Bytte akvarie - begynne fra scratch eller bare å "tømme over"?

hei,

fikk i dag vårt nye akvarie i hus, etter det forrige sprakk for noen uker siden.

stakkars fiskene våre har måttet bo noen uker i ei balje. Har hatt i pumpe og varmekolbe, men har ikke hatt noe filter.har byttet vann ofte.

nå når vi skal i gang med dette nye akvariet lurer jeg på hva som er best.skal vi sette i gang med rent vann og starter, og la filter og bakterier få godgjøre seg? eller vil det fungere like bra å fylle over vann fra det midlertidige akvariet vårt?

fordelen hvis det siste går er jo at fiskene kan ha en bedre plass å bo i kveld.men hvis det er dårligere "long term", er det jo klart hva vi velger å gjøre.

på forhånd takk for alle svar

-erlend-
har søkt litt på gamle tråder, og ser nå at det ikke hjelper noe med vannet fra det gamle akvariet.det er filteret som må bygge opp bakterier.

siden jeg ikke har noe filter i gamle balja, må jeg altså kjøre en oppstartskultur.

-erlend-
dette stemmer, eller om du kan få bakterier fra et filter som har vært i drift. vil jo ting gå litt raskere

ja det hadde vel vært ideelt, men har dessverre ingen å få bakterier fra.

får sette i gang med en starter og la løpet gå sin gang.

takk for svar.

-erlend-
Bakterier på flaske er ikke noe vidundermiddel som skaper et innkjørt kar å rekordtid. Du bør regne med en lang innkjøringsperiode dersom du ikke kan få filtergrums fra et oppegående kar. Og fiskene bør jo ikke være i karet mens det innkjøres.
nei, ser det fra andre tråder at det ikke nødvendigvis er noe vidundermiddel.

takk for advarselen.

-erlend-
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap