bytt vann, bytt vann...!
Det skal la seg gjøre å suge ut vann for å få til hevertmetoden UTEN å få vann i munnen. Jeg tror ikke du får etseskader av 80 ml utvannet i 180 liter vann. Så sterkt er det ikke!
laget meg en ny bit fra hageslangen på tre meter, så ble ikke noe vann. Bytter ut alt vann nå. Da skal vel alt ha gått greit. Sto bare to timer tenker jeg. Akvariet hadde fra før stått siden lørdag forrige uke.
Det går nok bra, mulig at plantene fikk seg et lite sjokk.
Syns 8ml til 180 liter høres mye ut. Er det min kalkulator du har brukt ?
Jeg fant en anne tråd i forumet her der han skrev at han brukte dette til 180 ml. Akvariet har stått å putra siden lørdag 22.11.
Jeg var på akvariebutikken i går og de viste at jeg hadde fortsatt litt NO2, og at jeg skulle vente noen dager før jeg kom igjen med en prøve. I mellomtiden har jeg lest litt på innkjøring, og funnet ut at om jeg putter inn to, tre fisk i starten av neste uke så vil det ikke være heldig for fisken. At denne typen innkjøring ikke anbefales.
Derfor fant jeg ut av Sami metoden.
Det jeg lurer på er, vil det ta noe kortere tid siden akvariet nesten har stått to uker med flere planter osv på egenhånd, eller vil de ta like lang tid.
Og hva er forskjellen på å bruke amonoiakk og å la akvariet stå i f eks seks uker? Vil bakteriekulturen være oppe da?

Og med den mengden amoniakk jeg satt inn, drepte jeg eventuelle bakterier med det?

Får å få dyrket opp de bakteriene som trengs, må de ha mat (ammoniakk). Dette er det lite av i et nyoppsatt akvarium. Det vil derfor gå svært sakte å bare la akvariet stå. Det vil neppe gå på 6 uker.

Hvis du har "litt NO2" nå, så har du nok nitritt-toppen foran deg. Ingen vits i å teste vannet hvis du må dra til dyrebutikken, kjøp deg egne dråpetester (JBL) !

Nei, tror ikke du har gjordt noen skade med overdosen. Men når vannet er byttet vil det nok fremdeles være ammoniakk i karet fordi det "setter seg" i bunnlaget. Så mål FØR du tilsetter mere NH3/NH4.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap